حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

تلسکوپی که توفان‌های خورشیدی را پیش‌بینی می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

به گزارش پایگاه خبری تکنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، تلسکوپ بزرگ خورشیدی چین (CLST) با دیافراگم ۱.۸ متری در موسسه نوری و الکترونیک تحت حمایت آکادمی علوم چین ساخته شده است. این تلسکوپ دهم دسامبر ۲۰۱۹، اولین مجموعه از تصاویر با وضوح بالا را از جو خورشید ضبط کرد.

توفان‌های خورشیدی، منبع بروز حوادث جوی فضا هستند که می‌توانند به قطع ارتباطات، قطع برق در مقیاس بزرگ، حوادث امنیتی اطلاعات و آسیب رساندن به فضاپیما منجر شوند. تابش الکترومغناطیسی و رویدادهای پروتون خورشیدی که در اثر توفان‌های خورشیدی ایجاد می‌شود، می‌تواند با سرعت نور یا با سرعتی نزدیک به سرعت نور، به سمت کره زمین حرکت کنند.
«رائو چانگوی» محقق برجسته پروژه تلسکوپ خورشیدی، گفت: بنابراین هشدارهای توفان خورشیدی برای جلوگیری از آسیب و خسارت مهم است.
در اواخر آوریل ۲۰۲۰، گروه تحقیقاتی رائو در «چنگدو» واقع در استان «سیچوان» در جنوب غربی چین، از این تلسکوپ برای رصد مناطق فعال خورشیدی استفاده کرد و بیش از یک ساعت داده‌هایی را با وضوح بالا از جو خورشیدی به دست آوردند.

رائو گفت: این تلسکوپ خورشیدی ۱.۸ متری، می‌تواند ویژگی‌های پیش‌ساز توفان‌های خورشیدی را در اسرع وقت کشف کند و داده‌های قوی را برای پشتیبانی از هشدارهای توفان خورشیدی و تحقیقات فیزیک خورشیدی ارائه دهد.

وی افزود: با افزایش تناوب فعالیت‌های خورشیدی، وقایع هواشناسی فضا شدیدتر می‌شود. در آینده، تلسکوپ خورشیدی، مجهز به سیستم‌های تشخیص میدان مغناطیسی و ردیابی میدان سرعت، سهم بیشتری در تشخیص جو خورشیدی با وضوح بالا خواهد داشت.

در سال‌های اخیر بسیاری از کشورها به تلاش های خود برای ساخت تلسکوپ های خورشیدی ۲ متری و بزرگتر شدت بخشیده‌اند. تلسکوپ‌های بزرگ خورشیدی جهان، شامل تلسکوپ ۱.۶ متری GST در آمریکا و تلسکوپ ۱.۵ متری GREGOR در آلمان هستند. تلسکوپ خورشیدی چهار متری آمریکا به نامDKIST ، هنوز به بهره برداری نرسیده و طراحی و ساخت تلسکوپ چهار متری اروپا به نام EST به تازگی آغاز شده است.

پیش از تلسکوپ بزرگ خورشیدی چین به نام CLST، بزرگترین تلسکوپ خورشیدی در این کشور، تلسکوپ یک متری  New Vacuum Solar بود که توسط محققان رصدخانه Yunnan آکادمی علوم چین ساخته شد.


پایگاه اخبار فناوری تکنا

جهت دسترسی به دیگر خبرها به صفحه اخبار علمی مراجعه کنید.

اخبار اختراعات اخبار کشفیات اخبار نجوم و ناسا اخبار علمی پزشکی

امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید، برای خواندن مطالب بیشتر به تکنا مراجعه کنید. نوشته %%POSTLINK%% اولین بار در %%BLOGLINK%% پدیدار شد.

منبع خبر تلسکوپی که توفان‌های خورشیدی را پیش‌بینی می‌کند پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع : پایگاه خبری تکنا