حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

هوش مصنوعی فیسبوک هم زمان با آهنگ می رقصد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – فیسبوک به تازگی یک هوش مصنوعی رقصنده را به وجود آورده که بدون هیچ محدودیتی به همراه آهنگ می رقصد و حرکات موزون انجام می دهد. 

همه می رقصند. هر فرهنگی در طول تاریخ رقصیده است. هر زمان که انگشت پای خود را تکان دهید، شانه ای بلرزانید، گردنی تکان دهید یا به آرامی بچرخید، یکی از قدیمی ترین روش های ابراز احساسات را بیان کرده و در واقع یک هنر انسانی را از خود نشان داده اند. با این حال مشاهده رقص محدود انسان به زودی به پایان می رسد، چرا که تیم پژوهشی فیسبوک یک هوش مصنوعی رقصنده را آموزش داده که با هر ضربی خود را تکان می دهد.

تیم پژوهشی فیسبوک در گزارش روز سه شنبه نوشت:

در این فعالیت، ما روی طراحی رقص جالبی تمرکز کرده ایم که ترکیبی از بهترین حرکات انسان و بهترین حرکات امکان پذیر از ماشین است و سپس توابع هدف تعریف شده خود را بهینه سازی کرده ایم.

این نخستین باری نیست که یک هوش مصنوعی برای رقصیدن آموزش یافته است. در سال 2016، یک زوج سوئدی به آموزش یک شبکه عصبی بازگشتی به نام Chor-rnn پرداخته و 48 ساعت از رقص خانم را به این هوش مصنوعی یاد دادند. این سیستم نه تنها قادر به ساخت حرکات جدید بود، بلکه رقص را به سبک خود انجام می داد. به طور مشابه در سال 2017، وین مک گریگور به عنوان یک رقاص باله با همکاری Google Arts & Culture یک هوش مصنوعی رقصنده را به وجود آورد. این محصول رقاص قادر به تفسیر سبک حرکات موزون و ایجاد حرکات بیشتر بر اساس هزاران ساعت ویدیوی آموزشی بود. اخیرا نیز تیم پژوهشی انویدیا با همکاری دانشگاه کالیفرنیا، یک مدل یادگیری عمیق را طراحی کرده که می تواند حرکات جدیدی را در سبک های مختلف و همزمان با پخش موسیقی به وجود آورد.  

با این حال، تمام این سیستم ها از حرکاتی که به آن ها نشان داده می شود، تقلید می کنند. البته بر اساس این داده ها می توانند رقص های جدیدی را به وجود آورند، اما این خلق نیز وابسته به تماشای رقص انسان است، نه تجسم حرکات جدید در ذهن خود. یکی دیگر از محدودیت های سیستم های فوق، سبک رقص ها و موسیقی به کار رفته جهت آموزش آن هاست. به بیان دیگر، نمی توان از مدلی که بر اساس موسیقی کلاسیک آموزش دیده انتظار داشت که حرکات مربوط به رقص دیسکو را انجام دهد. اما هوش مصنوعی فیسبوک انعطاف پذیری قابل توجهی از لحاظ سبک دارد.

پژوهشگر AI فیسبوک به نام دوی پاریک در این باره گفته است: به جای تلاش برای تقلید رقص، ما به دنبال شناسایی چیز جدیدتری هستیم. وی افزود: ما سعی داریم تا تنها محدودیت های بصری بسیار سطح بالا و خاص را طراحی کنیم. حرکات نهایی باید با موسیقی پخش شده به عنوان ورودی، سازگاری داشته باشند. بنابراین هیچ محدودیت دیگری روی چگونگی انجام حرکات اعمال نمی کنیم.

هوش مصنوعی جدید، روی 25 کلیپ 10 ثانیه ای از 22 آهنگ مختلف دیده است. این کلیپ ها شامل تنوع وسیعی از رقص های سنتی آفریقایی و ملودی های چینی گرفته تا رقص های جدیدی راک و جاز بوده اند. پروسه محاسبات این هوش مصنوعی فیبوک، بسیار مستقیم و ساده است. پاریک توضیح داده: پروسه محاسبات، یک پروسه جستجوگر است که در هنگام تعیین یک تکه از آهنگ به عنوان ورودی، یک ماتریس از نمایش را به وجود می آورد. این ماتریس به ما می گوید که کدام بخش از موسیقی در دو نقطه متفاوت در زمان، شباهت بیشتری نسبت به سایرین دارند. سپس یک دنباله رقص مطابق با الگوی ماتریس ساخته می شود.

از آنجا که حرکات رقص بر اساس حرکات انسان نیست، نمایش گرافیکی آن ها بیشتر شبیه به نمایش های بصری ساز Winamp تا روتین های رقص است. در این پژوهش، رقص به شکل یک نقطه متحرک در امتداد یک خط راست یا مجموعه ای از موج های ضربدار نشان داده می شود. پذیرش یا عدم پذیرش یک روتین، بر اساس سطح خلاقیت است، که به وسیله یکی از چهار معیار اصلی سنجیده می شود.

رقص هایی که در آن ها، عامل به طور قابل پیش بینی (غیر جدید و قابل انتظار) حرکت می کند و یا حرکات عامل با آهنگ هماهنگ نیست (کیفیت پایین) به عنوان رقص با خلاقیت پایین در نظر گرفته می شود. رقص های انجام شده توسط کارکنان AMT آمازون مورد بررسی قرار می گیرند. در این بررسی، دو رقص از لحاظ بهتر بودن حرکات، خلاقانه بودن، الهام بخش بودن، و غیرمنتظره بودن مورد مقایسه قرار می گیرند.   

هوش مصنوعی فیسبوک هنوز در مراحل ابتدایی ساخت خود به سر می برد. پاریک امیدوار است که با آموزش یک شبکه عصبی برای ساخت مستقیم رقص از روی موسیقی ورودی، و بدون نیاز به اجرای پروسه جستجو، این محصول خلاق را بهبود بخشد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع