نتایج یک مطالعه: فاصله فلنج دوربین‌های دارای یک نوع مانت، متفاوت است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

راجر سیکالا و اعضای تیمش در وب‌سایت نام‌آشنای لنز‌ رنتلز به‌تازگی آزمایشی انجام داده و به‌نتایجی بسیار جالب دست پیدا کرده‌اند. این وب‌سایت شمار درخورتوجهی از دوربین‌ها و تجهیزات مربتط‌به آن‌ها را دراختیار دارد و با بهره‌گیری از همین دوربین‌ها توانسته است روی موضوع جالبی تحقیق انجام دهد. درواقع اعضای تیم لنز رنتلز تلاش کرده‌اند از دوران قرنطینه‌ی ناشی از دنیاگیری ویروس کرونا نهایت استفاده را ببرند و با بهره‌گیری از ابزاری خاص به‌ارزش ۱۰ هزار دلار، ۲٬۵۰۰ دوربین عکاسی را موردبررسی قرار دهند.

اعضای وب‌سایت لنز رنتلز به‌واسطه‌ی مقدار کافی از دوربین‌هایی که دراختیار داشتند به بررسی تغییرات فاصله‌ی فلنج (Flenge) در دوربین‌های مختلف پرداختند، آن‌ها حتی فاصله‌ی فلنج دوربین‌هایی را که از یک نوع بودند نیز موردبررسی قرار دادند. نتایج به‌دست‌آمده از آزمایش‌های لنز رنتلز درنوع خود تعجب‌برانگیز است، اما هم‌زمان اطلاعات آموزشی خوبی هم در بر دارد. در نظر داشته باشید که فاصله‌ی فلنج به فاصله‌ی بین لبه‌ی آخر لنز تا حسگر یا فیلم نگاتیوی دوربین گفته می‌شود.

راجر سیکالا در مقاله‌ی جدیدی که نوشته در ابتدا به اهمیت فاصله‌ی فلنج تا حسگر اشاره می‌کند و به‌مبحث دقیق‌ بودن دوربین می‌پردازد. در ادامه‌ی مقاله شاهد داده‌هایی جالب درمورد نتایج آزمایش هستیم. همان‌طور که اشاره کردیم لنز رنتلز برای بررسی فاصله‌ی فلنج دوربین‌ها مجبور شد دستگاهی ۱۰ هزار دلاری با نام Denz Flange Depth Controller تهیه کند. سیکالا می‌گوید پس از دریافت دستگاه به‌مدت یک ماه روی آن کار کرده است تا از دقتش اطمینان حاصل کند.

آزمایش جدید رسانه‌ی لنز رنتلز در دو بخش منتشر می‌شود. بخش اول آزمایش با نام Great Flange-to-Sensor Distance Article منتشر شده است و تاریخ انتشار آن به دو روز پیش برمی‌گردد. در این مقاله اعضای تیم لنز رنتلز به‌سراغ بررسی دوربین‌های سینمایی رفتند، به‌خصوص آن دسته از دوربین‌هایی که به شما اجازه نمی‌دهند فاصله‌ی فلنج تا حسگر را تغییر دهید. لنز رنتلز قصد دارد در بخش دوم مقاله‌ی خود دوربین‌های تک‌لنزی بازتابی (SLR) را موردآزمایش قرار دهد. گرچه در نگاه اول دوربین‌های سینمایی ممکن است چندان به افرادی که در حوزه‌ی عکاسی ساکن فعالیت می‌کنند مربوط نباشد، اما در هر صورت نتایج آزمایش بسیار جالب هستند و قطعا به درد عکاسان ساکن هم می‌خورند.

اکثر کاربران بر این باور هستند که دوربین‌ها به‌شکلی سخت‌گیرانه و با محدودیت‌های فنی دقیق ساخته می‌شوند، به‌خصوص با درنظرگرفتن این حقیقت که پارامترهایی نظیر فاصله‌ی فلنج تا حسگر می‌تواند در دنیای واقعی اثری درخورتوجه روی تصویر نهایی بگذارد. راجر سیکالا در بخشی از مقاله‌ی خود می‌نویسد: «اگر فاصله‌ی فلنج تا حسگر شما بیشتر از آن‌چیزی است که باید باشد حتی به‌میزان چندصدم اینچ، لنزهای فوق عریض نخواهند توانست به فوکوس بی‌نهایت دست پیدا کنند». 

موضوع یادشده تا حد زیادی به کسانی ارتباط دارد که ازطریق دوربین خود به‌شکل حرفه‌ای مشغول فیلم‌برداری هستند. لنزهای مورداستفاده توسط این افراد به‌گونه‌ای ساخته شده‌‌اند که مقیاس‌های فاصله‌ی دقیقی داشته باشند و بتوانند روی بی‌نهایت فوکوس کنند. اگر در بین مدل‌های مختلف دوربین‌ها که ادعا می‌کنند دارای فاصله‌ی فلنج تا حسگر یکسانی هستند تفاوتی گسترده وجود داشته باشد، قطعا این موضوع مشکل‌ساز خواهد شد. مشکل موردبحث حتی برای دوربین‌هایی که از یک مدل و یک نوع هستند، اما فاصله‌ی فلنج تا حسگر آن‌ها یکسان نیست نیز برقرار است.

به‌طور ناگهانی لنزی که کاربر آن را به‌شکل مناسب تنظیم کرده و از آن در دوربین FS7 خود استفاده می‌کند، ممکن است با برخی دوربین‌های دیگر مشکل داشته باشد. درواقع آزمایش‌های لنز رنتلز نشان می‌دهند همان لنز احتمال دارد در دوربین FS5 توانایی فوکوس روی بی‌نهایت را نداشته باشد. جالب‌تر اینجا است که همان لنزِ به‌خصوص ممکن است نتواند روی یک دوربین FS7 دیگر به قابلیت فوکوس روی بی‌نهایت دست پیدا کند. همان‌طور که در نمودار زیر می‌توانید ببینید، موضوع یادشده مشکلی واقعی ایجاد می‌کند. در نظر داشته باشید که در نمودار زیر، عدد صفر نشانگر فاصله‌ی فلنج موردانتظار یا به‌‌بیانی بهتر، فاصله‌ی فلنج بی‌نقص است. جدول زیر نشان می‌دهد عدد مربوط به فلنج در برخی مواقع بسیار بیشتر از صفر است. در حالت ایدئال اعداد جدول زیر برای تمامی دوربین‌ها باید در بازه‌ی بین صفر تا ۰/۰۱ میلی‌متر باشد:

لنز رنتلز

اعضای تیم لنز رنتلز به‌هنگام بررسی‌ دوربین‌های سینمایی مانت EF نیز به‌نتایجی تقریبا مشابه دست پیدا کردند. طبق ادعای لنز رنتلز اهمیتی ندارد که در حال صحبت درمورد کدام‌دسته از مانت دوربین‌ها باشید، زیرا «مانت‌های دوربین دارای دامنه‌ی تغییر بزرگ‌تری نسبت‌به لنزهایی هستند که روی آن‌ها قرار می‌گیرند». با مراجعه به این مقاله می‌توانید گزارش کامل لنز رنتلز را مطالعه کنید، اما احتمالا تاکنون خودتان فهمیده‌اید که اوضاع از چه قرار است. میزان تفاوت در بین فاصله‌ی فلنج دوربین‌های مختلف، بیشتر از آن‌چیزی است که فکرش را می‌کردیم و این موضوع مشکل ایجاد می‌کند. بااین‌حال جالب‌ترین بخش از مقاله‌ی لنز رنتلز برای عکاسان در قالب توضیحی کوتاه در پایان مقاله ارائه می‌شود. راجر سیکالا می‌نویسد: «ما می‌خواهیم در قسمت دوم مقاله به بررسی دوربین‌های SLR بپردازیم. اگر صادقانه بگویم با اینکه دوربین‌های سینمایی دلیل اصلی راه‌اندازی پروژه‌ی تحقیقاتی جدید ما بودند، اما دوربین‌های SLR توانستند نتایجی بسیار جالب‌تر از خود برجای بگذارند». 

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع دوربین عکاسی نیاز دارید را در بخش محصولات تک تایمز بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق دوربین‌های کانن، نیکون‌، پاناسونیک، سونی و دیگر برند‌ها، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع