حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

اپل از پردازنده های جدید خود برای محصولات مک استفاده می کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – اپل در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان (WWDC) 2020 اعلام کرد که از این به بعد به جای پردازنده های اینتل، از تراشه های اختصاصی خود برای محصولات مک استفاده می کند.

شرکت کوپرتینویی مدت هاست که سعی دارد نیاز خود به تولیدکنندگان دیگر را تا حد امکان کاهش دهد. اپل در رویداد WWDC امسال به صراحت اعلام کرد که به زودی به جای پردازنده های اینتل، تراشه های اختصاصی خود را در محصولات مک به کار خواهد گرفت. ظاهرا پروژه سیلیکون اپل حول طراحی پردازنده های قدرتمند و در عین حال کم مصرف می چرخد. این به آن معناست که طول عمر باتری های مک بوک از آنچه امروز شاهد آن هستیم به مراتب بالاتر خواهد بود.

پردازنده های اپل با سیستم عامل macOS Big Sur ادغام می شود و کلیه نرم افزارها و ابزارهای این شرکت روی آن قابل اجرا خواهند بود. مایکروسافت و Adobe نیز دقیقا به همین منظور، برنامه های محبوب خود یعنی مجموعه Office و Creative Cloud را بهینه کرده اند. اپلیکیشن های آیفون و آیپد نیز قابلیت اجرا روی سیلیکون اپل را دارند و کاربر قادر خواهد بود تا آن ها را از Mac App Store دانلود کند.

اپل انتظار دارد تا توسعه دهندگان، بروزرسانی های لازم را روی برنامه های خود اعمال کرده و ابزارهای لازم برای این کار را در Xcode 12 در اختیار افراد قرار دهند؛ چراکه شرکت می خواهد هر چه سریع تر از امکان اجرای برنامه ها روی پردازنده جدید مطمئن شود. بخشی از این کار از طریق Rosseta 2 صورت می گیرد؛ به طوری که می توان کد را در صورت انتقال و مجازی سازی برای لینوکس ترجمه کرد. اپل برای ساده تر کردن این فرایند برای توسعه دهندگان، از یک کیت انتقال برنامه نویسی ویژه نیز رونمایی کرده است.

البته فرایند تبدیل پردازنده ها از اینتل به سیلیکون به صورت ناگهانی انجام نمی شود و به 2 سال زمان نیاز دارد. بنابراین محصولات مک در آینده نیز از پردازنده های اینتل پشتیبانی خواهند کرد. اپل حتی اظهار داشته قرار است مک های جدید و هیجان انگیزتری را با پردازنده های اینتل به بازار بفرستد. نخستین دستگاه های سیلیکونی نیز اواخر امسال در اختیار علاقه مندان قرار می گیرند.

آخرین مهاجرت بزرگ اپل به سال 2006 باز می گردد؛ یعنی هنگامی که شرکت تصمیم گرفت تا به جای پردازنده های PowerPC از اینتل x86 استفاده کند. البته محصولات مک تا سال 2013 نیز همچنان قابلیت پشتیبانی از پردازنده های PowerPC را داشتند.

سال هاست شایعه شده که شرکت کوپرتینویی در صدد استفاده از پردازنده های اختصاصی مبتنی بر ARM است. پردازنده های ARM PC هنوز به طور کامل با پردازش تراشه های مبتنی بر x86 تطبیق نیافته اند. بنابراین احتمالا تا مدتی آن ها را در دستگاه های سطح بالا نظیر مک پرو مشاهده نخواهیم کرد. ممکن است اپل ابتدا آن ها را در محصولات سطح پایین تر نظیر مک بوک ایر به کار گیرد.

نتایج بنچمارک اجرا شده روی MacBook Air (با پیکربندی Intel i5) نشان می دهند که عملکرد آن به سرعت تراشه A12X که در آیپد پرو 2018 به کار رفته و اتفاقا آن نیز بر پایه معماری ARM طراحی شده، نیست. در آزمایش چندهسته ای نیز سرعت تبلت حدودا 73 درصد بیشتر از مک بوک ایر بوده است.

اقدام اخیر اپل ضربه محکمی را به شرکت اینتل خواهد زد؛ به طوری که اینتل 2 الی 4 درصد از فروش سالانه اینتل یعنی چیزی حدود 3 میلیارد دلار را از دست می دهد. البته گفتنی است که این شرکت مدت هاست از تصمیم اپل خبر داشته و اعلام کرده که همچنان به حمایت از کمپانی کوپرتینویی ادامه می دهد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع