بنیان‌گذار ردیت از هیئت مدیره استعفا داد تا یک عضو سیاهپوست، جایگزین او شود

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

الکسیس اوهانیان، بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق ردیت (Reddit) از عضویت در هیئت مدیره‌ی این شرکت استعفا داد. اقدام او به‌نوعی یک واکنش و اعتراض به خشونت اخیر نیروی پلیس ایالات متحده محسوب می‌شود که منجر به مرگ یک شهروند سیاهپوست غیرمسلح به‌نام جورج فلوید شد. اوهانیان از هیئت مدیره‌ی شرکتی که خودش راه‌اندازی کرده است تقاضا کرد تا یک عضو سیاهپوست را جایگزین او کند. حرکت او در شرکتی که خود سابقه‌ای نه‌چندان روشن در انتقادهای نژادپرستی دارد، بسیار حائز اهمیت و بزرگ محسوب می‌شود.

اوهانیان در بخشی از پیام خود برای استعفا نوشت:

من اعتقاد دارم درحال حاضر استعفا ازسوی افرادی که در مقام قدرت قرار دارند، یک حرکت رهبری به شمار می‌رود. من خطاب به تمامی افرادی که برای حل بحران ملت شکسته شده تلاش می‌کنند می‌‌گویم که متوقف نشوید.

مدیرعامل سابق ردیت درآمد خود از سهام شرکت را هم خرج کمک به مقابله با نژادپرستی می‌کند

بنیان‌‌گذار ردیت، خبر استعفای خود را در حساب کاربری‌اش در توییتر هم منتشر کرد و در آن نوشت: «من از عضویت در هیئت‌مدیره‌ی ردیت استعفا داد و آن‌ها را ملزم کردم تا کرسی من را با یک کاندیدای سیاهپوست جایگزین کنند. به‌علاوه من از درآمدهای آتی خود از سهام ردیت برای خدمت‌رسانی به جامعه‌ی سیاهپوست استفاده می‌کنم. کمک به ازبین‌بردن نفرت نژادی از اهداف اصلی من است و در ابتدا، یک میلیون دلار به بنیاد خیریه‌ی Know Your Rights Camp کمک می‌کنم».

همان‌طور که در توییت اوهانیان دیدید، او درآمدهای آتی از سهام ردیت را هم به حمایت از جامعه‌ی سیاهپوست اختصاص می‌دهد. منابع معتبر ادعا می‌کنند که این درآمد تا ۵۰ میلیون دلار خواهد بود. اولین کمک او نیز به میزان یک میلیون دلار، پرداخت شد. بنیادی که اوهانیان در توییت خود خطاب قرار داد، توسط کالین کاپرنیک راه‌اندازی شد و خودسازی و ایمنی جوامع رنگین‌پوست را هدف قرار می‌دهد.

ردیت

بسیاری از رهبران کنونی دنیای فناوری تلاش می‌کنند تا صنعت، مسئولیت خود را در قبال نژادپرستی موجود در جوامع بهتر ایفا کند. شاید حرکت اوهانیان به تقویت این مفاهیم کمک کند. شرکت‌های فناوری همیشه به‌خاطر کمبود سیاهپوستان در موقعیت‌های مدیریت ارشد، تحت انتقادهای جدی بوده‌اند. کارشناسان اعتقاد دارند همین کمبود مدیر، منجر به ایرادهایی در سیاست‌گذاری شرکت‌ها پیرامون نژادپرستی می‌شود. به‌عنوان مثال، فیسبوک بالاخره پس از چندین سال فعالیت، به‌تازگی و در سال گذشته، ناسیونالیسم سفیدپوستی را در پلتفرم خود ممنوع اعلام کرد.

در ادامه بخوانید:

اوهانیان در توییتی دیگر و در توضیح تصمیم جدید خود نوشت: «من ردیت را ۱۵ سال پیش راه‌اندازی کردم تا به مردم در پیدا کردن جوامع مورد علاقه و حس تعلق به جامعه، کمک کند. هنوز برای انجام کار صحیح، راه درازی در پیش داریم. من این کار را برای خودم، خانواده‌ام و کشورم انجام می‌دهم. من این صحبت‌ها را به‌عنوان پدری مطرح می‌کنم که یک دختر سیاهپوست دارد. می‌خواهم زمانی‌که دخترم پرسید تو چه کاری انجام دادی، پاسخی برای او داشته باشم». مدیرعامل کنونی ردیت، استیو هافمن، در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئت مدیره از تصمیم اوهانیان حمایت می‌کند و به آن احترام می‌گذارد.

بنیان‌گذار ردیت در سال ۲۰۱۸ از فعالیت‌های مدیریتی روزمره‌ی شرکت استعفا داد، اما هنوز به‌عنوان عضوی از هیئت‌مدیره فعالیت می‌کرد. البته فعالیت‌های مدیریتی او در سال‌های گذشته به‌مرور کاهش پیدا کرده بود، چون اوهانیان بیشتر درگیر فعالیت در شرکت سرمایه‌گذاری Initialized Capital بود. اوهانیان همچنین در سال‌های اخیر زمان زیادی را به فعالیت‌های عمومی و سخنرانی و حمایت از مفاهیمی همچون مرخصی با حقوق برای والدین، سیاست‌های عادلانه‌تر و منصفانه‌تر در اعطای مرخصی و موارد مشابه اختصاص داد. اوهانیان در سال ۲۰۱۷ صاحب یک فرزند شد که حاصل ازدواج او با قهرمان جهانی تنیس، سرنا ویلیامز است.

ردیت در میان پلتفرم‌های رسانه‌ی اجتماعی جایگاه خاصی دارد. آن‌ها مانند فیسبوک و توییتر و دیگران در مرز توجه نیستند، اما به‌هرحال جامعه‌ی بزرگی دارند. ازطرفی در گذشته بارها به ردیت انتقاد شد که به‌خاطر اشکال‌های سیستماتیک، اجازه‌ی ظهور انجمن‌های نژادپرستانه را در پلتفرم می‌دهد. مدیران در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای محدود کردن نژادپرستی در پلتفرم کرده و تعدادی از انجمن‌ها را حذف یا قرنطینه (دور از دسترس موتور جست‌وجو) کردند. در برخی رخدادهای تاریخی ردیت هم شاهد اعتراض‌هایی به ناعدالتی جنسیتی و نژادی هستیم که منجر به استعفای تعدادی از مدیران ارشد سازمان هم شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع