حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

سوئد به‌صورت غیرمستقیم به‌ رویکرد اشتباه خود برای مقابله‌با کووید 19 اعتراف کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

دنیاگیری ویروس کرونا باعث شد دولت‌های مختلف قوانینی سرسختانه در زمینه‌ی فاصله‌گذاری اجتماعی وضع کنند، بااین‌حال بررسی‌ها نشان می‌دهد رویکرد سوئد برای مقابله با کووید ۱۹ تا حد زیادی با دیگر مناطق دنیا متفاوت بوده است. در بسیاری از مناطق دنیا شاهد تعطیلی مراکز مهم بودیم. سوئد به‌جای تعطیل‌کردن مدارس، رستوران‌ها و باشگاه‌های ورزشی برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس در بین مردم، تصمیم گرفت به‌جای سخت‌تر کردن قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی، مراکز مختلف را همچنان باز نگه دارد.

امروزه در سوئد تنها برگزاری گردهمایی‌هایی که متشکل‌از بیش از ۵۰ نفر هستند، ممنوع است. به‌علاوه مدارس برای تمامی دانش‌آموزانی که زیر ۱۶ سال سن دارند همچنان باز است. به‌بیانی بهتر سوئد تصمیم گرفته است به شهروندانش امکان دهد به‌شکل عادی به زندگی خود بپردازند. درواقع سوئد به‌جای وضع قانون‌های اجباری، راهکارهایی به مردم ارائه داده است تا آن‌ها با اتکا بر عقل خودشان و بدون حس کردن اجبار، قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

با همه‌ی این‌ها رویکرد سوئد برای مقابله با کرونا مؤثر نبوده است. نرخ مرگ‌و‌میر سوئد به‌دلیل کروناویروس به‌شکل قابل‌ملاحظه‌ای بیشتر از کشورهای همسایه‌ یعنی دانمارک و نروژ است؛ آمار نشان می‌دهند از هر یک میلیون نفری که در سوئد به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند، ۴۴۲ تن جان خود را از دست می‌دهند. نرخ مرگ‌و‌میر ناشی از کووید ۱۹ در کشورهای دانمارک و نروژ به‌ترتیب برابربا ۱۰۰ و ۴۴ تن در هر میلیون است. به‌علاوه سرانه‌ی مرگ‌و‌میر سوئد به‌دلیل کروناویروس از ایالات متحده‌ی آمریکا هم بیشتر است.

به‌دلیل شرایط فعلی دستیابی به ایمنی جمعی (Herd Immunity) بیش‌ازپیش دور از انتظار به‌نظر می‌رسد. تعاریف متعددی برای این مقوله ارائه شده‌اند، بااین‌حال منظور از ایمنی جمعی این است اجازه دهید ویروس تا حدی در بین اعضای جامعه گسترش پیدا کند که آنتی‌بادی‌های (پادتن) محافظ از گسترشِ بیشتر آن جلوگیری کنند. براساس مطالعه‌ی جدیدی که در ماه مه گذشته انجام شده، تنها ۷/۳ درصد از شهروندانِ شناسایی‌شده‌ی استکهلم در بدن خود پادتن کووید ۱۹ را ساخته بودند.

بیورن اولسن، استاد حوزه‌ی بیماری‌های عفونی در دانشگاه اوپسالا در سوئد، ماه گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری روئیترز گفت اعداد یادشده در زمینه‌ی پادتن باعث می‌شوند «فاصله‌ی زیادی تا دستیابی به ایمنی جمعی داشته باشیم. ما حتی مطمئن نیستیم که روزی بتوانیم به ایمنی جمعی برسیم». 

آندرس تگنل، همه‌گیر‌شناس (اپیدمیولوژیست) و مدیر بخش اپیدمی سازمان بهداشت عمومی سوئد است؛ او فرد اصلی هدایت‌کننده‌ی رویکرد سوئد برای مقابله با ویروس کرونا بود که هفته‌ی گذشته به‌شکل غیرمستقیم از اقدامات خود ابراز پشیمانی کرد. تگنل در گفت‌و‌گو با وب‌سایت Swedish Radio گفت: «اگر با دانشی که امروز داریم با همین بیماری مواجه می‌شدیم، فکر می‌کنم نحوه‌ی پاسخ‌دهی ما، جایی در در بین اقدامات سوئد با اقداماتی که دیگر کشورهای دنیا انجام دادند، قرار می‌گرفت».

او در ادامه‌ی سخنان خود اضافه کرد: «به‌وضوح پتانسیلی برای اعمال بهبود در اقداماتی که ما در سوئد انجام دادیم، وجود دارد». با همه‌ی این‌ها تگنل تصمیم گرفت به صراحت اشتباه‌بودن اقدامات سوئد را به‌زبان نیاورد. او در مصاحبه‌ای دیگر با روزنامه‌ی سوئدیِ Dagens Nyheter گفته است: «استراتژی اصلی ما به‌خوبی جواب پس داده است. نمی‌دانم که [اگر به‌عقب برمی‌گشتیم] می‌توانستیم چه کارهایی را به‌شکلی کاملا متفاوت انجام دهیم». آسایشگاه‌ها در سوئد تا حد زیادی توسط کووید ۱۹ موردهجوم قرار گرفته‌اند؛ آمار نشان می‌دهند درحدود نیمی از مرگ‌های ناشی از کووید ۱۹ مربوط به کسانی است که در آسایشگاه‌ها حضور داشته‌اند. منتقدان می‌گویند دولت سوئد اقدامات حیاتی را برای محافظت از آن‌ها انجام نداده است. 

در ادامه بخوانید:

آنیکه لیند، همه‌گیر‌شناس ارشد سوئد در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳، هفته‌ی گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی SVT سوئد حرف‌های جالبی به‌زبان آورد. او در جریان مصاحبه‌ی خود گفت: «حالا می‌فهمم که سوئد هیچ استراتژی خاصی برای محافظت از افراد سالخورده دربرابر ابتلا به کووید ۱۹ نداشت. نمی‌دانم که مقامات رسمی دولت چگونه می‌توانند ادعا کنند که آمادگی آن‌ها برای مقابله با کرونا در سطح خوبی قرار داشته، درحالی‌که حقیقت این است آمادگی آن‌ها در سطح افتضاحی قرار داشت». 

سوئد تصمیم گرفت کسب‌و‌کارها را همچنان باز نگه دارد و همین موضوع به بدتر شدن شرایط کمک زیادی کرد. حتی بازنگه‌داشتن کسب‌و‌کارها نیز نتوانسته است از ورود سوئد به بحران حاد اقتصادی، جلوگیری کند. براساس آمار به‌دست‌آمده توسط منابع خبرگزاری بلومبرگ، میزان تولید ناخالص داخلی سوئد هفت درصد افت کرده است. این نخستین‌بار از زمان جنگ جهانی دوم است که میزان تولید ناخالص داخلی سوئد تا این حد افت می‌کند. چنین اوضاعی برای دیگر اعضای اتحادیه‌ی اروپا نیز پیش آمده است. بااین‌حال بسیاری از این کشورها قوانینی سرسختانه برای حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی وضع کرده‌اند. 

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع