حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

نیوزیلند چگونه کووید ۱۹ را شکست داد؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

نیوزیلند رسما ویروس کرونا را شکست داده است. این کشور جزیره‌ای روز دوشنبه ۱۹ خرداد اعلام کرد آخرین فرد باقی‌مانده‌ی مبتلا به کووید ۱۹، ۴۸ ساعت بدون علائم بوده است؛ از‌این‌رو، بهبودیافته تلقی می‌شود. اکنون بدون وجود هیچ مورد فعالی، دولت این کشور به «سطح هشدار ۱» حرکت کرده است و تمام اقدامات باقی‌مانده‌ی انجام‌شده درزمینه‌ی فاصله‌گذاری اجتماعی را برمی‌دارد.

درحال‌حاضر درزمینه‌ی جابه‌جایی یا مسافرت داخلی یا گردهمایی هیچ ممنوعیتی وجود ندارد. طرفداران راگبی و دیگر ورزش‌ها اجازه دارند به‌طور دسته‌جمعی به ورزشگاه‌ها بازگردند و مدارس، محل‌های کار، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها همگی بازگشایی شده‌اند. تنها ممنوعیت وضع‌شده در مرزها همچنان برقرار است و ورود به نیوزیلند عمدتا به شهروندان و ساکنان این کشور محدود است و افراد تازه‌وارد نیز باید قرنطینه‌ای ۱۴ روزه را به‌پایان برسانند و آزمایش شوند.

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، به‌دلیل نحوه‌ی مدیریت دنیاگیری کووید ۱۹ تحسین جهانی را برانگیخته و از شنیدن خبر بهبودی آخرین بیمار مبتلا به ویروس کرونا بسیار هیجان‌زده شده است. شکست کووید ۱۹، تنها ۱۰۱ روز پس‌از‌آن جشن گرفته می‌شود که نیوزیلند نخستین مورد ابتلای خود را شناسایی کرد. این کشور ۷۵ روز در سطح ۴ یا بالاترین مرحله‌ی هشدار و ۲۶ روز نیز در سطح ۲ بود.

نیوزیلند در ۱۷ روز پیاپی هیچ مورد ابتلایی به کووید ۱۹ را شناسایی نکرد؛ درحالی‌که آزمایشگاه‌های این کشور در آن بازه‌ی زمانی بیش از ۴۰ هزار آزمایش کرونا انجام دادند. در هفته‌ی پایانی، آزمایشگاه‌ها گزارش دادند روزانه به‌طورمتوسط ۱۸۹۱ آزمایش کووید ۱۹ گرفتند. درمجموع، کشور تقریبا ۵ میلیون نفری نیوزیلند، تنها ۱،۵۰۴ مورد قطعی و احتمالی ثبت کرد و از‌این‌بین ۲۲ نفر جانشان را ازدست دادند که همگی افراد ۶۰ ساله و مسن‌تر بودند. این کشور از ۲۲ ژانویه تاکنون درمجموع تقریبا ۳۰۰ هزار آزمایش انجام داده است. مقام‌ها نخستین مورد ابتلا را در ۲۸ فوریه در فردی شناسایی کردند که از ایران بازگشته بود.

موفقیت نیوزیلند برپایه‌ی انجام اقدامات نسبتا سریع و سختگیرانه برای افزایش آزمایش‌ها و ردیابی افراد، جداسازی موارد ابتلا، قرنطینه‌ی مخاطبان و بستن شهرها و مزیت جغرافیایی نیوزیلند به‌عنوان کشوری جزیره‌ای به‌دست آمده است.

دولت نیوزیلند در اواخر ماه مارس، سامانه‌ی هشدار چهارسطحی خود را رونمایی کرد که اقدامات روشنی را در سطح ملی برای اشاره به هر وضعیت از انتقال ویروس ارائه می‌داد. سطح ۴ یا مرحله‌ی قرنطینه وقتی وارد عمل می‌شود که بیماری احتمالا مهار نشده و ازطریق افراد جامعه منتشر می‌شود. اگر وضعیت شیوع بیماری چنان بهبود یابد که همچنان انتقال اجتماعی وجود داشته باشد؛ اما خوشه‌های بیماری را بتوان با آزمایش و ردیابی مخاطبان مدیریت کرد، کشور به سطح ۳ یا مرحله‌ی محدودسازی حرکت می‌کند. به‌عنوان مثال، در این نقطه می‌توان اقداماتی در زمینه‌ی فاصله‌گذاری اجتماعی انجام داد و مدارس را دوباره بازکرد و اجازه‌ی شکل‌گیری گردهمایی‌های کوچک ۱۰ نفره یا کمتر را داد.

وقتی انتقال اجتماعی مهار شده است؛ اما خطر آن هنوز وجود دارد، کشور به سطح هشدار ۲ یا مرحله‌ی کاهش حرکت می‌کند. در این سطح، امکان شکل‌گیری گردهمایی‌های بزرگ حداکثر ۱۰۰ نفره وجود دارد و کسب‌وکارها می‌توانند برخی فعالیت‌ها را از سر بگیرند؛ اما درعین‌حال افراد همچنان به حفظ فاصله‌ی فیزیکی از یکدیگر ملزم هستند.

سطح هشدار ۱ یا مرحله‌ی آماده‌باش، پایین‌ترین میزان خطر است و در آن می‌توان اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی و دیگر محدودیت‌ها را برداشت؛ اما ظرفیت آزمایش و ردیابی مخاطبان همچنان حفظ می‌شود و افراد بیمار باید در خانه بمانند و همه‌ی شهروندان به رعایت بهداشت در سطح پیشرفته ملزم هستند. علاوه‌بر‌این، افراد تشویق می‌شوند به‌منظور کمک به رفع هر نیاز بالقوه برای ردیابی شیوع بیماری در آینده، محل‌های تقریبی حضور خود را ثبت کنند. به‌منظور کمک به این امر، کسب‌وکارها ترغیب می‌شوند در محل‌های ورود خود، کد کیوآر داشته باشند تا افراد بتوانند «بایگانی دیجیتال» از موقعیت‌های تقریبی خود نگه دارند.

در ادامه بخوانید:

وقتی سطوح هشدار در ۲۱ مارس دردسترس قرار گرفت، میزان خطر روی سطح ۲ تنظیم شد. در آن زمان، تنها ۵۶ مورد قطعی و احتمالی وجود داشت. دولت در ۲۵ مارس به سطح ۴ حرکت کرد. تا آن زمان، آزمایشگاه‌ها ۱۳،۳۸۲ آزمایش انجام داده و مقام‌ها ۲۰۵ مورد قطعی و احتمالی را شناسایی کرده بودند. وزیر بهداشت نیوزیلند در ۲۵ مارس در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت:

در نیوزیلند انتقال اجتماعی داریم. این امر در چهار مورد تأیید شده است و موارد مشکوک دیگری نیز وجود دارند که درحال بررسی‌شان هستیم. امشب به سطح هشدار ۴ حرکت می‌کنیم. در ۱۰ روز آینده، رشد موارد ابتلا از افرادی را شاهد خواهیم بود که پیش از امروز آلوده شده‌اند. شمار بیماران پیش از آنکه کاهش یابد، به افزایش ادامه خواهد داد. اگر تمام کارهایی که از ما خواسته شده، انجام دهیم، این کاهش اتفاق خواهد افتاد. اگر همگی نقش خود را ایفا کنیم، زنجیره‌ی انتقال اجتماعی را خواهیم شکست.

آردرن در بیانیه‌ی مطبوعاتی روز سه‌شنبه مبنی‌بر حرکت به سطح هشدار ۱، اشاره کرد نیوزیلند سختگیرانه و زودهنگام واکنش نشان داد و برای شکست ویروس به‌نحو بی‌سابقه‌ای متحد شد. او گفت: «تیم پنج‌میلیونی ما در مدت کمتر از ۱۱ هفته، هم قربانی داده و هم دستاوردی بسیار بزرگ به‌دست آورده است».

نخست‌وزیر نیوزیلند درعین‌حال خاطرنشان کرد ازآنجاکه ویروس کرونا هنوز در بسیاری از مکان‌ها در سرتاسر جهان ازجمله ایالات متحده درحال انتشار است، شکست کووید ۱۹ بدان‌معنی نیست که کشور برای همیشه از شرّ این بیماری خلاص شده است. او گفت نیوزیلند در آینده قطعا شاهد موارد جدید ابتلا خواهد بود؛ اما ظهور دوباره‌ی ویروس به‌معنای ناکامی نیست. این اتفاق هروقت رخ دهد، کشور باید آماده‌ی برخورد با آن باشد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع