مشخصات اکسینوس 850 سامسونگ اعلام شد؛ کم مصرف ترین تراشه 2020

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

سامسونگ ماه گذشته از گوشی هوشمند جدیدی با نام گلکسی A21s پرده‌برداری کرد؛ این گوشی که برچسب قیمت تقریبا ۱۸۰ دلار را یدک می‌کشد باتری پرظرفیتی دارد و در پنل پشتی از مجموعه‌دوربین چهارگانه استفاده می‌کند. با این‌حال اصلی‌ترین نکته درمورد گلکسی A21s را می‌توانیم بهره‌مندی این گوشی از تراشه‌ی اکسینوس ۸۵۰ به‌شمار بیاوریم. در آن زمان چیز خاصی از اکسینوس ۸۵۰ نمی‌دانستیم با این‌حال پس از هفته‌ها انتظار، سامسونگ سرانجام به‌تشریح جزئیات مربوط‌به این تراشه در وب‌سایت رسمی خود پرداخته است. 

اطلاعات اکسینوس ۸۵۰ در وب‌سایت رسمی سامسونگ نشان می‌دهد که احتمالا این تراشه بسیار کم‌مصرف است؛ درواقع آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهند می‌توانیم اکسینوس ۸۵۰ را کم‌مصرف‌ترین تراشه‌ی امسال بنامیم. طبق اعلام سامسونگ، تراشه‌ی موردبحث خانواده‌ی اکسینوس با اتکا بر لیتوگرافی ۸ نانومتری توسعه داده شده است.

پیش‌تر لیتوگرافی‌های ۷ نانومتری و ۸ نانومتری را در تراشه‌ها دیده‌ایم. شرکت‌های مختلف نظیر کوالکام، مدیاتک و هواوی پیش‌تر توانسته‌اند تراشه‌‌هایی جدید را با اتکا بر این لیتوگرافی‌ها به‌مرحله‌ی تولید برسانند. تراشه‌های ۷ نانومتری این سه شرکت در دسته‌ی تراشه‌های پرچمدار و تراشه‌های مختص‌به دستگاه‌های میان‌رده‌ی باکیفیت قرار می‌گیرند. با این‌حال اکسینوس ۸۵۰ نخستین تراشه‌ی اقتصادی دنیا است که از لیتوگرافی ۸ نانومتری استفاده می‌کند و به‌همین دلیل اهمیت خاصی دارد. در هر صورت نباید فراموش کنیم که این تراشه در موبایلی قرار گرفته که قیمت آن زیر ۲۰۰ دلار است.

افزون بر این موارد، تراشه‌ی اکسینوس ۸۵۰ سامسونگ به پردازنده‌‌ی مرکزی ۸ هسته‌ای مجهز شده است که همه‌ی هسته‌ها ازنوع هسته‌های کم‌‌مصرف کورتکس A55 هستند؛ این هسته‌ها با سرعت کلاک ۲ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. این نخستین بار است شرکتی تراشه‌ساز که در سطح جهان فعال می‌کند به‌تولید تراشه‌ای ۸ هسته‌ای می‌پردازد که تمامی هسته‌های آن‌ را کورتکس A55 آرم تشکیل داده است. ترکیب لیتوگرافی ۸ نانومتری به‌همراه پردازنده‌ی مرکزی مبتنی‌بر هسته‌های کورتکس A55 باعث شده‌اند اکسینوس ۸۵۰ انرژی بسیار کمی را از باتری سلب کند.

ازلحاظ تئوری می‌توانیم اکسینوس ۸۵۰ را کم‌مصرف‌ترین تراشه‌ی سال ۲۰۲۰ به‌حساب بیاوریم. بنابراین گوشی‌های مجهزبه اکسینوس ۸۵۰ برای ارائه‌ی شارژدهی مناسب لزوما به باتری‌های پرظرفیت نیاز ندارند. با همه‌ی این‌ها گلکسی A21s به باتری ۵٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز شده است. پیش‌بینی می‌کنیم این گوشی به‌لطف داشتن باتری ۵٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و تراشه‌های کم‌مصرف بتواند با یک‌بار شارژ بین دو تا سه روز دوام بیاورد. 

اکسینوس ۸۵۰ سامسونگ از پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G52 بهره می‌گیرد و از صفحه‌نمایش‌ دارای وضوح فول HD پلاس پشتیبانی می‌کند. گوشی‌های مجهزبه این تراشه خواهند توانست در بهترین حالت ویدئوهای 1080p را با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه ضبط کنند. به‌علاوه اکسینوس ۸۵۰ از eMMC 5.1، وای‌فای ۵ و بلوتوث ۵ پشتیبانی می‌کند. این تراشه توانایی پشتیبانی از دوربین دوگانه با حسگرهای ۱۶ و ۵ مگاپیکسلی یا دوربین یگانه‌ی ۲۱/۷ مگاپیکسلی را دارد. با این‌حال جالب است بدانید که گلکسی A21s از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. اکسینوس ۸۵۰ توانایی پشتیبانی از حافظه‌ی رم LPDDR4x را نیز دارد.

انتظار داریم طی ماه‌های آینده گوشی‌های بیشتری با تراشه‌ی اکسینوس ۸۵۰ معرفی و عرضه شوند. روی کاغذ، اکسینوس ۸۵۰ قدرت زیادی ندارد، اما نباید بازار هدف آن را فراموش کنید. گوشی‌های اقتصادی مجهزبه اکسینوس ۸۵۰ می‌توانند برای انجام کارهای روزمره جواب‌گو باشند. کاربران این دسته از گوشی‌ها به‌طور معمول اهمیتی ویژه برای عمر باتری قائل هستند و به‌نظر می‌رسد که اکسینوس ۸۵۰ می‌تواند آن‌ها را کاملا راضی نگه دارد.

مشخصات فنی تراشه‌ی اکسینوس ۸۵۰ سامسونگ
پارت‌نامبر S5E3830
لیتوگرافی ۸ نانومتری
هوش مصنوعی
پردازنده‌ی مرکزی ۸ هسته‌‌ی کورتکس A55 آرم با فرکانس ۲ گیگاهرتز
پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G52
5G
(LTE Cat. (DL Cat.7
(LTE Cat. (UL Cat.13
حافظه‌ی رم تحت پشتیبانی LPDDR4x
حافظه‌ی ذخیره‌سازی تحت پشتیبانی eMMC 5.1
صفحه‌نمایش تحت پشتیبانی وضوح فول HD پلاس (۲٬۵۲۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل)
دوربین تحت پشتیبانی یگانه: ۲۱/۷ مگاپیکسل | دوگانه: ۱۶ + ۵ مگاپیکسل
انکود و دیکود ویدئو فول HD با نرخ ۶۰‌ فریم‌بر‌ثانیه
کدک (HEVC(H.265 و H.264 و VP8
ارتباطات وای‌فای ۵ و بلوتوث ۵ و رادیو FM
وضعیت محصول تولید انبوه

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع