حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

مقایسه سامسونگ گلکسی A30s با هواوی Y7p / پی 40 لایت ای

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در‌حال‌حاضر، بازار موبایل ایران روزهای بسیار پرتلاطمی را سپری می‌کند و برخی از گوشی‌های هوشمند به‌حدی گران‌قیمت شده‌اند که تهیه‌ی آن‌ها برای بسیاری از افراد حتی در رؤیا امکان‌پذیر نیست. گوشی‌های هوشمند میان‌رده معمولا در بسیاری از بازارهای دنیا با استقبال درخورتوجهی مواجه می‌شوند؛ زیرا سخت‌افزار موردنیاز برای انجام بسیاری از کارهای عادی را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌دهند. البته برخی از همین میان‌رده‌ها،در بازار ایران بسیار گران‌قیمت هستند. با افزایش قیمت گوشی‌ها، مردم توجه بیشتری به دستگاه‌های میان‌رده نشان داده‌اند.

شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی به‌خوبی از قابلیت این بازار آگاه هستند؛ به‌همین‌دلیل در سال‌های اخیر، تلاش کرده‌اند روی طراحی ظاهری میان‌رده‌ها نیز مانور ویژه‌ای بدهند. سامسونگ و هواوی ازجمله شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تولید گوشی‌های میان‌رده هستند که تاکنون محصولات متنوعی روانه‌ی بازار کرده‌اند.

Samsung Galaxy A30s / گلکسی A30s سامسونگسامسونگ گلکسی A30s

گلکسی ای ۳۰ اس (Galaxy A30s) یکی از میان‌رده‌های موفق و مقرون‌به‌صرفه‌ی سامسونگ به‌حساب می‌آید که ظاهری دوست‌داشتنی و صفحه‌نمایش AMOLED دارد. درمقابل این گوشی، هواوی وای ۷ پی (Huawei Y7p) قرار دارد که در بازار اروپا، با نام پی ۴۰ لایت ای (P40 Lite E) هم شناخته می‌شود. درحال‌حاضر، این دو گوشی در بازار ایران نیز موجود و قطعا جزو گزینه‌های خرید احتمالی کاربران هستند. ازاین‌رو، درادامه قصد داریم دو نماینده‌ی سامسونگ و هواوی را زیر ذره‌بین ببریم و نکات مثبت و منفی‌شان را برشماریم. این دو گوشی به خانواده‌ی گلکسی A سامسونگ و Y هواوی تعلق دارند و در اصل، محصولاتی اقتصادی هستند؛ اما شاید استفاده از لفظ اقتصادی برای آن‌ها در بازار ایران مناسب نباشد. 

سامسونگ زیرشاخه‌ای با عنوان سامسونگ دیسپلی دارد که نمایشگرهای OLED بسیار باکیفیتی تولید می‌کند؛ بنابراین، کره‌ای‌ها معمولا در محصولاتشان، حتی میان‌رده‌ها، از صفحه‌نمایش OLED استفاده می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های گوشی‌ساز ترجیح می‌دهند میان‌رده‌ها را با صفحه‌نمایش LCD همراه کنند تا قیمت نهایی گوشی کاهش یابد؛ با‌این‌حال، این موضوع برای بسیاری از میان‌رده‌های سامسونگ صدق نمی‌کند. بر‌همین‌اساس، گلکسی A30s به صفحه‌نمایش ۶/۴ اینچی سوپر AMOLED با وضوح ۱،۵۶۰ در ۷۲۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۹/۵:۹ و Y7p هواوی به صفحه‌نمایش ۶/۳۹ اینچی IPS LCD و همان وضوح و نسبت تصویر صفحه‌نمایش گلکسی A30s مجهز شده است.

Huawei Y7p / هواوی وای 7 پی

هواوی Y7p

گلکسی A30s با ۱۶۶ گرم وزن اندکی سبک‌تر از Y7p است؛ اما اختلاف وزن دو دستگاه هنگام استفاده‌ی روزمره آن‌چنان محسوس نخواهد بود. استفاده از بدنه‌ای پلاستیکی در هر دو گوشی منطقی به‌نظر می‌رسد؛ زیرا درنهایت، قیمت نهایی آن‌ها را کاهش می‌دهد. این دو گوشی سامسونگ و هواوی به سیستم‌عامل اندروید ۹ پای مجهزند. بدون شک، هواوی برای فروش گوشی‌هایش در خارج از بازار چین با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند و به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده که اخیرا شدیدتر شده‌، شرکت‌های آمریکایی اجازه‌ی همکاری تجاری با هواوی را ندارند. در پی همین تحریم‌ها، ارتباط بین گوگل و هواوی قطع شد؛ درنتیجه‌، امروزه گوشی‌های شرکت چینی بدون خدمات موبایلی گوگل (GMS) دردسترس قرار می‌گیرند.

نبود فروشگاه گوگل‌پلی قطعا باعث می‌شود بسیاری از افراد نتوانند با گوشی‌های جدید هواوی کنار بیایند؛ باوجوداین‌، چینی‌ها برای از‌بین‌بردن این مشکلات سرویسی با عنوان خدمات موبایلی هواوی (HMS) راه‌اندازی کرده‌اند که به‌جای گوگل‌پلی استور، فروشگاهی آنلاین با عنوان اپ‌‌گالری دارد.

هواوی می‌گوید اپ‌گالری سومین فروشگاه اپلیکیشن‌محور برتر دنیا است و Y7p نخستین گوشی هواوی به‌حساب می‌آید که با HMS در ایران عرضه می‌شود. عملکرد اپلیکیشن‌های مختلف روی گوشی‌های هواوی را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید؛ البته برای اظهارنظر درباره‌ی عملکرد نهایی هواوی Y7p ازلحاظ اجرای اپلیکیشن‌ها، بهتر است کمی منتظر بمانید؛ زیرا تک تایمز در حال بررسی موشکفانه‌ی Y7p است و به‌زودی جزئیات مرتبط‌ را دراختیار شما قرار می‌دهد. تا آن زمان، بی‌تردید مهم‌ترین مشکل Y7p را می‌توانیم نبود سرویس‌های گوگل به‌حساب بیاوریم.

Samsung Galaxy A30s / گلکسی A30s سامسونگ

سامسونگ گلکسی A30s

گلکسی A30s سامسونگ از تراشه‌ی اکسینوس ۷۹۰۴ برخوردار است که برپایه‌ی لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید شده است. پردازنده‌ی مرکزی این تراشه هشت هسته‌ی پردازشی (دو هسته‌ی ۱/۸ گیگاهرتزی Cortex-A73 و ۶ هسته‌ی ۱۶ گیگاهرتزی Cortex-A53) دارد و پردازنده‌ی گرافیکی آن Mali-G71 است. درمقابل، گوشی هواوی Y7p از تراشه‌ی کرین 710F های‌سیلیکون استفاده می‌کند که مبتنی‌بر لیتوگرافی ۱۲ نانومتری است و از چهار هسته‌ی ۲/۲ گیگاهرتزی Cortex-A73 و چهار هسته‌ی ۱/۷ گیگاهرتزی Cortex-A53 و پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G51 MP4 بهره می‌گیرد. 

گلکسی A30s با سه یا چهار گیگابایت حافظه‌ی رم به‌همراه ۳۲ یا ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و Y7p در یک کانفیگ با چهار گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی عرضه می‌شود. حافظه‌ی ذخیره‌سازی هر دو گوشی را می‌توان ازطریق کارت حافظه ارتقا داد. در پنل پشتی میان‌رده‌ی سامسونگ شاهد سه دوربین هستیم: دوربین اصلی ۲۵ مگاپیکسلی مجهز به فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز و لنزی با دیافراگم f/1.7 و دوربین دوم ۸ مگاپیکسلی با لنز فوق‌عریض ۱۳ میلی‌متری و دوربین سوم ۵ مگاپیکسلی عمق‌سنج. همچنین، این گوشی از دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و پنل پشتی‌اش میزبان فلاش LED است.

Huawei Y7p / هواوی وای 7 پی

هواوی Y7p

Y7p ‌هواوی نیز از دوربینی سه‌گانه بهره می‌برد: دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با قابلیت پشتیبانی از فوکوس خودکار تشخیص فاز و دوربین دوم ۸ مگاپیکسلی با لنز فوق عرض و دوربین سوم ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق. روی کاغذ، دوربین این گوشی توانمندتر از گلکسی A30s است. ناگفته نماند دوربین سلفی گوشی هواوی به حسگر ۸ مگاپیکسلی مجهز است.

در گوشی گلکسی A30s، همچون بسیاری دیگر از میان‌رده‌های سامسونگ حسگر اثر انگشت در زیر صفحه‌نمایش جای گرفته است؛ بااین‌حال، این حسگر در Y7p در پنل پشتی قرار دارد. در گلکسی A30s، باتری ۴،۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با فناوری شارژ سریع ۱۵ واتی و در هواوی Y7p، باتری ۴،۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با فناوری شارژ سریع ۱۰ واتی را شاهد هستیم. در جدول زیر، مقایسه‌ی عمیق بین گلکسی A30s سامسونگ و Y7p هواوی را مشاهده می‌کنید.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی گوشی‌های گلکسی A30s و Y7p چیست؟

قیمت به‌روز و مشخصات فنی و هر اطلاعات موردنیاز دیگر برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی موبایل را در بخش محصولات تک تایمز بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به پرسش‌های شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس خواهد بود. همچنین، می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، قیمت گوشی شیائومی، قیمت گوشی هواوی و آیفون از بخش محصولات تک تایمز استفاده کنید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع