حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

کارت‌های گرافیک RTX مبتنی‌بر معماری آمپر قیمت سرسام‌آور و عملکرد قدرتمندی خواهند داشت

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

کارت‌های گرافیک سری RTX انویدیا که برپایه‌ی معماری آمپر هستند، اواخر امسال روانه‌ی بازار خواهند شد. درواقع با نزدیک‌شدن زمان عرضه، شایعات و اخبار بیشتری درباره‌ی این محصولات منتشر می‌شود. برخی از این اطلاعات که به‌تازگی منتشر شده‌اند، جزئیات ادعایی درباره‌ی سه کارت گرافیک ازجمله مدل پرچم‌دار با ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی از نوع GDDR6X و ۳۵۰ وات توان طراحی حرارتی (TDP) را آشکار می‌سازند. همچنین، اطلاعاتی در رابطه با تصاویر اخیرا منتشرشده از نسخه‌ی فاندر کارت گرافیک جی‌فورس RTX 3080 به‌بیرون درز کرده است.

این گزارش را وب‌سایت Igor’s Lab منتشر کرده است و ادعا می‌کند تصاویر منتشرشده از نسخه‌ی فاندر کارت گرافیک جی‌فورس RTX 3080 واقعی است. گفته می‌شود که انویدیا از انتشار تصاویر یادشده خشمگین و درحال انجام تحقیقات در داخل شرکت برای یافتن مقصر آن است. مضنونان اصلی برای انتشار تصاویر، فاکس‌کان و BYD، دو شرکتی هستند که سیستم خنک‌کننده‌ی نسخه‌ی فاندر را می‌سازند.

نویسنده‌ی وب‌سایت یادشده، ایگور والوسک، معتقد است که حتی مدیر بخش محصولات و فروش خود انویدیا از طراحی جدید نسخه‌ی فاندر آمپر باخبر نبود. اکنون بسیاری از مردم می‌دانند که منتظر چه‌نوع محصولی هستند و این‌گونه نبوده است که تمامی این افراد از آن‌چه که دیده‌اند خوششان بیاید. والوسک می‌گوید که طراحی کارت گرافیک جی‌فورس RTX 3080، به‌احتمال زیاد پیش از رونمایی تغییر می‌کند. باتوجه‌به اینکه براساس شایعات، کارت‌های گرافیک نسل جدید انویدیا و AMD از ماه سپتامبر عرضه می‌شود، انویدیا زمان زیادی برای بازطراحی محصول یادشده نخواهد داشت.

در ادامه بخوانید:

سایر اطلاعات جالب‌توجه، درباره‌ی هزینه‌های ساخت این کارت‌های گرافیک است. پیش‌بینی شده است که این شاخص در سری آمپر درقیاس‌با کارت‌های گرافیک با معماری تورینگ افزایش یابد. سیستم خنک‌کننده‌ی FE به‌تنهایی ۱۵۰ دلار هزینه دربرخواهد داشت. درنتیجه، می‌توان انتظار برچسب قیمت سرسام‌آوری در این محصولات را داشت. علاوه‌براین براساس گزارش‌ها، نسخه‌ی فاندر از برد مدار چایی کاملا متفاوتی نسبت‌به بردهای تولیدکنندگانی همچون MSI استفاده می‌کند. در برد این‌دسته از شرکت‌های واسط، بیشتر از اشکال مستطیلی استفاده می‌شود.

با نظر به جزئیات، در گزارش گفته شده است که برخلاف کارت‌های گرافیکی همچون جی‌فورس RTX 2080 Ti، جی‌فورس RTX 2080 و RTX 2070 که در هرکدام از آن‌ها از پردازنده‌ی گرافیکی متفاوتی استفاده شده بود، هر سه محصول جدید با پردازنده‌ی گرافیکی GA 102 همراه خواهند بود. تمامی کارت‌های گرافیک جدید از حافظه‌ی گرافیکی نوع GDDR6X بهره می‌برند. جی‌فورس RTX 3090 (با پسوند Ti‌ یا Super) با ظرفیت حافظه‌ی زیاد ۲۴ گیگابایتی و رابط حافظه‌ی ۳۸۴ بیتی همراه است و امکان دارد به‌عنوان جایگزینی برای پردازنده‌ی گرافیکی Titan RTX بازاریابی شود.

حتی اگر انویدیا با کارت گرافیک جی‌فورس RTX 3090، کاربران حرفه‌ای با توان خرید بالا را هدف قرار داده باشد، نسخه‌ی Ti یا Super کارت گرافیک RTX 3080 و نسخه‌ی معمولی به‌ترتیب با ۱۱ و ۱۰ گیگابایت حافظه‌ و ۳۵۲ و ۳۲۰ بیت رابط حافظه و ۳۲۰ وات TDP، محصول مناسبی برای کاربران معمولی هستند. البته لازم است تا تمامی اخبار و شایعات درباره‌ی این محصول با دیده‌ی تردید نگریسته شود. کارت‌های گرافیک پرچم‌دار سری آمپر برای رقابت با سری Big Navi شرکت AMD باید مشخصات و عملکرد قابل قبولی داشته باشند و درنتیجه قیمت بالایی نیز خواهند داشت.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع