حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

تسلا و پاناسونیک قرارداد جدیدی برای تولید باتری لیتیوم یونی خودروهای الکتریکی بستند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

تسلا مدت زیادی مشغول مذاکره با پاناسونیک برای گسترش فعالیت‌های این شرکت ژاپنی در ابرکارخانه‌ی گیگافکتوری (Gigafactory) واقع در نوادا است. به‌نتیجه نریسدن این مذاکرات باعث شده بود روند گسترش بزرگ‌ترین کارخانه‌ی تولید باتری‌های لیتیوم یونی در جهان متوقف شود و گمانه‌زنی‌های بسیاری از اختلاف تسلا و پاناسونیک و احتمال خاتمه یافتن این شراکت منتشر شود.

به‌نظر می‌رسد تسلا و پاناسونیک بالاخره برای ادامه‌ی همکاری و شراکت در ساخت باتری (حداقل در کوتاه‌مدت) به توافق رسیده باشند. بنابه اعلام تسلا، توافق جدید شامل تعهد پاناسونیک برای تولید مقدار مشخصی باتری طی دو سال آینده و تعهد تسلا برای خرید این مقدار باتری می‌شود.

پاناسونیک در ابتدای شراکت با تسلا مبلغ ۱٫۶ میلیارد دلار در گیگافکتوری نوادا سرمایه‌گذاری کرده بود و قصد داشت در فاز اول کارخانه به ظرفیت تولید ۳۵ گیگاوات ساعت باتری در سال دست پیدا کند. پاناسونیک در رسیدن به این هدف چندان موفق نبود و گزارش‌هایی از تیره و تارشدن روابط دو شرکت به‌دلیل تصمیم تسلا به تولید باتری‌های خودش به‌صورت مستقل به‌گوش می‌رسید.

تسلا سال گذشته چندین خرید مهم در رابطه با فناوری ساخت باتری انجام داد که مهم‌ترین آن‌‌ها تصاحب شرکت آمریکایی مکسول (‌Maxwell) است. مکسول که پیش از این بیشتر به خازن‌های خود شناخته شده بود، پیش از خریده‌شدن توسط تسلا پتنت جدیدی به‌ثبت رسانده بود که نشان‌دهنده‌ی پیشرفت چشمگیر این شرکت در فناوری ساخت باتری بود.

باتوجه‌به اطلاعات منتشر شده از پتنت مکسول، روش پیشنهادی این شرکت با استفاده از فناوری الکترود خشک، علاوه بر افزایش دادن چگالی انرژی باتری‌های لیتیوم یونی به ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلووات ساعت بر کیلوگرم (kWh/kg)، هزینه‌ی تولید باتری‌های لیتیوم یونی را نیز بسیار کاهش خواهد داد. چگالی انرژی باتری‌های پاناسونیک به‌کار رفته در خودروهای تسلا اکنون حدود ۲۵۰ کیلووات ساعت بر کیلوگرم است.

متوقف‌شدن روند توسعه‌ی خطوط تولید سلول‌های باتری‌های لیتیوم یونی در گیگافکتوری نوادا باعث شده بود تا سال گذشته «باتری» عامل محدود کننده (Bottleneck) در تولید خودروهای الکتریکی مدل ۳ تسلا باشد.

تسلا پیش از این قصد داشت با همکاری پاناسونیک و توسعه‌ی گیگافکتوری نوادا ۱۰۵ گیگاوات ساعت باتری در سال برای خودروهای الکتریکی خود و ۱۵۰ گیگاوات ساعت باتری در سال برای استفاده در سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی خود موسوم به پاورپک تولید کند.

در ادامه بخوانید:

خبرِ به‌توافق رسیدن با پاناسونیک درحالی منتشر می‌شود که تسلا به‌تازگی درحال یافتن مکانی در مرکز ایالات متحده (احتمالا آستین تگزاس) برای ساختن کارخانه‌ای جدید است. کارخانه‌ی جدید که چندیدن برابر بزرگ‌تر از گیگافتوری‌های فعلی و درحال ساخت تسلا در نوادا، شانگهای و برلین خواهد بود، «ترافکتوری» (Terafactory) لقب گرفته است. تسلا به احتمال زیاد در ترافکتوری تگزاس برای اولین‌بار باتری‌های خودش را تولید خواهد کرد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع