وزارت بهداشت: ۴۰ درصد مردم در گیلان و قم به کرونا مبتلاشده‌اند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز، ۴تیرماه، اعلام کرد که نمی‌توان یک آمار کلی در مورد اینکه چند درصد کشور درگیر کرونا شده‌اند اعلام کرد؛ بااین‌حال در قم و گیلان بالای ۴۰ درصد، در استان تهران حدود ۱۵ درصد و در برخی استان‌ها ۴ درصد یا ۵ درصد جمعیت درگیر کرونا شده‌اند.

در گزارش دیگری که ایسنا منتشر کرده، سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خبر داده که در اهواز میزان ایمنی ۱۴ تا ۱۵ درصد بوده است. البته این مقام مسئول در اهواز اذعان می‌کند که میزان ایمنی در قم، گرگان و رشت حدود ۸۰ درصد بوده است.

در ادامه بخوانید:

به‌گفته‌ی معاون وزیر بهداشت، اگر بخواهیم به ایمنی جمعی برسیم، باید بالای ۶۵ درصد مردم به کووید ۱۹ مبتلا شوند. بااین‌حال مطالعات درمورد ویروس کرونای جدید هنوز نشان نداده‌اند که آیا موضوع ایمنی جمعی در مورد کرونا هرگز اتفاق می‌افتد یا نه. سوالات دیگر این است که آیا آنتی‌بادی در بدن تمام افرادی که آلوده می‌شوند ایجاد خواهد شد و آیا این ایمنی در همه‌ی بهبودیافتگان ایجاد خواهد شد؟

علیرضا رئیسی درمورد احتمال ابتلای دوباره به کرونا می‌گوید:

تاکنون گزارشی از اینکه بیمارانی دوباره مبتلا شده باشند نداشته‌ایم. اگر تست کسی تست مثبت شده باشد، تا ۶۰ روز بعد ممکن است تست او مثبت باشد. این به‌معنای آلودگی مجدد نیست. تکه‌های ویروس مثبت در بافت ریه یا مخاط سینوس تا مدت‌ها باقی می‌ماند اما مثبت‌های بعدی، بیماری‌زایی جدید نیست.

رئیسی همچنین اشاره می‌کند که تست کرونا در ۴۰ درصد موارد، منفی کاذب دارد؛ برهمین‌اساس وی اعتقاد دارد که تاکنون گزارش مستندی از ابتلای دوباره به کووید۱۹ نداشته‌ایم.

با اوج‌گرفتن دوباره‌ی روند ابتلا به ویروس کرونا در کشورمان، اکنون هفت استان درخواست مدیریت بیماری، برای اجرای تعطیلی‌ها و بازگشت محدودیت را داشته‌اند. معاون وزیر بهداشت می‌گوید امشب این موضوع به وزارت کشور ابلاغ و سپس اجرایی می‌شود. ۶مورد از این استان‌ها، کردستان، آذربایجان غربی، بوشهر، هرمزگان، کرمانشاه و خوزستان هستند.

علیرضا رئیسی درمورد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پس از بازگشایی‌های گسترده در سطح کشور گفت، تاکنون ۲۴۷هزار واحد صنفی و صنعتی پلمب شده و این آمار همچنان رو به افزایش است؛ بااین‌حال پلمپ‌کردن مراکز کافی نیست و مردم خود باید بر رعایت‌شدن موارد بهداشتی نظارت کنند.

در ادامه بخوانید:

رئیسی درمورد زمان به‌پایان‌رسیدن موج اول شیوع کرونا نیز گفت: «ما هنوز این موج را تمام نکرده‌ایم. گاهی چند استان گرفتار می‌شوند، بعد استان‌های بعدی گرفتار می‌شوند؛ ویروس کرونا همچنان در سطح کشور می‌چرخد. زمانی می‌گوییم موج دوم آمده که حداقل ۸۰ درصد موج اول به اتمام برسد، آن زمان می‌توانیم افزایش بعدی را موج دوم تلقی کنیم.»

به‌گفته‌ی معاون وزیر بهداشت،‌ در اردیبهشت‌ماه، رعایت اصول فاصله‌گذاری در سطح کشور بیش از ۷۰ درصد بوده که اکنون این میزان به ۲۰ درصد رسیده؛ به همین علت میزان ابتلا بالاتر رفته است.

بنا به آخرین اعلام وزارت بهداشت،‌ در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۲هزار و ۵۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۱۳۳ نیز جان خود را از دست داده‌اند؛ درنتیجه تعداد کل جان‌باختگان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در ایران به ۹هزار و ۹۹۶ نفر رسید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع