حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

شرکت OpenCore کامپیوترهای هکینتاش به بازار عرضه می‌کند؛ منتظر واکنش قانونی اپل باشید

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شرکت OpenCore Computer کامپیوتر رومیزی جدید خود را رونمایی کرده است که هم‌زمان از سیستم‌عامل مک کاتالینا و ویندوز ۱۰ پرو بهره می‌برد. محصول جدید این شرکت به‌احتمال زیاد با واکنش جدی تیم حقوقی اپل روبه‌رو خواهد شد. کامپیوتر Velociraptor اولین محصول از خانواده‌ی کامپیوترهای رومیزی اوپن کور با کاربرد هکینتاش است. کامپیوتر مذکور با تمرکز فراوان روی قابلیت‌های پردازش و سرعت معرفی می‌شود که برای کاربران علاقه‌مند به هکینتاش عالی خواهد بود. به‌بیان‌دیگر، افرادی که به هکینتاش علاقه دارند؛ اما از زحمات مونتاژ کامپیوتر رومیزی مجهز به مک دوری می‌کنند، با خرید Velociraptor به هدف خود می‌رسند.

کامپیوتر جدید اوپن کور با پردازنده‌‌های ۸ و ۱۲ و ۱۶ هسته‌ای و حداکثر ۶۴ گیگابایات حافظه‌ی رم دردسترس کاربران قرار خواهد گرفت. شرکت سازنده برای بخش پردازنده‌ی گرافیکی نیز از AMD Radeon VII با ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی HBM2 استفاده می‌کند. این کامپیوتر که از کیس Mini-ITX بهره می‌برد، به یک جفت درایو SSD مجهز خواهد بود که هرکدام ذخیره‌سازی یکی از سیستم‌‌عامل‌ها را برعهده دارد و تا ظرفیت دو ترابایت عرضه می‌شود. هارد درایو ثالث هم با ظرفیت حداکثر چهار ترابایت دردسترس کاربر خواهد بود.

کامپیوتر اوپن کور به قوی‌ترین سخت‌افزار موجود در بازار مجهز خواهد بود

اوپن کور با انتشار نتایج بنچمارک Geekbench 5 ادعا می‌کند محصول جدیدش در تمامی آزمایش‌های چندهسته‌ای، همه‌ی کامپیوترهای مک‌بوک و مک به‌جز مک پرو را شکست می‌دهد. به‌علاوه این کامپیوتر در وظایف تک‌هسته‌ای، عملکردی حتی بهتر از مک پرو دارد. سیستم‌عامل مک در هکینتاش اوپن کور با استفاده از بوت‌لودر همین شرکت نصب می‌شود و تمامی قابلیت‌های سیستم‌عامل همچون Hand Off و Continuity را مانند کامپیوتر مک عادی دراختیار کاربر قرار می‌دهد. البته شرکت سازنده می‌گوید با وجود اجرای مناسب تمامی نرم‌افزارهای Adobe Creative Cloud در مک، تنها Lightroom CC عملکرد باثباتی ندارد و بهتر است از Lightroom Classic استفاده کنید.

نسخه‌ی پایه‌ی Velociraptor با برچسب قیمتی ۲،۱۹۹ دلار به بازار عرضه می‌شود. ناگفته نماند نسخه‌های دیگر موسوم به T-Rex با پشتیبانی از پردازنده‌هایی مجهز به حداکثر ۶۴ هسته و ۲۵۶ گیگابایت حافظه و نسخه‌‌ی حرفه‌ای‌تر موسوم به Megalodon، به‌زودی به بازار عرضه می‌شوند. درحال‌حاضر، اطلاعی از قیمت این محصولات در دست نیست.

اپل / Apple

مشکلات حقوقی یکی از موانع اصلی بر سر راه عرضه‌ی کامپیوتر اوپن کور به بازار خواهد بود. شاید اپل اجازه‌ی عرضه‌ی چنین محصولی را ندهد؛ چون فروش هرگونه کامپیوتر مجهز به سیستم‌عامل مک خارج از خانواده‌ی مک یا مک‌بوک رسمی، خلاف قوانین کوپرتینویی‌ها محسوب می‌شود؛ درنتیجه، احتمال وارد‌شدن وکلای اپل به قضیه و جلوگیری از فروش Velociraptor دور‌از‌انتظار نیست.

اپل سابقه‌ی فراوانی در مقابله با فروش کامپیوترهای مجهز به مک دارد. برای مثال، آن‌ها در سال ۲۰۱۹ در پرونده‌ای علیه شرکت Psystar، پس از ۱۷ ماه جدال پیروز شدند. شرکت مذکور علاوه‌بر منع‌شدن از فروش کامپیوترهای مجهز به مک، مجبور شد ۲/۷ میلیون دلار غرامت و هزینه‌ی دادگاه را بپردازد. باتوجه‌به وضعیت کنونی و مشخصات محصول جدید اوپن کور، احتمالا آن‌ها نیز در آینده‌ی نه‌چندان دور با پرونده‌ی حقوقی مشابهی روبه‌رو خواهند شد. البته ظاهرا شرکت جدید، تمامی مشکلات فروش چنین محصولی را می‌داند و در وب‌سایت خود با اشاره به توافق‌نامه‌ی مجوز کاربر نهایی در سیستم‌عامل مک، کامپیوترهای خود را تنها با دریافت بیت‌کوین می‌فروشد.

حتی نام شرکت OpenCore هم مشکلاتی به‌‌همراه دارد. آن‌ها از بوت‌لودری به همین نام برای نصب مک روی کامپیوترهای خود استفاده کرده‌اند که گروه توسعه‌دهنده‌، یعنی Acidanthera، آن را محکوم می‌کند. گروه توسعه‌دهنده در بیانیه‌ای علیه شرکت اوپن کور کامپیوتر نوشت:

بسیار شوکه‌کننده و ناراحت‌کننده است که گروهی از افراد متقلب ناشناس اجازه‌ی استفاده از نام و لوگو اوپن کور را به خود داده‌اند تا فعالیت کلاه‌برداری تقلبی خود را به‌کمک آن‌ تبلیغ کنند. لطفا در نظر داشته باشید به‌هیج‌وجه با گروه مذکور ارتباطی نداریم و از همه تقاضا می‌کنیم با دقت و احتیاط از آن‌ها دوری کنند.

در ادامه بخوانید:

اگرچه ساختن کامپیوتر هکینتاش ازلحاظ قوانین متعدد غیرقانونی محسوب می‌شود، پروژه‌ها و منابع آنلاین متعددی وجود دارند که ساختن چنین کامپیوترهایی را به کاربران آموزش می‌دهند. البته ساختن هکینتاش هیچ‌‌گاه کار آسانی نیست و اکثرا به علاقه‌مندان جدی DIY و کشف ظرفیت‌های کامپیوتر شخصی محدود می‌شود. درنهایت، اپل حتی می‌تواند با عرضه‌ی نسخه‌‌ی جدید یا به‌روزرسانی سیستم‌عامل، نسخه‌ای ویژه را بی‌استفاده کند.

باتوجه‌به احتمال از‌دست‌دادن داده، ناهماهنگی نرم‌افزاری، مشکلات پایداری سیستم‌عامل و دریافت‌نکردن پشتیبانی از اپل، به هیچ سازمان یا کاربر تجاری پیشنهاد نمی‌شود از مسیر هکینتاش برای استفاده از سیستم‌عامل مک در کامپیوتر شخصی استفاده کند.

اپل مشکل زیادی برای کاربران انفرادی سازنده‌ی هکینتاش ایجاد نمی‌کند و بیشتر بر پروژه‌هایی همچون Psystar متمرکز است که فروش کامپیوترهای اختصاصی شرکت را با مشکل روبه‌رو می‌کند. دراین‌میان، کاربران خانگی اغلب از مشکلات حقوقی و دخالت وکلای اهالی کوپرتینو در امان هستند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع