حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

کاهش اثرات منفی داروهای شیمی درمانی با نانوسیستم هوشمند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

پژوهشگران موسسه فناوری‌های مدرن شنژن در آکادمی علوم چین موفق به توسعه نانوسیستم هوشمندی شدند که میتواند داروهای شیمی درمانی را تقویت و اثرات منفی شان را کم کند.

به گزارش سرویس اخبار علمی تکنا به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، داروهای شیمی‌درمانی هسته اصلی روش‌های درمان سرطان هستند. با این حال به دلیل اثرات جانبی منفی این نوع داروها، استفاده از آنها با مشکلاتی روبرو است و در عین حال استفاده از داروهای شیمی‌درمانی منجر به مقاومت‌هایی در سلول‌های سرطانی می‌شود.

بنابراین، لازم است داروهای شیمی‌درمانی به‌گونه‌ای اصلاح شوند که کمترین اثرات منفی را داشته و همچنین مقاومت دارویی در تومورهای سرطانی ایجاد نکنند. با استفاده از نانوساختار طلا و لیپوزوم، نانوسیستم هوشمندی ساخته شده که می‌تواند اثربخشی داروهای شیمی‌درمانی را بهبود بخشیده و در عین حال عوارض جانبی دارو را کم کند.

این نانوسیستم هوشمند شامل لیپوزوم حساس به دما است که روی سطح نانوقفس‌های طلا را پوشش داده است. درون این نانوقفس‌ها، داروی شیمی‌درمانی دوکسوروبیسین قرار داده شده ‌است. این ساختار به طول موج پرتوهای مادون قرمز نزدیک حساس بوده و درصورت تابش این طول موج، دارو از درون این نانوسیستم رهاسازی می‌شود. در واقع این نانوسیستم با ترکیب شیمی‌درمانی و نوردرمانی ایجاد شده و برای مقابله با سرطان پستان به کار گرفته شده‌ است.

پوشش لیپوزوم‌های زیست‌سازگار موجب بهبود جذب دارو از طریق سلول می‌شود و همچنین میزان نشت دارو در طول چرخه حیات دارو به حداقل می‌رسد.

این نانوسیستم هوشمند دارای قابلیت تبدیل انرژی بوده و تابش نور را به گرما تبدیل می‌کند.در نتیجه، استفاده از حرارت کم که در اثر تابش پرتوهای مادون قرمز نزدیک ایجاد می‌شود نه تنها موجب رهایش داروی شیمی‌درمانی شده و دارو را از لیزوزوم به هسته می‌برد، بلکه همین گرما نیز روی از بین بردن سلول‌های سرطانی اثربخش بوده و می‌تواند فرآیند درمان را تسریع کند.

بررسی‌های محققان نشان داده است گرمای ملایم می‌تواند مقاومت دارویی را معکوس کرده و نشانگرهایی را که موجب مقاومت دارویی می‌شوند، سرکوب ‌کند و با این کار از تخلیه داروی شیمی‌درمانی از درون به بیرون سلول جلوگیری و حساسیت دارویی را افزایش می‌دهد. در نتیجه می‌توان گفت که این نانوسیستم موجب افزایش کارایی داروی شیمی‌درمانی می‌شود. برای دیدن دیگر خبرها به صفحه اخبار پزشکی مراجعه کنید.

امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید، برای خواندن مطالب بیشتر به تکنا مراجعه کنید. نوشته %%POSTLINK%% اولین بار در %%BLOGLINK%% پدیدار شد.

منبع خبر کاهش اثرات منفی داروهای شیمی درمانی با نانوسیستم هوشمند پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع : پایگاه خبری تکنا