مادربردهای سری Z490 و کیس گیمینگ جدید ایسوس در ایران رونمایی شدند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

ایسوس فعالیتی طولانی‌مدت در زمینه‌ی تولید محصولات گیمینگ دارد و محصولات این شرکت از قطعاتی چون مادربرد و کارت گرافیک گرفته تا لوازمی چون کیس گیمینگ را شامل می‌شوند. ایسوس عصر دیروز، یکشنبه ۱۸ خرداد، در جریان مراسمی که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا فرمی کاملا آنلاین به‌خود گرفته بود، جدید‌ترین مادربرد‌های خود و همینطور یک کیس گیمینگ را رونمایی کرد. در جریان این رویداد، ابتدا سعید مسلمی‌پور، مدیر روابط عمومی ایسوس توضیحاتی کلی در مورد برنامه ارائه داد و سپس شاهد حضور امیر درودگریان، مدیر توسعه‌ی بازار بخش قطعات دفتر ایسوس بودیم که توضیحاتی چون تأکید برای خرید محصولات با گارانتی اصلی را ارائه کرد. 

در ادامه‌ی مراسم نوبت به رونمایی مادربرد‌ها توسط سعید مسلمی‌پور رسید، در این بخش ROG Maximus XII Extreme به‌عنوان اولین محصول معرفی شد. به‌گفته‌ی مدیر روابط عمومی ایسوس، این مادربرد در مقایسه با نسل قبلی مادربردهای اکستریم ایسوس، برخی تغییرات کلی به‌خود دیده است. یکی از ویژگی‌های مهم این محصول مثل سایر مادربرد‌های جدید ایسوس،‌ تغییر مدار تغذیه‌ به حالت تیمی است؛ این رویکرد در طراحی باعث می‌شود مدار تغذیه عملکرد بهتری داشته باشد و حرارت کمتری تولید کند. ایسوس روی سیستم خنک‌کننده هم تأکیدی ویژه دارد و در این زمینه هم با تغییر مواد اولیه‌ی استفاده شده، توانسته حتی بهتر از مادربرد‌های نسل قبل خود عمل کند؛ این مورد نه فقط در رابطه با مدل ROG Maximus XII Extreme که در رابطه با سایر مادربردهای جدید هم صدق می‌کند. تغییراتی مثل استفاده از پدهای حرارتی جدید شرکت Thermal Grizzly در مادبردها اتفاق افتاده که که نتیجه‌ی آن انتقال سریع‌تر و بهتر حرارت است. 

مادربرد ROG Maximus XII Extreme ایسوس

مسلمی‌پور همچنین به هوشمندتر شدن مادربرد اشاره کرد. در نسل گذشته ایسوس قابلیتی مثل اورکلاک هوشمند ارائه می‌کرد، با این‌حال در این نسل خنک‌سازی هوشمند و شبکه‌ی هوشمند را هم شاهد هستیم. درحالی‌که اورکلاک هوشمند باعث می‌شود تا مادربرد با درنظرگرفتن معیارهای مختلف پردازنده شما را اورکلاک کند، در این نسل خنک‌سازی هوشمند هم قابلیت دیگری است که در نتیجه‌ی آن، شما کافی است فقط فن‌هایتان را به مادربرد متصل کنید و بعد همه‌چیز براساس مسائلی چون دما، به شکل هوشمند توسط خود مادربرد کنترل می‌شود؛ این نوع مدیریت هوشمند حتی برای خنک‌کننده‌های مایع هم صدق می‌کند.

درنهایت در مورد بحث شبکه هم مادربرد جدید ایسوس علاوه‌بر بهره‌بردن از نسل ششم ارتباط بی‌سیم، یک درگاه شبکه‌ی ۱۰ گیگابیتی و یک درگاه شبکه‌ی ۲/۵ گیگابیتی هم در اختیارتان قرار می‌دهد که به‌صورت هوشمند مدیریت می‌شوند تا بهترین عملکرد شبکه را داشته باشید.

بر اساس اطلاعات رسمی، ROG Maximus XII Extreme مجهزبه سوکت LGA 1200 است و چهار اسلات رم DDR4 دارد. ناگفته نماند فرکانس رم‌های تحت‌پشتیبانی، بالاتر از نسل گذشته است. به‌لطف استفاده از آلومینیوم یکپارچه در قسمت I/O و همین‌طور بخش پایین مادربرد، شاهد بهبود عملکرد خنک‌سازی هستیم و همینطور اسلات DIMM.2 هم روی این مادربرد دیده می‌شود.

دو اسلات PCIe 3 x16 که امکان وصل کردن دو کارت گرافیک ازطریق SLI برای انویدیا و کراس‌فایر برای AMD را فراهم می‌کنند و همینطور کارت صوتی SupremeFX هم در این مادربرد استفاده شده است. به‌علاوه در این مادربرد شاهد نورپردازی RGB در بخش‌های مختلف هستیم و نکته مهم دیگری که به آن اشاره شد، پشتیبانی ورودی‌های برق ۸ پین مادربرد از فناوری Procool II است؛ این فناوری که یکی از ویژگی‌های اصلی مادربرد‌های جدید ایسوس به‌حساب می‌آید که در نتیجه آن، دمای این قسمت در فشار بالا هم به‌طور میانگین ۱۱ درجه خنک‌تر از قبل خواهد بود.

مادربرد Maximus XII Formula ایسوس

ایسوس مادربرد دیگری را نیز معرفی کرده است. Maximus XII Formula که نسل جدید مادربردهای سری فورمولا به‌حساب می‌آید و روی آن شاهد VRM بلاک CrossChill EK III هستیم، از خنک‌کننده آبی و بادی پشتیبانی می‌کند و در حالت آبی دمای بسیار کمی را شاهد خواهیم بود. این مادربرد از تمام ویژگی‌های مدل اکستریم به‌‌غیر‌از اسلات DIMM.2 پشتیبانی می‌کند. مادربرد بعدی، نسل جدید ROG Strix ایسوس بود. مسلمی‌پور می‌گوید در مدل‌های پیشین خانواده‌ی ROG Strix به طور عمده قیمتی پایین‌تر را شاهد بودیم، به‌همین دلیل برخی ویژگی‌ها مثل نورپردازی چندان جدی گرفته نمی‌شدند؛ با این‌حال در نسل جدید ضمن حفظ قیمت پایین‌تر، شاهد تکمیل این ویژگی‌ها هستیم.

نکته جالب در مورد مادربرد موردبحث، الهام از بازی Cyberpunk 2077 در طراحی کلی آن است. پشتیبانی از دو Safe Slot درکنار بهره بردن از کارت صوتی SupremeFX و همینطور کارت شبکه‌ی حرفه‌ای مثل مدل‌های رده بالاتر، از دیگر ویژگی‌های این مادربرد برشمرده می‌شوند. 

مدل بعدی مادربرد رونمایی‌شده در رویداد ایسوس، نسل جدید مادربرد‌های Tuf Gaming این شرکت از سری Z490 بود. محصولات سری Tuf مقاوت بالایی دارند و نسبت‌به مادربردهای هم‌رده از قیمتی مناسب‌تر بهره می‌برند. در مادربرد Tuf سری Z490 ایسوس ویژگی‌هایی چون وای‌فای ۶، کارت صدای حرفه‌ای، Safe Slot کامل و Core، پشتیبانی از NVMe و مدار تغذیه‌ی بهینه‌شده با دوام بالا را شاهد هستیم، این مادربرد از نورپردازی RGB هم پشتیبانی می‌کند.

مادربرد ProArt ایسوس

ایسوس درکنار رونمایی از مادربرد‌های مناسب برای مصارف گیمینگ، از یک مادربرد متفاوت‌تر هم از سری Pro Art پرده‌برداری کرد. آن‌طور که مسلمی‌پور می‌گوید این مادربرد ویژگی‌هایی چون نورپردازی RGB و طراحی گیمینگ ندارد و دلیل این موضوع هم مخاطب هدف آن به‌حساب می‌آید که بیشتر، افرادی با کاربری‌های حرفه‌ای چون رندرینگ، مهندسی یا طراحی هستند. از ویژگی‌هایی که این مادربرد‌ها را برای چنین مصارفی مناسب می‌کند می‌توانیم به تاندربولت اضافه، دو دیسپلی‌پورت، مدار تغذیه‌ی بهینه با هدف دوام بالا در کار‌های سنگینی چون رندرینگ و همینطور پشتیبانی از رم‌های فرکانس بالا و ویژگی‌هایی چون SLI اشاره کنیم. 

آخرین محصولی که در جریان رویداد آنلاین ایسوس به‌نمایش درآمد کیس گیمینگ ROG Strix Helios بود که البته از مدتی پیش روانه‌ی بازار ایران شده، ولی رونمایی رسمی از آن در جریان این رویداد اتفاق افتاد. این کیس ATX، از ویژگی‌هایی چون شیشه‌ی تقویت‌شده سکوریت در سه قسمت، پشتیبانی از نورپردازی قابل‌تنظیم ازطریق Aura Sync و فریم آلومینیومی مقاوم بهره می‌برد. ایسوس در قسمت بالای این کیس به‌دلیل وزن سنگین آن که ناشی از بدنه فلزی است، دو دستگیر درنظر گرفته که حمل کیس را بسیار راحت‌تر می‌کنند.

در کنار این‌ها چند فیلتر در قسمت جلو، بالا و زیرین کیس قرار دارند که می‌توان هر از گاهی آن‌ها را خارج و تمیز کرد. ایسوس تمهیدات مختلفی برای بهبود گردش هوا داخل کیس در نظر گرفته و امکان نصب کارت گرافیک به هر دو روش افقی و عمودی فراهم شده است و در صورتی که کارت گرافیک را به شکل عادی نصب کنید، می‌توانید از ویژگی VGA Holder کیس هم استفاده کنید که مثل یک ستون مانع از خم شدن کارت گرافیک می‌شود. 

کیس هلیوس ایسوس

طراحی قسمت پاور به شکل پنجره‌ای است که امکان نمایش نورپردازی روی منبع تغذیه یا مواردی مثل نشانگر مصرف را فراهم می‌کند. همینطور طراحی جالب سمتی از کیس که پشت مادربرد است و سیم‌ها در آن جمع می‌شوند، باعث شده تا مدیریت سیم‌ها بسیار راحت‌تر باشد و سیم‌های مختلف زیر یک شبکه قرار ‌گیرند و از دید خارج شوند. مسلمی‌پور اعلام کرد برای افرادی که به‌دنبال کیس‌هایی با قیمت مناسب هستند، ایسوس کیس‌های Tuf را هم در بازار دارد که مدل GT501 در حال حاضر موجود است و مدل‌های دیگری چون GT301 هم به‌زودی وارد بازار می‌شود.

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع