فوری : پخش زنده آخرین خورشید گرفتگی قرن ۱۴ شمسی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

یک کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران صبح امروز در گفت و گو با آژانس خبری تکنا افزود: خورشید گرفتگی روز یکشنبه  اول تیرماه ۹۹ حدود ساعت ۹:۰۵ دقیقه به وقت ایران آغاز می شود.

وی افزود: علاقمندان به رصد این پدیده نجومی که امکان حضور در مرکز علوم و ستاره شناسی را ندارند و از ابزار تجهیزات لازم برای رصد خورشید گرفتگی امروز برخوردار نیستند، می توانند این پدیده را به صورت زنده از سایت اینستاگرامی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران مشاهده کنند.

سعید حسین مردی یادآور شد : علاقمندان برای مشاهده زنده خورشید گرفتگی، می توانند به صفحه اینستاگرام مرکز علوم و ستاره شناسی تهران به آدرس https://instagram.com/sactehran.ir?igshid=۱ati۰۸x۶q۹۳xk  مراجعه کنند.

وی ادامه داد: مرکز علوم و ستاره شناسی تهران چند تلسکوپ با فیلترهای مخصوص و نیز تجهیزات کامل برای رصد خورشید گرفتگی عموم مردم تهیه کرده است؛ همچنین کارشناسان نجوم این پدیده را از ابتدای تا پایان گرفت برای علاقمندان توضیح می دهد.   

این کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران تصریح کرد: این خورشید گرفتگی یک خورشید گرفتگی حلقوی است به این معنا که در زمان بیشترین گرفت، کل خورشید به طور کامل تیره نمی شود و حلقه ای روشن دور آن قابل مشاهده است.

مردی تاکید کرد: حدود ساعت ۱۰:۲۰ دقیقه صبح امروز به وقت ایران که بیشینه گرفت اتفاق می افتد که می توان حلقۀ گرفت را در مکانی در شمال هند دید اما این خورشید گرفتگی در ایران نیز قابل رصد است و هر چه به جنوب شرقی کشور نزدیک شویم، گرفت بیشتری قابل رصد خواهد بود. یکی از بیشترین گرفت‌ها در ایران در شهر چابهار قابل رصد است.

این کارشناس ارشد فیزیک نظری تصریح کرد: اولین تماس این خورشید گرفتگی در زمان حدود ۰۹:۰۵ صبح به وقت ایران روی می دهد؛ بیشترین گرفت در زمان حدود ۱۰:۲۰ صبح به وقت ایران و آخرین تماس در زمان حدود ۱۱:۳۷ صبح به وقت ایران خواهد بود. مدت زمان بیشترین گرفت حدود ۳۸ ثانیه می باشد.

حسین مردی به این نکته مهم اشاره کرد که در خورشید گرفتگی بر خلاف ماه گرفتگی محل استقرار رصد کننده در زمین بسیار مهم است به این معنا که ممکن است در محل‌های مختلف بر روی زمین به طور همزمان خورشید گرفتگی کلی، جزیی و عدم خورشید گرفتگی رصد شود اما در مورد ماه گرفتگی تمام رصدگرها در صورت مشاهده ماه یک نوع گرفت را رصد می کنند.

خورشیدگرفتگی (یا کسوف) هنگامی رخ می‌دهد که ماه از بین زمین و خورشید بگذرد؛ بدین ترتیب کاملاً یا جزئی تصویر خورشید را برای یک بیننده روی زمین مبهم می‌کند و سایه‌ی ما بر سطح زمین می‌افتد. خورشیدگرفتگی حلقوی هنگامی رخ می‌دهد که قطر ظاهری ماه از خورشید کوچکتر باشد، بدین ترتیب نور بیشتری از خورشید را مسدود می‌کند و باعث می‌شود خورشید مانند یک حلقه به نظر برسد. از منطقه‌ای دیگر از زمین که هزاران کیلومتر دورتر است، خورشیدگرفتگی حلقوی، شبیه به خورشیدگرفتگی جزئی بنظر می‌آید.


پایگاه اخبار فناوری تکنا

جهت دسترسی به دیگر خبرها به صفحه اخبار علمی مراجعه کنید.

اخبار اختراعات اخبار کشفیات اخبار نجوم و ناسا اخبار علمی پزشکی

امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید، برای خواندن مطالب بیشتر به تکنا مراجعه کنید. نوشته %%POSTLINK%% اولین بار در %%BLOGLINK%% پدیدار شد.

منبع خبر فوری : پخش زنده آخرین خورشید گرفتگی قرن ۱۴ شمسی پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع : پایگاه خبری تکنا