حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

نخستین ستارگان قبل از آنچه که تصور می‌کردیم شکل گرفته‌اند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،


مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که نخستین ستاره‌های جهان حتی زودتر از آنچه اخترشناسان تصور می‌کردند، تشکیل شده‌اند.

به گزارش تک تایمز و به نقل از Space، پژوهشگرانی که در مورد جهان اولیه پژوهش می‌کنند، هیچ نشانه‌ای از ستاره‌های نسل اول در کهکشان‌ها که فقط ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد سال پس از مهبانگ شکل گرفته‌اند، پیدا نکردند.

راچانا بهاتاودکار (نویسنده اصلی مقاله و عضو پژوهشی در آژانس فضایی اروپا) می‌گوید: «این نتایج پیامدهای ژرف اخترفیزیکی به‌همراه دارند؛ زیرا نشان می‌دهند کهکشان‌ها باید خیلی زودتر از آنچه تصور می‌کردیم شکل گرفته باشند».

بهاتاودکار و همکاران وی برای شکار ستاره‌های «جمعیت سه» در کهکشان‌های مختلف دور، از تلسکوپ فضایی هابل، تلسکوپ فضایی اشپیتزر و تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه اروپای جنوبی در شیلی استفاده کردند.

گفتنی است ستارگان جمعیت سه، نخستین خورشیدهایی بودند که در جهان شکل گرفتند و با ترکیب منحصر به فردی که دارند، قابل شناسایی هستند: فقط هیدروژن، هلیوم و لیتیوم؛ یعنی تنها عناصری که بلافاصله پس از مهبانگ در اطراف موجود بودند. عناصر سنگین‌تر در هسته‌های این ستاره‌ها و جانشینان آنها ساخته شدند.

 




این گروه پژوهشی از پدیده‌ای موسوم به «عدسی گرانشی» استفاده کردند تا اهداف بزرگ خود را در میدان دید قرار دهند. آنها در هر حالت، از یک خوشه کهکشانی غول‌پیکر به عنوان نوعی ذره‌بین استفاده می‌کردند و این کار به آنها کمک می‌کرد تا کهکشان‌های کوچک، دوردست و فوق‌العاده ضعیف را مطالعه کنند.

گفته می‌شود نور این کهکشان‌های پس زمینه، ۱۲٫۸ میلیارد تا ۱۳٫۳ میلیارد سال طول کشیده تا به زمین برسد؛ به‌این معنی که این اشیاء کپسول‌های زمانی هستند که اطلاعات زیادی در مورد جهان اولیه در خود دارند؛ از جمله انواع ستاره‌هایی که در آن زمان می‌درخشیدند.

بهاتاودکار می‌گوید: «ما هیچ مدرکی از ستاره‌های نسل اول مربوط به جمعیت سه در این بازه زمانی کیهانی پیدا نکردیم». بنابراین ستارگان جمعیت سه و اولین کهکشان‌ها باید قدیمی‌تر باشند؛ آنقدر قدیمی که از حوزه دسترسی هابل فراترند. اما اعضای این گروه مطالعاتی می‌گویند تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا که قرار است سال آینده میلادی مورد استفاده قرار بگیرد، ممکن است بتواند آنها را کشف کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع