حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

اولین تصویر از کارت گرافیک جی‌فورس RTX 3080 انویدیا منتشر شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اولین تصویر از کارت گرافیک جدید انویدیا، جی‌فورس RTX 3080 منتشر شد. با افشای این تصویر، زمان رقابت رسما برای کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 انویدیا فرارسیده است و تراشه‌ساز قصد دارد پردازنده‌های گرافیکی یادشده را در فصل تعطیلات سال جاری میلادی معرفی کند. درنتیجه، کاربران رویداد معرفی این محصولات را در کنفرانس مجازی Computex در اواخر سال جاری میلادی یا زمانی مشابه مشاهده خواهند کرد. نکته‌ی جالب این است که اولین گزارش از کارت‌های گرافیک سری RTX 2000 نیز، تصویری فاش‌شده از خط مونتاژ محصول مذکور بود.

طراحی کارت گرافیک جدید انویدیا RTX 3080، آینده‌محور و تخیلی و درعین‌حال به‌گونه‌ای عجیب‌وغریب است که نمی‌توان از منبع الهام آن مطمئن بود. شکل متقارن و آینده‌نگرانه‌ی محصول بسیار جذاب و دوست‌داشتنی و رنگ آبی دور کارت گرافیک مربوط به پلاستیک بسته‌بندی است و زیر آن فلزی نقره‌ای‌رنگ و جلایافته به‌چشم می‌خورد. مواد به‌کاررفته در کارت گرافیک پرچم‌دار انویدیا بسیار باکیفیت به‌نظر می‌رسد. البته از تصویر منتشرشده نمی‌توان مطمئن بود کناره‌های پردازنده‌ی گرافیکی مذکور، مانند RTX 2080 از جنس آلومینیوم است یا انویدیا همچون گذشته، برای حاشیه‌های این محصول از پلاستیک استفاده کرده. برخی از ویژگی‌های اصلی طراحی انویدیا جی‌فورس RTX 3080 درادامه آمده است:

  • فن‌های محصول دوجهته هستند: یک فن در بخش زیر دارای ورودی باز و دیگری در بخش فوقانی.
  • هیت‌سینک خمیده است. چنین طرحی بسیار جالب‌ است؛ زیرا هیت‌سینک خمیده عموما جریان هوا را مختل می‌کند.
  • برد مدار چاپی (PCB) شکلی نامنظم دارد و طول آن تا هیت‌سینک است.
  • تقریبا می‌توان مطمئن بود محصول قابل‌مشاهده در تصاویر، نسخه‌ی فاندر کارت گرافیک است. ساخت و سرهم‌کردن چنین طرحی بسیار دشوار است و اگر انویدیا اجازه دهد، شرکت‌های واسط (AIB) قطعا لوله‌ی حرارتی سنتی خودشان و طرح‌های فن سه‌گانه را ترجیح می‌دهند.

در ادامه بخوانید:

براساس شایعاتی که پیش‌تر منتشر شده است، RTX 3080 همراه‌با پردازنده‌ی گرافیکی GA104 عرضه شده و با ۴۸ چندپردازنده‌ی جریانی (SM) و ۳۰۷۲ هسته‌ی CUDA، جایگزین کارت گرافیک RTX 2080 خواهد بود. این تعداد چندپردازنده‌ی جریانی، اندکی بیشتر از ۴۶ واحد SM جی‌فورس RTX 2080 است. اگر شایعات صحت داشته باشند، کارت گرافیک جدید انویدیا با توان عملکردی بیشتر و هسته‌های RTX بهبودیافته، جهشی عظیم در عملکرد خواهد داشت.

البته تخمین زده می‌شود عملکرد این محصول، تنها اندکی ضعیف‌تر از کارت گرافیک RTX 2080 Ti از نسل کنونی باشد. RTX 3080 با ۸ یا ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی و پهنای باس ۲۵۶ بیتی همراه خواهد بود. شایعات جدید احتمال استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی بسیار قدرتمند GA102 را نیز تقویت می‌کند.

جی‌فورس RTX 3080 انویدیا

با اینکه هنوز قیمت این محصول مشخص نیست، به‌نظر می‌رسد انویدیا رویکرد ملایمی درمقایسه‌با با کارت‌های گرافیک دارای معماری تورینگ درباره‌ی قیمت پیشنهادی برای خرده‌فروشی‌ها یا حداقل مدل‌های سفارشی شرکت‌های واسط پیشه کند. دلیل چنین ادعایی، روند فروش بسیار آهسته‌ی نسل اول از سری RTX باتوجه‌به قیمت زیادش است. همچنین، تراشه‌ساز مذکور با بهره‌گیری از معماری آمپر، به لیتوگرافی ساخت هفت‌نانومتری روی آورده است که درنهایت، به کاهش هزینه‌های ساخت و قیمت ارزان‌تر در آن ‌دسته از کارت‌های گرافیکی منجر خواهد شد که دراختیار مصرف‌کنندگان عادی قرار می‌گیرد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع