آمار مربوط به دسته‌های بازی در گزارش سال ۹۸ بازار چه اطلاعاتی دارند؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بازار به‌عنوان محبوب‌ترین فروشگاه اپلیکیشن و محتوای کشور که البته بسیاری از آن با عنوان کافه بازار یاد می‌کنند، چندی پیش گزارش مربوط به عملکردش طی سال ۱۳۹۸ را منتشر کرد. گزارش کافه‌بازار حاوی اطلاعات جالب توجهی است که علاوه بر ارائه‌ی اطلاعات غنی، می‌تواند منبع خوبی برای توسعه‌دهندگانی باشد که در پی ورود به حوزه‌های جدید توسعه‌ی اپلیکیشن هستند. در این میان باید به این نکته اشاره کنیم که بازی‌ها نیز هم‌پای اپلیکیشن‌ها مورد اقبال واقع می‌شوند و از نظر درآمدزایی نیز وضعیت خوبی دارند. 

از میان دسته‌های بازی در بازار، دسته‌ی تفننی با تمایل شدید توسعه‌دهنده و کاربر روبه‌رو است. این دسته شامل انواع بازی‌های داخلی و خارجی با ساختار و طراحی مراحل نسبتا آسان می‌شود که به‌نوعی اوقات فراغت کاربر را با درگیری حداقلی پر می‌کند. از میان بازی‌های مشهور خارجی این دسته می‌توان به Angry Birds اشاره کرد و در دسته‌ی داخلی‌ها هم نام‌هایی همچون گلمراد و منچرز دیده می‌شوند.

بازی تفننی

دسته‌ی تفننی، بیشترین تعداد بازی را در میان دسته‌های بازار دارد. بازی‌های این دسته، ۱۸ درصد از بازی‌ها را تشکیل می‌دهند و آمار دانلود آن‌ها نیز با رسیدن به حدود ۲۰ درصد، در صدر جدول قرار دارد. از میان ۱۸ هزار بازی فعال در بازار، دسته‌های اکشن و معمایی پس از دسته‌ی تفننی آمار بیشترین تعداد بازی را به خود اختصاص می‌دهند. البته ازلحاظ دانلود، دسته‌های رانندگی و اکشن پس از تفننی در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. دسته‌ی تفننی طبیعتا به‌خاطر تعداد بیشتر برنامه و حجم دانلود، در رتبه‌بندی بیشترین امتیاز ثبت‌شده هم در جایگاه مناسبی در کتار دسته‌های کلمات و دانستنی‌ها و استراتژی قرار می‌گیرد.

توسعه‌دهنده‌های بازی تفننی، تمایل مناسبی برای انتشار بازی‌‌ها به‌رایگان دارند. بازی‌های این دسته، درکنار دسته‌های معمایی و امتیازی با بیش از ۹۱ درصد بازی رایگان، در بالاترین رتبه‌ها قرار دارند. از آمارهای قابل‌توجه دیگر در دسته‌ی تفننی بازی‌های بازار می‌توان به رشد تراکنش در آن‌ها اشاره کرد. بازی‌های غیر رایگان این دسته در سال ۹۸ افزایش ۲۳۳ درصدی را در تعداد تراکنش‌ها تجربه کرده‌اند و در رتبه‌ی چهارم قرار می‌گیرند. دسته‌ی تفننی در سال ۹۷ ازلحاظ حجم تراکنش در جایگاه چهارم قرار داشت. ماهیت عادت‌زای بازی‌های تفننی درکنار سادگی و تمایل برای پیشرفت در رقابت، هزینه کردن در آن‌ها را هم برای کاربر منطقی جلوه می‌دهد.

آمار بازی رانندگی

در ادامه بخوانید:

باوجود نسبت پایین بازی‌های غیر رایگان در دسته‌ی تفننی، تعداد توسعه‌دهنده‌های فروشنده در این دسته قابل‌توجه است و آن‌ها را پس از بازی‌های اکشن در رتبه‌ی دوم قرار می‌دهد. همان‌طور که گفته شد دسته‌ی تفننی با استقبال خوب خریدار هم روبه‌رو می‌شود و در رتبه‌ی چهارم ازلحاظ تعداد خریدار قرار دارد. از آمارهای قابل‌توجه دیگر در دسته‌ی تفننی می‌توان به افزایش ۳۰ درصدی نصب فعال بازی‌ها اشاره کرد که آن‌ها را از رتبه‌ی دوم به اول رساند.

دسته‌ی بازی‌های رانندگی، در رتبه‌ی دوم بیشترین تعداد دانلود و به‌روزرسانی بازی‌ها در سال ۹۸ کافه بازار قرار دارد. نکته‌ی قابل‌توجه در این دسته، اشتراک خریداران است. بازی‌های دسته‌ی رانندگی، پس از بازی‌های اکشن و ماجرایی، بیشترین اشتراک خریدار را تجربه کرده‌اند. به بیان دیگر علاقه‌مندان به بازی‌های رانندگی، بیش از یک بازی را از دسته‌ی مذکور خریداری کرده‌اند. در این دسته شاهد عرضه‌ی بازی‌های پرطرفدار بین‌المللی درکنار بازی‌های داخلی در بازار هستیم که برای علاقه‌مندان به رانندگی مجازی با خودروی سواری، موتورسیکلت، کامیون و اتوبوس، گزینه‌های متعددی دارد.

تراکنش در بازی‌های رانندگی در سال ۹۸ با رشد مناسبی روبه‌رو شد. این دسته با تجربه‌ی ۲۳ درصد رشد در تراکنش، در جایگاه ششم قرار گرفت که البته نسبت به سال ۹۷، یک پله سقوط داشت. ازطرفی بازی‌های رانندگی در سال ۹۸ با افزایش نصب ۲۶ درصدی روبه‌رو شدند که دسته‌ی مذکور را از جایگاه چهارم به سوم رساند.

همان‌طور که گفته شد بررسی آمار و تحلیل‌های دسته‌ای در مارکت‌های اپلیکیشن، دید مناسبی را به توسعه‌دهنده‌ها می‌دهد تا در انتخاب استراتژی توسعه و عرضه و همچنین مدل درآمدی از محصول خود، دقت کنند. مطالعه‌ی این دسته از آمارها پیش از شروع به برنامه‌ریزی و توسعه‌ی اپلیکیشن، از چالش‌‌های بزرگی در ادامه‌ی مسیر تیم یا شخص توسعه‌دهنده جلوگیری می‌کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع