چرا ویژگی نمایشگر همیشه روشن برای آیفون‌ها فعال نیست؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اکنون سال‌هاست که گوشی‌های پرچمدار بازار به صفحه‌نمایش‌های OLED مجهز شده‌اند. اتفاقاً گوشی اپل آیفون ۱۱ نیز آخرین محصول بالارده و مجهز به صفحه‌نمایش LCD است و اگر شایعات درست باشند، دیگر خبری از این پنل در گوشی‌های جدید آیفون نخواهد بود.

چیزی که در مورد پنل‌های OLED جذاب محسوب می‌شود این است که این پنل‌ها می‌توانند پیکسل‌های غیرفعال را به صورت کامل خاموش کنند. این ویژگی نه تنها باعث نمایش عمیق‌تر رنگ مشکی می‌شود، بلکه باعث شده است تا قابلیت نمایشگر همیشه روشن بر‌خلاف پنل‌های LCD در این صفحه‌نمایش‌ها وجود داشته باشد.

شرکت‌های مختلف راهکاری‌های مختلفی برای استفاده از این قابلیت ارائه می‌دهند اما به صورت ساده می‌توان گفت که هدف این قابلیت، نمایش اطلاعات مهم روی صفحه‌نمایش بدون روشن کردن آن است. با این ویژگی می‌توان زمان، میزان باقی‌مانده از شارژ باتری و آیکون اعلانات برنامه‌ها را مشاهده کرد. در بعضی از گوشی‌ها حتی می‌توان برای جذابیت بیشتر از یک عکس استفاده کرد.

اگر از چراغ LED در گوشی شما استفاده نشده باشد، این ویژگی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی به حساب بیاید که این مورد دقیقا برای گوشی‌های آیفون مناسب است و اپل تا‌کنون هرگز چنین قابلیتی را در گوشی‌های خودش قرار نداده است. بگذارید یک شفاف‌سازی انجام بدهیم: دلیل این اتفاق این نیست که شرکت اپل نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد، این انتخابیست که هر شرکت خودش تصمیم به انجام آن می‌گیرد. پس چرا اپل از قرار دادن چنین قابلیتی بر روی گوشی‌های شرکت خودش خودداری کرده است؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم و دلایل اپل را شرح دهیم.

آیا چراغ LED چیزی‌ست که واقعاً می‌خواهیم؟

برای ذخیره بیشتر انرژی باتری

با اینکه نمایشگر‌های همیشه روشن (Always-On) به صورتی طراحی شده‌اند تا کمترین میزان مصرف انرژی را داشته باشند، اما به هر حال نیازمند استفاده از قدرت باتری هستند. علاوه بر این، نه تنها باتری بلکه پردازنده اصلی و گرافیکی نیز باید برای نمایش محتوا روی صفحه‌نمایش به فعالیت خودشان ادامه دهند. حتی اگر این عملیات کم‌مصرف نیز باشد، باز هم مقداری از شارژ باتری در حین استفاده از این ویژگی از دست خواهد رفت.

البته کاربران همیشه این امکان را در اختیار دارند تا این قابلیت را غیر فعال کنند. اپل نیز می‌تواند برای فعال‌سازی این ویژگی به کاربر هشدار دهد که شارژ باتری با این قابلیت کم خواهد شد. اگر هدف اپل مصرف انرژی باشد، باید تمرکز خودش را روی مصرف کمتر انرژی از این طریق بگذارد. اما محصولات اخیر شرکت اپل مصرف باتری فوق‌العاده‌ای دارند و از دادن یک ساعت از شارژ باتری نیز عمل چندان عجیب و غریبی نیست. پس مسئله چیز دیگریست…

برای جلوگیری از خراب شدن نمایشگر

عناصر موجود در پایین صفحه نمایش را نادیده بگیرید تا دید خوبی از قابلیت نمایشگر همیشه روشن در آیفون‌ها داشته باشید.

گوشی‌های آیفون به طول عمر بالای هر دو بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار معروف هستند و اپل نیز روی این مسئله مانور زیادی داده است. صفحه‌نمایش، مهم‌ترین بخش یک تلفن همراه است و ما بیش از ۴ الی ۵ ساعت، به خصوص در ساعات آخر شب، از آن استفاده می‌کنیم.

مسئله سوختگی پیکسل‌ها یا Pixel burn-in روی پنل‌های OLED اتفاقی جدید نیست. در حالی که ممکن است فکر کنید فعال کردن ویژگی نمایشگر همیشه روشن می‌تواند باعث این اتفاق شود، باید بگوییم که اینطور نیست؛ چرا که سازندگان مطمئن می‌شوند که محتوای نمایش داده شده روی نمایشگر مدام تغییر مکان دهد تا هیچوقت روی یک پیکسل ثابت نشود.

باز هم می‌توان گفت که هر نوع استفاده از نمایشگر می‌تواند منجر به فرسودگی آن شود و نباید به این خاطر از مزایای ویژگی‌های نمایشگر همیشه روشن گذشت.

اپل از تجربه کاربری نمایشگر همیشه روشن راضی نیست

نمایشگر همیشه روشن روی یکی از گوشی‌های سامسونگ

مسئله دیگری که اپل خیلی به آن اهمیت می‌دهد این است که چگونه همه چیز را در راستای بهبود تجربه کاربر تقویت کند. نمی‌توان گفت که چقدر این مسئله درست است اما مطمئنیم که اپل به تجربه طولانی کاربر از یک ویژگی اهمیت زیادی می‌دهد. پس چرا وقتی صحبت از ویژگی نمایشگر همیشه روشن می‌شود، مسئولان اپل با این ویژگی مخالف هستند؟

ممکن است این مسئله از نظر اپل اشتباه باشد. آن‌ها پیشتر ویژگی ضربه زدن به گوشی برای نمایش تمامی اطلاعات مهم را در محصولاتشان استفاده کرده‌اند و ویژگی نمایشگر همیشه روشن می‌تواند فقط یک کار اضافی دیگر باشد. نمایشگر همیشه روشن در کل ویژگی با نور بسیار کم است که در این مورد مسئله نگاه کردن از دور به گوشی برای دیدن جزئیات همیشه درست نیست.

به مسئله گرافیک بر می‌گردیم، اگر گوشی را در دیدرس خودتان گذاشته باشید و هر دفعه که اتفاقی به آن نگاه کنید، توجه‌تان به یک چیز جدید جلب می‌شود و مغزتان با خودش می‌گوید «اوه! یک چیزی عوض شده، باید حواسمو جمع کنم!» این مسئله می‌تواند آزاردهنده باشد و تجربه کاربری بدی را از خود به جای بگذارد.

در گوشی گوگل پیکسل ۴s از قابلیتی استفاده شده که در صورت نگاه کردن به نمایشگر، خودش روشن می‌شود و این قابلیت در کل گزینه خوب و کاربردی است.

شاید اپل خیلی به این مسئله اهمیت نمی‌دهد

شاید دلیل اصلی عدم مجهز شدن آیفون‌ها به این ویژگی، به سادگی این مسئله است که اپل آن را یک ویژگی بی‌ارزش می‌بیند. شاید آن‌ها یک نظرسنجی برگزار کرده‌اند و متوجه شده‌اند که کاربران زیادی اصلاً به این قابلیت اهمیت نمی‌دهند. اما شاید یک دلیل منطقی‌تر هم وجود داشته باشد…

اپل یک پیشرو است نه یک دنباله‌رو

اپل جزو غول‌های دنیای تکنولوژی است

معمولا شرکت اپل خودش را با سایر شرکت‌ها مقایسه نمی‌کند و به دنبال روش‌هایی که سایر شرکت‌ها تبدیل به یک روند عادی کرده‌اند نمی‌رود. نمی‌توان گفت که چرا تیم کوک (Tim Cook) و سایر مسئولان اپل این قابلیت را بی‌خیال شده‌اند؛ اما شاید مسئله این باشد که آن‌ها به دنبال ترند بازار نیستند. البته که این مسئله تماماً درست نیست و هیچگاه تا زمانی که خود شرکت اپل دلیل اصلی عدم استفاده از قابلیت نمایشگر همیشه روشن را مشخص نکند، برای ما نیز مسئله حل نخواهد شد.

نظر شما چیست؟ آیا ویژگی نمایشگر همیشه روشن کاربردی است یا ضروریتی در استفاده از آن نیست؟ نظر خود در این باره را از بخش نظرات همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع