حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ایکس باکس سری ایکس نرخ فریم بازی‌های قدیمی را به 120fps ارتقاء می‌دهد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مایکروسافت در نسل هشتم با کنسول بازی ایکس ‌باکس وان نشان داد که اهمیت زیادی برای قابلیت Backward Compatibility (پشتیبانی از بازی‌های کنسول‌های قبلی) قائل است و به‌نظر می‌رسد این ماجرا برای ایکس ‌باکس سری ایکس پررنگ‌تر از قبل خواهد شد؛ آن‌طور که مایکروسافت ادعا می‌کند، بازی‌های قدیمی این شرکت روی XBSX به نرخ ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه هم دسترسی پیدا خواهند کرد.

مدتی پیش اعلام شده بود کنسول بازی مایکروسافت در نسل نهم می‌تواند پشتیبانی از استاندارد HDR را به بازی‌های قدیمی بیاورد. اکنون بنابه‌گفته‌ی جیسون رونالد، سرپرست تیم تولید ایکس‌باکس سری ایکس، می‌توانیم منتظر تجربه‌ی این بازی‌ها را با نرخ فریمی به مراتب بالاتر از قبل هم باشیم. رونالد به‌تازگی به صحبت در مورد این ویژگی‌های کنسول قدرتمند مایکروسافت پرداخته و گفته است:

ایکس‌باکس سری ایکس به‌لطف دانش مهندسین تیم Xbox Advanced Technology Group در مایکروسافت، به تکنیکی نوآورانه‌ برای اضافه‌کردن قابلیت HDR به بازی‌های قدیمی متکی می‌شود و این ویژگی را به‌طور خودکار در آن‌ها اعمال خواهد کرد. از آنجایی که این تکنیک توسط خود پلتفرم انجام می‌گیرد، می‌توانیم بدون نگرانی از کاهش کیفیت اجرایی بازی‌ها، HDR را روی آثار ایکس ‌باکس 360 و اولین ایکس ‌باکس که ساخت آن‌ها به تقریبا ۲۰ سال پیش برمی‌گردد شاهد باشیم؛ در آن زمان‌ها هنوز شاهد ساخت استاندارد HDR نبودیم.

رونالد توضیحات بیشتری درمورد نحوه‌ی اضافه‌شدن HDR به بازی‌های قدیمی ارائه نداده است، بااین‌حال مایکروسافت پیش از این هم به‌سراغ اضافه‌کردن HDR به آثاری مثل بازی Mirror’s Edge روی ایکس ‌باکس وان ایکس رفته بود و اکنون با تکنیک‌های به‌کاررفته در کنسول جدید، بازی‌سازها نیازی به اعمال تغییرات دستی در بازی‌ها ندارند و این کار به‌طور کاملا خودکار انجام می‌شود؛ اپل پیش‌تر اقدامی مشابه انجام داده و تمامی محتواهای غیر 4K را روی دستگاه اپل تی‌وی 4K به حالت 4K HDR درآورده است.

مایکروسافت قصد دارد عملکرد شماری از بازی‌های قدیمی را ازطریق بالا بردن نرخ فریم اجرایی آن‌ها بهبود دهد، موضوعی که رونالد در مورد آن می‌گوید:

تیم مخصوص ما در زمینه‌ی پشتیبانی از بازی‌های کنسول‌های قبلی، تکنیک‌های جدیدی را خلق کرده که به ما اجازه می‌دهند وضوح و کیفیت تصویر بازی‌های قدیمی را افزایش دهیم، بدون اینکه آسیبی به شکل و شمایل هنری و بینش طراحان آن‌ها وارد شود. با کمک قدرت ایکس‌باکس سری ایکس می‌توانیم نرخ فریم مجموعه‌ی خاصی از بازی‌های کنسول‌های قدیمی را دو برابر کنیم، یعنی نرخ بازی‌های 30fps را به 60fps و باز‌ی‌های 60fps را به 120fps برسانیم.

در ادامه بخوانید:

رونالد تاکنون نگفته است مایکروسافت به‌چه‌طریقی توانایی افزایش نرخ فریم بازی‌های قدیمی را دارد. بااین‌حال طبق گفته‌های او قرار است در آینده‌ای نزدیک اطلاعات بیشتری از این ویژگی جالب کنسول مایکروسافت منتشر شوند. مایکروسافت احتمالا بتواند به‌لطف بهره‌مندی از پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی قدرتمندتر، قدرت کامل شبیه‌ساز ایکس‌باکس را آزاد کند و به اهدافش دست یابد. آزادسازی قدرت شبیه‌ساز ایکس‌باکس می‌تواند به‌نوبه‌ی خود روی بهبود نرخ فریم در برخی بازی‌های منتخب اثر بگذارد. 

مایکروسافت درکنار بهبودهای یادشده اعلام کرده است قابلیت Quick Resume ایکس‌باکس سری ایکس برای بازی‌‌های فعلی پروژه‌ی Backward Compatibility هم فعال خواهد شد. Quick Resume همان‌طور که از نامش پیدا است قابلیتی است که به شما امکان می‌دهد در زمانی بسیار سریع بین بازی‌ها جابه‌جا شوید و بازی‌ها را دقیقا از همان جایی که ترک کرده بودید، ادامه دهید.

تمامی این کارها تنها بخشی از اقدامات مایکروسافت به‌منظور فراهم‌سازی امکان اجرای بازی‌های کنسول‌های قدیمی روی ایکس‌باکس سری ایکس به‌حساب می‌آیند. مایکروسافت می‌گوید بازی‌های کنسول‌های پیشین بدون نیاز به تقویت‌شدن اجرا خواهند شد، همچنین هیچ‌گونه افت کیفیتی در آن‌‌ها نخواهیم دید. مایکروسافت قصد دارد در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ (تیر و مرداد ۱۳۹۹) برخی از برنامه‌های خود را برای بازی‌های فرست پارتی نسل بعد ایکس‌باکس سری ایکس اعلام کند. رونالدز می‌گوید هر ۱۵ استودیوی بازی‌سازی مایکروسافت در تلاش هستند بتوانند بهترین و متنوع‌ترین بازی‌های انحصاری را در تاریخ ایکس‌باکس تولید کنند.

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع