اینستاگرام و فیسبوک امکان حذف تبلیغات سیاسی در انتخابات آینده آمریکا را فراهم خواهند کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بسیاری از منتقدان بر این باورند فیسبوک نقشی اساسی در انتشار اخبار و اطلاعات نادرست سیاسی ایفا می‌کند. درمقابل، فیسبوک قصد دارد با ایجاد راه‌حلی جدید، مسئولیت را به خود مردم محول کند؛ چراکه این شبکه‌ی اجتماعی پرکاربر تصمیم گرفته است این امکان را دراختیار کاربران خود قرار دهد که با غیرفعال‌کردن یک گزینه، دیگر شاهد تبلیغات سیاسی نباشند.

فیسبوک با برگزاری کارزار تبلیغاتی برای انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری آمریکا، تلاش می‌کند رأی‌دهندگان بیشتری را به مشارکت تشویق کند و قصد دارد امکان جدید (حذف تبلیغات سیاسی) را در این کارزار تبلیغاتی رونمایی کند. این شرکت در حال راه‌اندازی مرکز اطلاعات انتخاباتی است تا با کمک آن به شرکت‌کنندگان آموزش‌های مفیدی درباره‌ی انتخابات ارائه کند؛ نظیر چگونه و در کجا باید رأی بدهند یا چطور در فرایند رأی‌گیری ثبت‌نام کنند یا چطور باید ازطریق ایمیل رأی بدهند. فیسبوک حتی به علاقه‌مندان امکان داده است با فعال‌کردن اعلان، زمان رأی‌گیری را به آن‌ها یادآوری و در مسیریابی و هدایت تا حوزه‌ی اخذ رأی نیز به آن‌ها کمک کند.

در همین زمینه، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، در مصاحبه‌ای با یو‌اس‌ای تودی گفته است:

بسیاری از مردم از ما می‌خواهند محتواهای سیاسی را حذف یا تعدیل کنیم. معتقدم مسئولیت ما این است صندوق‌های رأی خودشان تعیین‌کننده باشند و به‌جای حذف اخبار و اطلاعات، بر ثبت‌نام رأی‌دهندگان بیشتر تمرکز خواهیم کرد. صدای مردم ازطریق انتخابات شنیده خواهد شد. این قدرتمندترین بیان دموکراسی است. بهترین ابزار برای اینکه رهبرانمان را به پاسخ‌گویی مجبور و مشکلاتی را نمایان کنیم که کشور ما با آن‌ها دست‌به‌گریبان است.

در ادامه بخوانید:

مشکل اصلی شاید سیاست‌های خود فیسبوک درقبال مسائل سیاسی باشد؛ سیاست‌هایی که به مسئولان و سیاست‌مداران امکان می‌دهد در ازای تبلیغات پولی فیسبوک، به مردم دروغ تحویل دهند یا مطالب تهدیدآمیز و غلط منتشر‌شده‌ی دونالد ترامپ را واقعی جلوه دهند. این رویکرد فیسبوک انتقادات گسترده‌ی مردم، ازجمله کارکنان این شرکت و نیز جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوی ۲۰۲۰ را به‌همراه داشته است.

جو بایدن هفته‌ی گذشته در نامه‌ای سرگشاده به زاکربرگ نوشته بود:

مجوز فیسبوک برای انتشار اخبار و اطلاعات نادرست سیاست‌مداران تهدیدی برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه است.

دونالد ترامپ به‌تازگی در ماجرای اعتراض‌های شدید مردم آمریکا به تبعیض نژادی و رفتارهای خشونت‌آمیز پلیس این کشور گفته بود: «اگر غارت را شروع کنید، تیراندازی شروع خواهد شد». بااین‌حال، فیسبوک رسما اعلام کرد درقبال این جمله‌ی رئیس‌جمهور که برخی آن را خطرناک و نفرت‌افکنانه تفسیر کرده بودند، واکنشی نشان نخواهد داد. همین موضوع انتقادات بسیاری را متوجه این شبکه‌ی اجتماعی کرد.

توییتر که سال گذشته تمامی تبلیغات سیاسی خود را حذف کرده بود، این پیام ترامپ را به‌عنوان مصداق بارز خشونت محدود کرد. جک دورسی، مدیرعامل توییتر، نیز در همین زمینه با اشاره‌ی غیرمستقیم به سیاست‌های فیسبوک، در توییتی نوشت:

باورکردنی نیست از یک طرف ادعا کنیم سخت در تلاش هستیم از گسترش اخبار دروغین بین مردم جلوگیری شود و از طرف دیگر، اگر کسی به ما پول بدهد تا افراد تبلیغات خاص سیاسی را مشاهده کنند، خواهیم پذیرفت.

به‌گفته‌ی فیسبوک، گزینه‌ی‌ حذف تبلیغات سیاسی از امروز برای برخی از کاربران فعال می‌شود و به‌مرور و در هفته‌های آینده، تمامی کاربران آمریکایی فیسبوک این امکان را خواهند داشت. کاربران فیسبوک می‌توانند با کلیک روی تبلیغات سیاسی این پلتفرم، آن‌ها را مخفی کنند یا ازطریق بخش تنظیمات مربوط به تبلیغات اپلیکیشن، این عمل را انجام دهند. امکان حذف تبلیغات تمامی تبلیغات انتخاباتی و سیاسی نامزدها و سازمان‌ها و کمیته‌های مستقل را شامل خواهد شد و اینستاگرام نیز به‌عنوان شبکه‌ی اجتماعی متعلق به فیسبوک، این سیاست را به‌زودی اعمال خواهد کرد.

فیسبوک می‌کوشد در انتخابات آینده‌ی ریاست‌جمهوری آمریکا، بیش از چهارمیلیون رأی‌دهنده را ازطریق اپلیکیشن‌های فیسبوک و اینستاگرام و مسنجر ثبت‌نام کند. این رقم تقریبا دوبرابر میزان ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ و انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۸ خواهد بود. این شرکت معتقد است ارائه‌ی اطلاعات دقیق و شفاف به شرکت‌کنندگان در انتخابات ۲۰۲۰ به‌‌علت شیوع بیماری کرونا، از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع