کمیته قضایی مجلس آمریکا خواستار پاسخگویی مدیران عامل اپل و سه شرکت دیگر شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

کنگره ایالات متحده به شدت شرکت‌های بزرگ فناوری را مورد حمله قرار داده است. در حال حاضر طبق گزارشات، بازرسان ضد انحصار مجلس نمایندگان تا روز یکشنبه ۱۴ ژوئن مصادف با ۲۵ خرداد به اپل، آلفابت، آمازون و فیسبوک فرصت داده است تا در مورد اینکه آیا در تحقیقات کمیته قضایی درباره رقابت در صنعت فناوری شهادت خواهند داد یا خیر واکنش نشان دهند. وبگاه Axios توانست به نامه‌های ارسالی کمیته قضایی مجلس نمایندگان به شرکت‌های فنی یاد شده که در آن به دنبال اسناد و پاسخ‌های مدیرعامل هر شرکت بودند دست یابد. این کمیته می‌خواهد در ماه ژوئیه با هر مدیرعامل جلسه دادرسی برگزار کند.

مجلس نمایندکان در قبال این شرکت‌ها سیاست سخت گیرنه‌ای را در پیش گرفته است. دیوید سیسیلین، رئیس کمیته فرعی ضد انحصار گفت:

این‌ها اسناد و مدارکی هستند که برای تکمیل تحقیقات ما در مورد بازار دیجیتال ضروری هستند. این روند مناسب برای محفوظ نگه داشتن تولید آنها است.
این اسناد شامل مستنداتی هستند که شرکت‌های فناوری قبلاً برای سایر تحقیقات و اسنادی تولید شده داخل تولید می‌کنند.

سیاستمداران به دنبال قوانین جدید ضد انحصاری هستند. شرکت‌های فناوری مانند گوگل متهم به انحصار صنعت جستجو و تبلیغات آنلاین شده‌اند. و برخی از تولید کنندگان تلفن می‌گویند زمانی که می‌خواهند نسخه اندروید گوگل را لایسنس کنند، گوگل آنها را وادرا به مجهز کردن تلفن‌های خود به مرورگر Chrome و Google Search می‌کند. احتمالا به یاد دارید که ماه جولای گذشته دیوید سیسیلین، رئیس کمیته فرعی ضد انحصار مجلس نمایندگان با مدیران اپل، آمازون، فیس بوک و گوگل درباره رقابت در بخش فناوری صحبت کرد.

اپل به خاطر نحوه تجارت در App Store مورد حمله قرار گرفته است. مالیات به اصطلاح اپل اجازه می‌دهد تا این شرکت ۳۰ درصد از خریدهای درون برنامه‌ای را که در پلتفرم فروشگاه App اپل در حال اجرا است را صاحب خود کند. از آنجا که اپل به کاربران iOS  اجازه نمی‌دهد تا برنامه‌ها را سایدلود کند‌، برخی از سیاستمداران و مدیران فناوری گلایه مندند که اپل قوانین ضد انحصاری را زیر پا گذاشته است. سال گذشته در این زمان، تیم کوک، مدیرعامل اپل اعلام کرد که این شرکت انحصاری نیست. وی خاطرنشان کرد اگرچه این شرکت ۳۰٪ تا ۳۵٪ از بازار تلفن‌های هوشمند ایالات متحده را در اختیار دارد، اما در آن حد بزرگ نیست و نیازی نیست که به واحدهای کوچکتر تقسیم شود.

اظهارات کوک در سال گذشته به تاکتیک‌های قلدری دیگر مبنی بر اینکه اپل ممکن است مرتکب شده باشد، اشاره نکرد. سپتامبر گذشته، شرکت Tile شکایت کرد که اپل فروش محصولات ردیابی خود را متوقف کرده و قابلیت ردیابی موقعیت مکانی خود را در IOS از بین برده است. قرار است اپل امسال محصول AirTags رقیب خود را معرفی کند، احتمالاً این رونمایی به محض شروع کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل  در هفته آینده انجام می‌گیرد.

سرویس استریمر موسیقی یعنی Spotify نیز از برخورداری اپل از مزایای ناعادلانه گلایه مند است. بنیانگذار این سرویس اعلام کرده است که در فروشگاه App به دلیل مالیات ۳۰ درصدی اپل، در مقایسه با Apple Music برابر نیستند. گزینه‌های Spotify این است که از مالیات ۳۰٪ استفاده کنند و به کاربران iOS اجازه دهند هزینه آن را بپردازند و یا حاشیه سود آنها آسیب ببیند.

علاوه بر Netflix، Spotify نیز فروشگاه App را انحصاری می‌داند. در سال ۲۰۱۸، این سرویس استریمر ویدیویی به مشترکان جدید iOS اعلام کرد دیگر نمی‌توانند هزینه‌های اشتراک‌ها را از فروشگاه App بپردازند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع