حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ترامپولین کار می‌کند؛ داستان پشت‌پرده شوخی ایلان ماسک با مدیر روسکاسموس

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپیس‌ایکس، شنبه ۳۰ مه اندکی پس از آنکه این شرکت نخستین مأموریت سرنشین‌دارش به‌نام دمو ۲ را به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کرد، گفت: «ترامپولین کار می‌کند!» این جمله‌ی ماسک به طعنه‌ی دیمیتری روگوزین، معاون وقت نخست‌وزیر روسیه در سال ۲۰۱۴ و رئیس کنونی روسکاسموس، سازمان فضایی این کشور اشاره می‌کرد.

تحریم‌های وضع‌شده‌ی ایالات متحده علیه روسیه به‌دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، روگوزین را در آن زمان رنجیده‌خاطر کرد. برخی از این تحریم‌ها، صنعت فضایی روسیه ازجمله اشخاصی نظیر روگوزین را هدف قرار داده بود و رئیس روسکاموس استدلال می‌کرد اقدامات آمریکا درنهایت به ناسا و به‌طورکلی تلاش‌های جهانی در عرصه‌ی فضا آسیب خواهد زد. درحقیقت، سازمان فضایی آمریکا پس از بازنشستگی شاتل‌های فضایی در سال ۲۰۱۱، برای رساندن فضانوردانش به ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌طورکلی به راکت و فضاپیمای روسی سایوز وابسته بود.

روگوزین در آن زمان به روسی در توییتر نوشت: «پس از تجزیه‌وتحلیل تحریم‌های ضد صنعت فضایی‌مان، به ایالات متحده پیشنهاد می‌کنم با استفاده از ترامپولین فضانوردانش را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ببرد».

ناسا از سال ۲۰۱۰ تاکنون، به‌منظور جایگزینی شاتل‌های فضایی با فضاپیمایی جدید، در حال تقویت صنعت خصوصی بوده است. این سازمان در سال ۲۰۱۴، قراردادهایی چندمیلیارددلاری را با اسپیس‌ایکس و بوئینگ امضا کرد تا این دو شرکت ساخت وسایل نقلیه‌ی فضایی‌شان، کپسول‌های کرو دراگون و سی‌اس‌تی ۱۰۰ استارلاینر را تکمیل کنند و ۶ مأموریت سرنشین‌دار را به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دهند.

دمو ۲ واپسین مانع بزرگی بود که اسپیس‌ایکس به‌منظور آغاز انجام پروازهای عملیاتی، باید از سد آن می‌گذشت. همه‌چیز تاکنون طبق انتظار پیش رفته است: کرو دراگون با موفقیت زمین را ترک کرد و تقریبا ۱۹ ساعت بعد به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد و داگ هرلی و باب بنکن فضانوردان ناسا را به‌طورایمن به پایگاه مداری رساند.

روگوزین با اشاره به طعنه‌ی ایلان ماسک، موفقیت مأموریت دمو ۲ را تبریک گفت. این مقام روسی روز یکشنبه ازطریق توییتر به جیم برایدنستاین، مدیر ناسا، تبریک گفت و برای این سازمان در مسیر راه‌اندازی و اجرای رسمی مأموریت‌های برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری آرزوی موفقیت کرد. او به انگلیسی نوشت: «لطفا تبریکات صمیمانه‌ی من را به ایلان ماسک (من عاشق شوخی او شدم) و تیم اسپیس‌ایکس برسانید. به همکاری بیشتر چشم دوخته‌ایم!» ایلان ماسک نیز در پاسخ به روسی نوشت: «متشکرم قربان. ما در انتظار همکاری دوطرفه‌ی سودمند و ارزشمند طولانی‌مدت هستیم».

در ادامه بخوانید:

هرچند ناسا و اسپیس‌ایکس درباره‌ی مدت اقامت خدمه‌ی کرو دراگون در ایستگاه فضایی بین‌المللی هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اند، دمو ۲ قرار است بین یک تا چهار ماه به‌طول انجامد. به‌گفته‌ی مقام‌های ناسا، اگر واپسین گام مهم مأموریت، یعنی بازگشت ایمن کپسول به زمین برداشته شود، نخستین مأموریت رسمی حمل فضانورد اسپیس‌ایکس به‌نام کرو ۱ (Crew-1) ممکن است در اوایل شهریور پرتاب شود.

در‌مقابل، بوئینگ برای ارسال فضانوردان به مدار زمین هنوز کاملا آماده نیست. استارلاینر آذر سال گذشته در نخستین پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود، در رسیدن به ایستگاه فضایی ناکام ماند. این شرکت پیش از آنکه بتواند فضانوردان ناسا را حمل کند، باید در آن مأموریت آزمایشی به موفقیت دست یابد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع