حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

تداوم افکار منفی با خطر بروز آلزایمر مرتبط است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

براساس مطالعه‌ای جدید، مداومت در افکار منفی می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. در این مطالعه، افراد بزرگ‌تر از ۵۵ سال بررسی شدند و بر‌این‌اساس، پژوهشگران دریافتند تفکر منفی به‌صورت مکرر (RNT) به کاهش شناخت و رسوب پروتئین‌های مضر و همچنین آلزایمر منجر می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند هم‌اکنون تفکرات منفی مکرر باید به‌عنوان عامل خطر احتمالی برای زوال عقل و برخی عوامل آرامش‌دهنده همانند مدیتیشن نیز واکاوی شود تا تأثیر احتمالی آن بر کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مشخص شود. دکتر ناتالی مانچانت، روان‌پزشک و پژوهشگر ارشد بخش سلامت روان کالج لندن، بیان کرد:

افسردگی و اضطراب در دوران میان‌سالی و سالمندی از قبل به‌عنوان عوامل خطر زوال عقل شناخته شده‌اند؛ اما هم‌اکنون دریافته‌ایم الگوهای تفکر منفی هم ممکن است عامل خطر جدیدی برای زوال عقل باشد.

مانچانت ادامه داد:

درکنار سایر مطالعات که افسردگی و اضطراب را با خطر زوال عقل مرتبط می‌کند، انتظار داریم الگوهای تفکر منفی در طولانی‌مدت بتوانند خطر زوال عقل را افزایش دهند و تصور نمی‌شود مشکلات کوتاه‌مدت باعث افزایش خطر ابتلا به زوال عقل شود. امیدواریم یافته‌هایمان بتواند برای ایجاد استراتژی کامل به‌منظور کاهش خطر ابتلا به زوال عقل با کمک به آن‌ها برای کاهش الگوهای تفکر منفی به‌کار برده شود.

تیمی تحقیقاتی از کالج دانشگاهی لندن و اینسرم و مک‌گیل ۲۹۲ نفر از افراد بزرگ‌تر از ۵۵ سال را دو سال زیرنظر داشت و بررسی کرد. در این دوره‌ی دوساله، شرکت‌کنندگان به سؤالاتی درباره‌ی چگونگی فکرکردن به تجربیات منفی و اتفاقات گذشته و نگرانی درباره‌ی آینده پاسخ دادند. همچنین، درحدود ۱۱۳ نفر از شرکت‌کنندگان برای اندازه‌گیری رسوبات آمیلوئید بتا و تائو، دو پروتئینی که باعث ایجاد شایع‌ترین نوع زوال عقل می‌شوند، آزمایش اسکن مغز (PET) شدند. براساس این آزمایش که در دوره‌ای چهارساله انجام گرفت، پژوهشگران دریافتند افرادی که به‌صورت مکرر تفکر منفی داشتند، یعنی در حالت کلی افراد بدبینی بودند، دچار کاهش شناختی بیشتر و درنتیجه، کاهش حافظه شدند.

همچنین، تجمع بیشتر آمیلوئید بتا و تائو حافظه‌ی ضعیف‌تر و کاهش شناختی بیشتری به‌دنبال داشت. نکته‌ی جالب این است که کاهش حافظه یکی از علائم اولیه‌ی بیماری آلزایمر است. این مطالعه میزان اضطراب و افسردگی شرکت‌کنندگان را هم آزمایش کرد و نتیجه‌ی آن کاهش شناختی بیشتر در افراد مضطرب و افسرده شد؛ اما میزان رسوبات آمیلوئید بتا و تائو در این افراد افزایش نیافته بود. این بدان‌معنا است که RNT می‌تواند علت اصلی افسردگی و اضطراب به بیماری آلزایمر باشد.

دکتر مانچانت گفت: «تصور می‌کنیم تفکر منفی تکراری ممکن است عامل خطر جدیدی برای زوال عقل باشد؛ زیرا این امر می‌تواند به‌صورت ویژه به زوال عقل کمک کند». پژوهشگران اظهار کرده‌اند RNT ازطریق تأثیر بر شاخص‌های استرس همانند فشارخون بالا، می‌تواند در بروز آلزایمر مؤثر باشد؛ زیرا سایر مطالعات نشان داده‌اند استرس فیزیولوژیکی می‌تواند در پیدایش رسوب آمیلوئید بتا و تائو دخیل باشد.

دکتر گیل چیتله اظهار کرد:

افکار ما می‌توانند تأثیر بیولوژیکی بر سلامت جسمی ما بگذارند که این امر می‌تواند مثبت یا منفی باشد؛ البته تکرار تمرین‌های روانی همانند مدیتیشن هم می‌تواند در ارتقای تفکر مثبت مؤثر واقع شود.

وی درادامه عنوان کرد:

مراقبت از سلامت روان هم مهم است و باید به آن به‌عنوان اولویت اصلی نگاه کرد؛ زیرا نه‌تنها در کوتاه‌مدت برای سلامتی و رفاه افراد مهم است؛ بلکه می‌تواند بر کاهش خطر احتمالی زوال عقل هم تأثیر بگذارد.

پژوهشگران امیدوار هستند دریابند آیا کاهش تفکر منفی مکرر ازطریق آموزش تقویت ذهن و گفتار درمانی هدفمند می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد یا خیر. دکتر مانچانت و دکتر چتله و سایر پژوهشگران اروپایی هم‌اکنون مشغول کار روی پروژه‌ای بزرگ هستند تا ببینند آیا احتمال کاهش خطر زوال عقل ازطریق مدیتیشن و عواملی همانند آن وجود دارد یا خیر. فیونا کاراگر، مدیر تحقیقات و فرد تأثیرگذار در حوزه‌ی بیماری آلزایمر می‌گوید:

دانستن عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهند، به ما برای رهایی از این وضعیت کمک می‌کند و برای پیشگیری از آن هم مؤثر است. توجه به الگوهای تفکر منفی مکرر و کاهش شناخت و رسوبات پروتئین‌های مضر نکات مهمی است و باید به آن‌ها توجه کرد؛ اگرچه برای درک بهتر این موضوع، به بررسی‌های بیشتری نیاز داریم.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع