حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

اپل پشتیبانی از iTunes U را پس از سال ۲۰۲۱ متوقف می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اپل برای معلمانی که به‌منظور به‌اشتراک‌گذاری دوره‌های آموزشی خود به سرویس iTunes U متکی هستند خبر بدی دارد؛ این معلمان باید هرچه زود‌تر دوره‌‌های آموزشی خود را به پلتفرمی دیگر منتقل کنند. اپل تقریبا چند سال است که مثل قبل به بهبود سرویس iTunes U نمی‌پردازد و کارشناسان طی چند وقت اخیر آینده‌ی درخشانی را برای آن پیش‌بینی نمی‌کردند.

آخرین به‌روزرسانی iTunes U که تنها حاوی بهبودهایی برای ثبات سرویس بود، در سال ۲۰۱۷ دردسترس قرار گرفت. اهالی کوپرتینو به‌شکل تقریبا بی‌سر‌وصدا اعلام کرده‌اند که در پایان سال ۲۰۲۱ به‌پشتیبانی از پلتفرم آی‌تونز یو خاتمه می‌دهند. این خبر به‌لطف انتشار سندی جدید در بخش پشتیبانی وب‌سایت اپل اعلام شده است. نخستین بار وب‌سایت مک‌رومرز موفق‌به پیدا کردن این سند شد.

شاید از خود بپرسید که دلیل اتخاذ این تصمیم چیست. اگر بخواهیم به‌شکل خلاصه و ساده بگوییم، اپل دیگر دلیلی منطقی برای پشتیبانی از سرویس آی‌تونز یو نمی‌بیند. آی‌تونز در سال‌های گذشته پلتفرمی بسیار بزرگ و همه‌کاره با قابلیت‌های متنوع بود، اما اکنون نمی‌توانیم چنین لقبی را به آن نسبت دهیم.

اپل تصمیم گرفته است تا حد امکان از نام آی‌تونز فاصله بگیرد و روی سرویس‌هایی دیگر متمرکز شود، بنابراین پیش‌بینی پایان پشتیبانی از آی‌تونز یو چندان سخت نبود. اپل می‌گوید در سال‌های اخیر اپلیکیشن‌های مستقلی نظیر Classroom و Schoolwork را ساخته است تا ازطریق آن‌ها به معلمان برای به‌اشتراک‌گذاری دوره‌های آموزشی‌شان با دانش‌آموزان کمک کنند. درکنار این‌ها اپلیکیشن‌های متفرقه‌ی دیگری هم پیدا می‌شوند که روی مبحث آموزش متمرکز هستند و امکان برگزاری کلاس‌های مجازی را برای معلمان فراهم می‌کنند.

اپل در سال ۲۰۰۷ سرویس آی‌تونز یو را به‌عنوان بخشی از فروشگاه آنلاین آی‌تونز با نام iTunes Store راه‌اندازی کرد. هدف اصلی اپل از راه‌اندازی آی‌تونز یو این بود که دوره‌های آموزشی و محتواهای مختلف مربوط به دانشگاه‌های برتر ایالات متحده را خود جای دهد. اپل مدعی شد که در بازه‌ی زمانی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳، دوره‌های آموزشی موردبحث بیش از یک میلیارد بار توسط مردم دانلود شده‌اند.

البته در ادامه‌ی مسیر اوضاع دست‌خوش تغییر شد و تا اواسط سال ۲۰۱۹، اپل ترجیح داد بیشتر محتواها را به دیگر پلتفرم‌ها منتقل کند؛ برای مثال محتواهای صوتی به اپلیکیشن اپل پادکستس منتقل شدند. درواقع اپل از چند سال پیش در حال تلاش بود تا ازطریق اپلیکیشن‌های مستقل کم‌کم خود را برای پایان پشتیبانی از آی‌تونز یو آماده کند. اکنون عملا نیازی به سرویس آی‌تونز یو حس نمی‌شود. 

اپل می‌گوید تمامی محتواهای موجود در آی‌تونز یو در سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ همچنان قابل‌دسترس خواهند بود، بااین‌حال این شرکت مدرسان را تشویق می‌کند که هرچه زودتر به‌تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از دوره‌های آموزشی خود بپردازند. اگر جزو دانشجویانی هستید که برای دنبال‌کردن دوره‌های آموزشی به استفاده از آی‌تونز یو می‌پردازید، بهتر است برای فهمیدن نحوه‌ی پیدا کردن دوره‌های بیشتر به‌صورت مستقیم با مدرسان ارتباط برقرار کنید. اپل به کسانی که مشغول انتشار محتوا در iTunes U هستند، سرویس‌های Apple Podcasts و Apple Books را پیشنهاد می‌کند. 

درکنار این‌ها اپل اعلام کرده است که قصد دارد در آینده‌ای نزدیک به‌صورت رسمی به فعالیت سرویس تقریبا فراموش‌شده‌ی iBooks Author خاتمه دهد. براساس اطلاعیه‌ی اپل، از روز یکم ژوئیه ۲۰۲۰ (۱۱ تیر ۱۳۹۹) امکان ثبت‌نام در iBooks Author برای کاربران جدید فراهم نخواهد بود. کاربران فعلی همچنان توانایی دسترسی به اپلیکیشن را خواهند داشت، اما iBooks Author دیگر به‌روزرسانی نخواهد شد.

اپل می‌گوید کار روی ابزاری را آغاز کرده است که کاربران با اتکا بر آن خواهند توانست محتواهای موردنیاز خود را به سرویس Pages منتقل کنند. این ابزار به‌زودی آماد‌ه‌ی بهره‌برداری می‌شود. آن‌طور که گزارش‌های اخیر می‌گویند، اپل از مدتی پیش بسیاری از قابلیت‌های iBooks Author را به Pages اضافه کرده است. 

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع