“فوگاکو” ژاپن عنوان قدرتمندترین ابررایانه جهان را از آن خود کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، ابررایانه فوگاکو در مرکز علوم محاسباتی RIKEN در «کوبه» ژاپن نصب شده و فقط برخی از فعالیت‌های عملیاتی خود را در ماه جاری آغاز کرده است. سرعت پردازش فوگاکو ۴۱۵.۵ پتافلاپس است که ۲.۸ برابر سریع‌تر از ابررایانه سامیت با سرعت پردازش ۱۴۸.۸ پتافلاپس است.

به گفته طراحان فوگاکو، سرعت این ابررایانه در بهترین حالت به هزار پتافلاپس می‌رسد که رکوردی بی سابقه در طول تاریخ است. این ابررایانه ۱۵۸ هزار و ۹۷۶ پردازنده دارد. هر یک از این پردازنده‌ها موسوم به A۶۴FX که توسط فوجیتسو تولید شده دارای ۴۸ هسته است. معماری این پردازنده‌ها مبتنی بر طراحی شرکت «آی.آر. ام» است.

در حال حاضر بعد از ابررایانه فوگاکو ژاپن و سامیت آمریکا که به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را دارند، ابررایانه «سیرا» در آمریکا با سرعت ۹۴.۶ پتافلاپس رتبه سوم را از آن خود کرده است. ۲ ابر رایانه چین به نام‌های Sunway TaihuLight و Tianhe-۲A با سرعت‌های ۹۳ و ۶۱.۴ پتافلاپس نیز به ترتیب رتبه‌های چهارم و پنجم را به دست آورده‌اند.

قرار است فوگاکو فعالیت عملیاتی کامل خود را در سال ۲۰۲۱ آغاز کند.


پایگاه اخبار فناوری تکنا

جهت دسترسی به دیگر خبرها به صفحه اخبار علمی مراجعه کنید.

اخبار اختراعات اخبار کشفیات اخبار نجوم و ناسا اخبار علمی پزشکی

امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید، برای خواندن مطالب بیشتر به تکنا مراجعه کنید. نوشته %%POSTLINK%% اولین بار در %%BLOGLINK%% پدیدار شد.

منبع خبر “فوگاکو” ژاپن عنوان قدرتمندترین ابررایانه جهان را از آن خود کرد پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع : پایگاه خبری تکنا