چرا کیفیت ویدئوهای اینستاگرام در اندروید کمتر از iOS است؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

امروزه اپلیکیشن‌هایی همچون اینستاگرام و اسنپ‌چت، طرفداران و کاربران بسیار زیادی دارند. ازطرفی بسیاری از همین کاربران که اغلب هم از گوشی‌های هوشمند مجهز به اندروید استفاده می‌کنند، به‌خاطر کیفیت پایین ویدئوهای بارگذاری شده، حتی از اپلیکیشن متنفر می‌شوند. درواقع وقتی با یک گوشی هوشمند مجهز به دوربین عالی کار می‌کنید، اما کیفیت محتوای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی راضی‌کننده نیست، قطعا سرخورده می‌شوید. به‌هرحال چنین کاهش کیفیتی لزوما به‌خاطر سبک فیلم‌برداری شما یا پایین بودن کیفیت ساخت گوشی هوشمند رخ نمی‌دهد. در مجموع باید دلیل آن را در اشکالات توسعه‌ی نرم‌افزار جست‌وجو کرد؛ همچنین زمان کمی که توسعه‌دهنده‌ها برای بهبود قابلیت‌ها دارند، تأثیرگذار خواهد بود.

توسعه‌دهنده‌های بسیار زیادی در تیم‌ اپلیکیشن‌های محبوب همچون اینستاگرام و اسنپ‌چت فعالیت می‌کنند. وقتی یک شرکت اپلیکیشنی با قابلیت‌های متنوع توسعه می‌دهد، قطعا به تعداد زیادی نیروی انسانی با استعداد نیاز خواهد داشت تا تمامی بخش‌ها را مدیریت کنند و بهبود دهند. تصور کنید اینستاگرام به‌تنهایی تمامی قابلیت‌های ضبط، پخش و بارگذاری ویدئو را درکنار قابلیت‌های متنوع برای تبدیل شدن به یک شبکه‌ی اجتماعی انجام می‌دهد. درنتیجه نیاز به گروه‌های متنوعی در تیم توسعه دارد تا تمامی وظایف را تحت نظارت داشته باشند.

وقتی با صدها مدل گوشی هوشمند با صدها مدل دوربین متنوع روبه‌رو هستیم که هرکدام هم نوع و ابعاد خاصی از نمایشگر دارند، قطعا فرایندهای توسعه و نگه‌داری دشوار خواهد بود. در دنیای اندروید، با چنین وضعیتی روبه‌رو هستیم. توسعه‌دهنده‌ها در زمان ساخت قابلیت برای گوشی‌های هوشمند مجهز به iOS، قوانین و دستورالعمل‌های مشخص و محدودی دارند، چون مدل‌های محدودی از این گوشی‌ها در بازار موجود است. ازطرفی اپل هم مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌های منسجم را توسعه می‌دهد که در تمامی مدل‌ها قابل رعایت و پیاده‌سازی هستند.

آیفون اس ای ۲۰۲۰ / iPhone SE 2020

در دنیای اندروید، انتخاب‌های بی‌شماری در برابر خریداران قرار دارد. اگر یک گوشی هوشمند با نمایشگر بزرگ بخواهید، چندین مدل با برندها و تولیدکننده‌های متنوع دردسترس خواهید داشت. به همین منوال اگر به‌دنبال گوشی هوشمند ارزان‌تر یا مجهز به نمایشگر با رزولوشن بالاتر باشید، باز هم گزینه‌های زیادی در پیش خواهید داشت. اندروید، نرم‌‌افزاری است که در انواع بی‌شماری دستگاه هوشمند استفاده می‌شود؛ درحالی‌که iOS تنها در دستگاه‌های محدودی کاربرد دارد که همگی نیز ساخت یک شرکت هستند.

تنوعی که در انواع محصولات اندرویدی می‌بینیم، به این معنا است که اسنپ‌چت و اینستاگرام و تمامی اپلیکیشن‌های مشابه، باید از تنظیمان و پیکربندی‌های بسیار متنوعی ازلحاظ دوربین، پشتیبانی کنند. به‌هرحال اگر آن‌ها بخواهند کیفیتی برابر با دستگاه‌های مجهز به iOS را در اندروید ارائه کنند، باید تمامی موارد پیکربندی دوربین در اپلیکیشن وارد شود که نیاز به نیروی انسانی توسعه‌دهنده را به‌میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

گوگل حداقل قابل‌قبولی از امکانات دوربین را دراختیار توسعه‌دهنده‌های اندروید قرار می‌دهد

گوگل برای حل چالش نیاز به توسعه‌دهنده‌های متنوع و پیکربندی‌های گوناگون برای پشتیبانی از تنظیمات دوربین هر گوشی هوشمند اندرویدی، راهکاری خلاصه را پیاده‌سازی کرد. توسعه‌دهنده‌های اندرویدی نمی‌توانند یا نیازی نیست که از انواع پیکربندی دوربین گوشی‌های متنوع در اپلیکیشن خود پشتیبانی کنند. راهکار اهالی مانتین ویو، ارائه‌ی سطحی حداقلی از پشتیبانی بود که در تمامی گوشی‌های هوشمند اندرویدی پیاده می‌شود. درنتیجه به وضعیت کنونی رسیدیم که حتی با استفاده از گوشی هوشمند حرفه‌ای همچون گلکسی S20 در زمان کار در اپلیکیشن‌هایی همچون اینستاگرام، خبری از قابلیت‌های حرفه‌ای نخواهد بود و حداقلی از کیفیت را مشاهده می‌کنید.

چالش استفاده از تمامی قابلیت‌های دوربین در اندروید، ادامه دارد. به‌عنوان مثال دوربین خارق‌العاده‌ی گوشی سامسونگ گلکسی S20 Ultra در برخی کاربردها نتایج ناامیدکننده دارد. ازطرفی می‌دانیم که API دوربین پیش‌فرض در اندروید ۱۰، چیزی از قابلیت‌های دوربین کم نمی‌کند. دلیل این کاهش عملکرد را باید در نبود پشتیبانی از قابلیت‌های دوربین در اندروید دید. درنتیجه سامسونگ باید خودش قابلیت‌هایی را برای پشتیبانی از تمامی ابزارهای دوربین به نرم‌افزار اضافه کند. درنتیجه هر اپلیکیشن دیگری که تمایل به استفاده از دوربین گوشی دارد، یا باید به قابلیت‌های توسعه‌یافته توسط سامسونگ دسترسی داشته باشد یا از قابلیت‌های پایه‌ای و پیش‌فرض دوربین اندروید استفاده کند. همین کمبودها باعث شد تا توسعه‌ی اپلیکیشن‌هایی همچون Moment Pro Camera برای اندروید متوقف شود، چرا که توسعه‌دهنده‌ها نمی‌توانند لزوما با همه‌ی بخش‌ها و قابلیت‌ها هماهنگ شوند.

سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا / samsung galaxy s20 ultra

در ادامه بخوانید:

گوگل می‌داند که ارائه‌ی قابلیت‌های حداقلی برای پشتیبانی از دوربین، دیگر رویکردی کافی نیست. به‌همین دلیل آن‌ها کتابخانه‌‌ای به‌نام Camera X Jetpack منتشر کردند. کتابخانه‌ی مذکور به تولیدکننده‌های گوشی هوشمند امکان می‌دهد تا قابلیت‌های داخلی دوربین خود را دراختیار اپلیکیشن‌های متفرقه‌ای همچون اینستاگرام و اسنپ‌چت قرار دهند. به‌هرحال راهکار جدید، تنها گزینه‌ای بود که گوگل برای بهبود دسترسی به قابلیت‌های دوربین در گوشی‌های اندرویدی دردسترس داشت.

راهکار کتابخانه‌ای گوگل احتمالا کمک زیادی به رفع چالش دوربین در گوشی‌های اندرویدی نخواهد کرد. به‌عنوان مثال شرکت سامسونگ را تصور کنید. آن‌‌ها احتمالا جزئیات قابلیتی و سخت‌افزاری دوربین خود را برای همه‌ی توسعه‌دهنده‌های اندروید ارائه نخواهند کرد. گوگل نیز نمی‌تواند شرکت را مجبور به چنین کاری بکند. درنهایت گوگل راهکاری ارائه کرده است که شرکت‌ها تمایلی به استفاده از آن نخواهند داشت. آن‌ها نمی‌خواهند جزئیات دوربین خود را فاش کنند، چون به دید یک مزیت رقابتی مهم به آن نگاه می‌کنند.

درنهایت کیفیت محتوای ویدئویی در نسخه‌های اندرویدی اپلیکیشن‌هایی همچون اینستاگرام و اسنپ‌چت در سال‌های اخیر با افزایش کیفیت خوبی همراه بوده است. ازطرفی هنوز راه زیادی در پیش روی توسعه‌دهنده‌ها و سازنده‌ها قرار دارد تا محصولی بی‌عیب ارائه کنند. هنوز هم کاربران آیفون، ادعای بیشتری روی کیفیت ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی دارند و تاحدودی نیز می‌توان ادعای آن‌ها را تأیید کرد. شاید همکاری بیشتر توسعه‌دهنده‌های اندرویدی و شرکت‌های تولیدکننده در آینده، بتواند تاحدودی فاصله را کاهش دهد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع