حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

فضانوردان ناسا نام Endeavour را برای فضاپیمای کرو دراگون انتخاب کردند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

داگ هرلی و باب بنکن تقریبا سه ساعت پس از پرتاب از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا در ساعت ۲۳:۵۲، در جریان پخش زنده از مدار زمین، نام کپسول کرو دراگون (Crew Dragon) خود را فاش کردند. هرلی در بخشی از صحبت‌هایش خطاب به تیم کنترل مأموریت اسپیس‌ایکس در تاسیسات مونتاژ راکت و فضاپیمای این شرکت در هاوثورن کالیفرنیا گفت «من می‌دانم اغلب شما به‌ویژه در اسپیس‌ایکس، این فضاپیما را با عنوان کپسول ۲۰۶ می‌شناسید؛ اما تصور می‌کنم همگی ما هم‌عقیده هستیم که احتمالا می‌توانیم نامی بهتر انتخاب کنیم. بنابراین، بدون هیچ درنگی مایلیم از کپسول «اندور» (Endeavour) به شما خوشامد بگوییم.»

هرلی در ادامه گفت به چند دلیل، او و باب نام اندور (به‌معنای تلاش) را برای کپسول کرو دراگون اسپیس‌ایکس انتخاب کردند. هرلی با اشاره به برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا که به پرتاب مداری آن‌ها و نخستین پرواز فضایی انسانی انجام‌شده از خاک آمریکا در تقریبا یک دهه‌ی گذشته به‌دست شرکتی خصوصی ختم شد، گفت دلیل اول تلاش شگفت‌انگیزی است که ناسا، اسپیس‌ایکس و ایالات متحده از زمان پایان کار برنامه‌ی شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱ تاکنون صرف کرده‌اند. به‌گفته‌ی هرلی «دلیل بعدی که ما این کپسول را اندور نامیدیم، برای من و باب تاحدی شخصی‌تر است. ما هردو نخستین پروازهایمان را با شاتل اندور انجام دادیم و تداوم این نام برای ما بسیار پرمعنا است. از این‌رو تصمیم گرفتیم این نام را انتخاب کنیم.»

نخستین پرتاب هرلی به‌عنوان خلبان ۲۳امین مأموریت شاتل اندور در مأموریت اس‌تی‌اس ۱۲۷ در سال ۲۰۰۹ بود. بنکن نیز دو مرتبه سوار این مدارگرد شد و در سال ۲۰۰۸ به‌عنوان متخصص مأموریت اس‌تی‌اس ۱۲۳ نخستین پرواز فضایی‌اش را تجربه کرد. او سپس دوباره در سال ۲۰۱۰ در مأموریت اس‌تی‌اس ۱۳۰ و پرواز ماقبل آخر اندور، با این فضاپیما عازم مدار شد. هرلی نیز دو مرتبه با شاتل فضایی پرواز کرد؛ اما دومین پروازش به‌عنوان خلبان با فضاپیمای آتلانتیس و در واپسین مأموریت شاتل‌های فضایی به‌نام اس‌تی‌اس ۱۳۵ در سال ۲۰۱۱ بود.

کرو دراگون اندور که به‌دست اسپیس‌ایکس و به‌عنوان فضاپیمایی برای قرن ۲۱ ساخته شده است، شباهت کمی به شاتل فضایی دارد. هارلی در ادامه صحبت‌هایش گفت آن‌ها این سفر فضایی را با فضاپیمایی کاملا جدید انجام می‌دهند که با وجود هم‌نامی با شاتل فضایی اندور، تفاوت‌های بسیار زیادی با آن دارد. به‌عنوان مثال کپسول اسپیس‌ایکس نمایشگرهایی لمسی دارد که به فضانوردان امکان می‌دهد به‌شیوه‌ای کاملا منحصربه‌فرد با فضاپیما تعامل برقرار کنند.

فضای داخلی شاتل اندور در مقایسه با کپسول کرو دراگون (برای مشاهده تصاویر در اندازه‌ی بزرگ روی آن‌ها کلیک کنید

هرچند مدارگردهای شاتل ازجمله اندور با «کابین خلبان شیشه‌ای» که بسیاری از نشانگرهای آنالوگ و سنجشگرها را با نمایشگرهای دیجیتال جایگزین کرد، به‌روزرسانی شدند، پرواز با آن‌ها با استفاده از دکمه‌ها، سوییچ‌ها و کنترل‌های دستی فیزیکی انجام می‌شد. در مقابل، کرو دراگون اسپیس‌ایکس مجهز به نمایشگرهای لمسی است و می‌تواند به‌طور خودکار پرواز کند؛ هرچند برخی دکمه‌ها را برای عملکردها و فرمان‌های کلیدی دارد.

تصمیم خدمه‌ی کرو دراگون برای نام‌گذاری فضاپیمایشان، ادامه‌ی سنتی دیرینه است که قدمت آن به اوایل برنامه‌ی فضایی امریکا بازمی‌گردد. هرلی درهمین‌باره گفت این سنتی که آن‌ها درطول سال‌ها دررابطه فضاپیماها داشته‌اند، به عصر برنامه‌ی فضایی مرکوری در اواخر دهه‌ی ۵۰ میلادی برمی‌گردد. به‌گفته‌ی هرلی «سنتی که از آن زمان تاکنون با تمام وسایل نقلیه‌ی فضایی ما تداوم یافته است.»

نخستین فضانوردان آمریکایی در برنامه‌ی فضایی مرکوری، اولین کسانی بودند که برای کپسول‌هایشان اسم انتخاب کردند. این سنت با انتخاب نام «فریدوم ۷» (عدد ۷ اشاره به خلبانانی ک به‌طور مشترک با عنوان مرکوری شناخته می‌شدند) ازسوی آلن شپارد، نخستین فضانورد آمریکایی آغاز شد. سپس فضانوردان آپولو تاحدودی با هدف داشتن علائم تماس برای وقتی که به‌طور جداگانه با ماژول‌های فرماندهی و ماژول‌های ماه‌نشین پرواز می‌کنند، برای فضاپیمایشان اسم انتخاب کردند.

در ادامه بخوانید:

ناسا چهار مدارگرد نخست شاتل فضایی را که به فضا پرتاب شدند، با الهام از «کشتی‌های استفاده‌شده برای اکتشافات جهانی» نام‌گذاری کرد. مدارگردی که برای جایگزینی با شاتل ناکام چلنجر ساخته شد، در مسابقه‌ای ملی برای مدارس، به افتخار اچ‌ام‌اس اندور بدین نام خوانده شد. اندور نام کشتی معروفی بود که کاپیتان جیمز کوک در قرن ۱۸ به کمک آن‌ سفرهای اکتشافی‌اش را انجام داد.

کرو دراگون اندور اکنون پس از مدارگرد بازنشسته‌ی اندور و ماژول فرماندهی آپولو ۱۵، سومین فضاپیمای سرنشین‌دار آمریکایی است که بدین نام خوانده می‌شود. فضاپیمای اسپیس‌ایکس همچنین دومین کپسول مسافربری تجاری است که به افتخار یک کشتی تاریخی نام‌گذاری می‌شود. در دسامبر ۲۰۱۹، سونی ویلیامز، افتخار انتخاب نخستین نام را برای کپسول سی‌اس‌تی ۱۰۰ استارلاینر کسب کرد. این فضاپیمای تجاری که به‌دست بوئینگ ساخته شده، قرار است همانند کرو دراگون فضانوردان ناسا

را به ایستگاه فضایی حمل کند. ویلیامز که برای حضور در نخستین مأموریت عملیاتی استارلاینر انتخاب شده است، به افتخار کشتی تحقیقاتی ژاک‌ایو کوستو کاشف فرانسوی، نام « کالیپسو» را برای کپسول بوئینگ انتخاب کرد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع