گوگل روش جدیدی برای خرید اشتراک اپلیکیشن‌ها در خارج از محیط اپلیکیشن ارائه می‌دهد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

گوگل درکنار انتشار اخبار جدید درباره‌ی اندروید ۱۱ بتا و ابزارهای توسعه‌ای جدید، به‌تدریج قابلیتی را آزمایش می‌کند که روش تبلیغ‌ اشتراک اپلیکیشن در پلی‌استور را متحول می‌کند. این شرکت تأیید کرده تعدادی از توسعه‌دهندگان منتخب مشغول طراحی قابلیتی هستند که امکان خرید اشتراک اپلیکیشن‌ها را در خارج از محیط خودِ اپلیکیشن به مصرف‌کنندگان می‌دهد. درنتیجه، کاربران به‌جای درگیرشدن با مراحل اختصاصی داخل اپلیکیشن و انتخاب اشتراک، می‌توانند مستقیما از همان صفحه‌ی اپلیکیشن در پلی‌استور، اشتراک مدنظر را بخرند. حتی بدون دانلود و نصب اپلیکیشن اصلی نیز می‌توان اشتراک آن را در پلی‌استور تهیه کرد.

گوگل در پستی وبلاگی توضیحات کلی از قابلیت جدید ارائه کرد؛ اما جزئیات کاملی از چگونگی پیاده‌سازی و کارکردن آن در دست نیست. تنها در بخشی از متن به این قابلیت اشاره می‌شود که کاربران می‌توانند آیتم‌ها را در خارج از اپلیکیشن اصلی جست‌وجو کنند و بخرند». به‌هرحال، قابلیت جدید ازطریق بخش Android Billing Library دردسترس قرار می‌گیرد که به‌تازگی اهالی مانتین‌ویو معرفی و عرضه کرده‌اند. با استفاده از کتابخانه‌ی جدید می‌توان بخشی برای فعال‌کردن و خرید اشتراک توسعه داد و کاربران می‌توانند پیش از نصب اپلیکیشن، حتی دوره‌ی رایگان اشتراک را فعال کنند و اشتراک‌هایی که قبلا از مرکز اشتراک گوگل‌پلی فعال می‌شد، با استفاده از قابلیت جدید مجددا فعال کنند.

کاربران پیش از دانلود اپلیکیشن، می‌توانند شرایط خرید اشتراک را مطالعه کنند

همان‌طورکه گفته شد، قابلیت جذاب در کتابخانه‌ی جدید امکان ارائه و فروش اشتراک اپلیکیشن در صفحه‌ی اختصاصی پلی‌استور است. اکنون و با بهره‌گیری از کتابخانه‌ی جدید، در هر اپلیکیشن کاربران درکنار دکمه‌ی دانلود و نصب اپلیکیشن، دکمه‌ای اضافه می‌بینند که امکان خرید اشتراک یا فعال‌کردن اشتراک رایگان اپلیکیشن را از همان صفحه فراهم می‌کند.

گوگل به‌عنوان نمونه‌ای از پیاده‌سازی کتابخانه‌ی جدید، اپلیکیشن Truecaller را نمایش داد که درکنار دکمه‌ی Install، دکمه‌ی Free trial & install دارد. در همین بخش، صفحه‌ای دیده می‌شود که جزئیاتی از اشتراک اپلیکیشن را نمایش می‌دهد. به‌عنوان مثال، می‌توان دوره‌ی زمانی اشتراک رایگان و هزینه‌ی اشتراک پس از اتمام دوره‌ی رایگان و امکانات موجود در اشتراک را مشاهده کرد. کارشناسان اعتقاد دارند چنین سبکی از اطلاع‌رسانی شفاف، هم‌ به‌نفع توسعه‌دهندگان و هم به‌نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود.

خرید اشتراک گوگل پلی

امروزه، بسیاری از کاربرانی که اشتراک اپلیکیشن‌های اندرویدی را می‌خرند، با امکاناتی روبه‌رو می‌شوند که حتی با قوانین پلی‌استور نیز هماهنگ نیست. مشکل مذکور تنها به اپلیکیشن‌های اندرویدی محدود نمی‌شود؛ زیرا شرکت Sophos در گزارش جدیدش ادعا می‌کند که بیش از ۳/۵ میلیون کاربر iOS، اپلیکیشن‌هایی از اپ‌استور دانلود و نصب کرده‌اند که در عرضه‌ی قابلیت‌های ادعا‌شده صداقت نداشته‌اند.

گوگل ماه آوریل سیاست‌های جدیدی برای پلی‌استور اتخاذ کرد. این سیاست‌ها به کاربران امکان می‌داد قابلیت‌های ارائه‌شده در اشتراک را بهتر متوجه شوند. به‌عنوان مثال، زمان دوره‌ی رایگان و چگونگی لغو اشتراک باید طبق قوانین جدید ذکر شود. همین قوانین باعث می‌شوند موضوعاتی همچون شرایط استفاده‌ی مخفی و دریافت هزینه‌ی غیراصولی و قیمت‌گذاری غیرشفاف از بین برود. قابلیت جدید نیز به کاربران امکان می‌دهد پیش از دانلود اپلیکیشن، شرایط استفاده و قیمت‌گذاری آن را مطالعه و هوشمندانه‌تر انتخاب کنند.

اطلاع‌رسانی درباره‌ی شرایط اشتراک اپلیکیشن به‌نفع توسعه‌دهنده نیز خواهد بود. وقتی کاربران پیش از نصب بدانند برخی از قابلیت‌ها تنها با خرید اشتراک فعال می‌شوند، نارضایتی کمتری پس از نصب ابراز می‌کنند. همچنین، توسعه‌دهندگان با ارائه‌ی امکان مقایسه‌ی قیمت و شرایط به کاربران، امکان جذب کاربران پولی ارزشمندتری خواهند داشت که با اطلاع کامل اشتراک را می‌خرند. درنهایت، تقاضا برای پس‌گرفتن هزینه‌ی اشتراک اپلیکیشن‌ها نیز کاهش می‌یابد.

گوگل می‌گوید درحال‌حاضر، تنها تعداد محدودی از اپلیکیشن‌ها و توسعه‌دهنده‌های آزمایشی امکان ارائه‌ی اطلاعات درباره‌ی اشتراک و فروش اشتراک خارج از اپلیکیشن را دارند و در آینده، دیگر کالاهای مجازی هم به برنامه‌ای مشابه وارد می‌شوند.

در ادامه بخوانید:

قابلیت اخیر، تنها برنامه‌ی گوگل برای افزایش شفاف‌سازی در پلتفرم و خرید اشتراک‌‌ها نیست. اهالی مانتین‌ویو در ویدئویی مخصوص توسعه‌دهندگان، بهبود سبد خرید برای مشخص‌کردن تفاوت بین دوره‌های رایگان اپلیکیشن و قیمت‌گذاری معمولی را نمایش دادند. افزون‌براین، پیش از اتمام دوره‌ی رایگان اشتراک، به کاربر ایمیل هشدار ارسال می‌کنند و پس از پاک‌کردن اپلیکیشن نیز، پیام هشداری برای کاربر نمایش می‌دهند تا لغو اشتراک را به او یادآوری کنند.

گوگل گزینه‌ی متوقف‌کردن اشتراک در اپلیکیشن‌ها را نیز بهینه‌سازی خواهد کرد. از اول نوامبر سال جاری، گزینه‌ی مذکور به‌صورت پیش‌فرض در حالت فعال خواهد بود و قابلیت‌های دیگری همچون Account Hold  و Restore نیز به اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر اشتراک محدود می‌شوند. به‌علاوه، توسعه‌دهندگان می‌توانند فهرستی از دلایلی ارائه کنند که در زمان انتخاب لغو اشتراک، ادامه‌دادن آن را توجیه کند. درنهایت، سران گوگل اعتقاد دارند افزایش اعتماد درباره‌ی اشتراک در اپلیکیشن‌ها، با خرید اشتراک به‌دست کاربران با کیفیت بهتری همراه می‌شود که درخواست بازگشت وجه را به‌میزان چشمگیری در اپلیکیشن‌ها کاهش می‌دهد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع