تکنولوژی رایانش ابری و به‌کارگیری آن در ارائه نرم‌افزار‌های سازمانی همکاران سیستم

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

سینا حسن‌پور، مدیر پشتیبانی فنی همکاران سیستم می‌گوید: «در اوضاع‌واحوال کنونی، استفاده‌ی بهینه از سیستم‌های اطلاعاتی مستلزم ویژگی‌هایی چون دسترسی آسان و امنیت بیشتر و هزینه‌ی به‌صرفه است». در گذشته، دسترسی بدون محدودیت جغرافیایی برای طیف محدودی از سازمان‌ها اهمیت داشت. ماهیت کار در این سازمان‌ها به‌گونه‌ای بود که مدیران یا کارکنان در خارج از سازمان باید به سیستم‌ها دسترسی داشتند؛ اما امروزه، برای تعداد بیشتری از سازمان‌ها نیاز به دسترسی بدون محدودیت جغرافیایی پر‌رنگ‌تر از پیش است. برای مثال، در وضعیت شیوع ویروس کرونا، کارکنان درخواست دورکاری کردند و بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها به‌دنبال به‌کارگیری امکانات دورکاری در سیستم‌های سازمانی بودند.

از دیگر الزامات سیستم‌های اطلاعاتی، امنیت فراوان است. اطلاعات مبنا و اساس تصمیم‌گیری‌های سازمان است؛ بنابراین، اهمیت حفظ امنیت اطلاعات سازمان بر کسی پوشیده نیست. همیشه موضوعاتی مثل امکان نفوذ در اطلاعات و از‌بین‌رفتن یا تحت‌تأثیر قرارگرفتن اطلاعات به‌دست ویروس‌ها و دسترسی به اطلاعات محرمانه از دغدغه‌های همیشگی سازمان‌ها بوده است.

موضوع دیگری که برای بسیاری از سازمان‌ها، به‌ویژه کسب‌و‌کار‌های کوچک و متوسط، اهمیت بیشتری دارد، بحث به‌صرفه‌بودن هزینه‌ها است. در استفاده از سیستم‌های عملیاتی، غالبا دو نوع هزینه وجود دارد: ۱. هزینه‌های اولیه خرید سیستم و زیرساخت و تجهیزات لازم۲. هزینه‌های مربوط به نگه‌داری سیستم‌ها و زیرساخت‌ها. هزینه‌های نگه‌داری در سیستم‌های عملیاتی معمولا مشهود نیست و شاید یکی از دلایلش این است که اقدامات لازم و کافی برای نگه‌داری از سیستم‌ها و زیرساخت‌ها انجام نمی‌شود.

موضوع دیگری که به‌ویژه در وضعیت فعلی بسیار پررنگ شده، بحث تداوم کسب‌و‌کار‌ها است. محدوده‌ی فعالیت سازمان‌ها دیگر به شهر یا منطقه‌ی خاصی محدود نیست؛ بلکه بسیاری از کسب‌و‌کارها به‌صورت کشوری یا حتی جهانی فعالیت می‌کنند. بنابراین، حادثه یا اتفاق در نقطه یا ناحیه‌ای مشخص نباید کل کسب‌‌و‌کار را متوقف کند و زمانی‌که سیستم‌های عملیاتی کاربردی نباشد، عملا کل سازمان متوقف می‌شود. منظور از سیستم‌های عملیاتی صرفا نرم‌افزارهای سازمانی نیست؛ بلکه مجموعه موضوعات مرتبط با IT است که امکان استفاده از سیستم‌ها را فراهم می‌کند. در بسیاری از سازمان‌ها، هر دقیقه توقف سیستم‌های عملیاتی و اطلاعاتی ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری به‌بار بیاورد؛ ازاین‌رو، نرم‌افزارهای سازمانی صرف‌نظر از اتفاقاتی که در محیط می‌افتد، باید همیشه دردسترس باشند تا تداوم کسب‌و‌کار را حفظ کنند.

در استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی چند انتخاب برای سازمان‌ها وجود دارد:

استفاده از سیستم به‌صورت on-premises: در این حالت، همه‌ی موضوعات مربوط به سیستم، داده، سرور و زیرساخت‌ها برعهده‌ی سازمان خواهد بود. علاوه‌برآن در سال‌های گذشته، سیستم‌ ابری رواج یافت. در حالت saas یا به‌اصطلاح نرم‌ افزار ابری عملا همه‌ی موضوعات مرتبط با نگه‌داری از زیرساخت و حتی پشتیبان‌گیری از اطلاعات بر‌عهده‌ی شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات ابری است؛ بنابراین، شرکت‌ها از این طریق این امکان را خواهند داشت که به‌جای تمرکز بر موضوعات زیرساخت، بر اهداف اصلی کسب‌و‌کارشان تمرکز کنند. در‌ادامه، الزامات استفاده‌ی بهینه از سیستم‌های اطلاعاتی در سیستم‌های ابری و غیر‌ابری را مقایسه می‌کنیم.

امکان دسترسی آسان یکی از موضوعات مهمی بود که به‌عنوان یکی از ویژگی‌های اساسی نرم‌‌افزارهای سازمانی در اوضاع‌واحوال کنونی برشمرده شد. در حالت سیستم‌های غیرابری (on-premise) برای استفاده از مزیت دسترسی بدون محدودیت، چند راه وجود دارد؛ مثلا استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌ساز وب که درواقع به کاربر این امکان را می‌دهد تصویری از نرم‌‌افزار را در محیط وب ببینند یا استفاده از خدمات مجازی‌سازی نرم‌‌افزار که در‌حقیقت لایه‌ی دیگری به کار اضافه می‌کند. اجرای VPNهای داخلی هم راه دیگری است که در این حالت، امکان استفاده از نرم‌‌افزار در خارج از سازمان را برای کارکنان فراهم می‌کند که در این مدل، باید پهنای باند را تا حد زیادی افزایش داد. بااین‌همه، در حالت استفاده از سیستم‌های ابری، عملا به تنظیمات خاصی نیازی نیست و ماهیت سیستم به‌شکلی است که امکان دسترسی بدون محدودیت را از هر جایی و در هر زمانی فراهم می‌کند. راهکاران ابری همکاران سیستم تا بیش از ۹۵ درصد دسترسی را تضمین می‌دهد. 

بحث دیگری که به‌عنوان دغدغه‌ی مهم سازمان‌ها از آن یاد شده، موضوع امنیت اطلاعات است. برای حفظ امنیت اطلاعات، چه در حالت ابری چه غیر‌ابری، حداقل‌هایی وجود دارد که در رأس آن تیمی متخصص است. استفاده از سخت‌افزار و نرم‌‌افزارهای فایروال، وف، آنتی‌ویروس‌های خاص سرور و تنظیمات ویژه‌ای که صرفا تیمی متخصص می‌تواند اجرا کند، دریافت آپدیت‌های سیستم، آزمایش نفوذ دوره‌ای، تعریف سیاست‌های امنیتی مثل سطح دسترسی کاربران و اجرای ممیزی ازجمله حداقل‌های حفظ موضوعات امنیتی است که تیم IT هر سازمان باید اجرا کند. باوجوداین در فضای ابری، مسئولیت تمام موضوعات امنیتی مربوط به حفظ اطلاعات بر‌عهده‌ی شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات ابری است. گواهینامه‌های امنیتی مصداقی برای رعایت این حداقل‌ها است. راهکاران ابری دارنده‌ی گواهینامه‌های ISMS و Iso27001 است. همچنین، در همکاران سیستم تیم متخصصی فعال است که مشخصا روی موضوعات امنیتی در سازمان‎‌ها متمرکز است؛ بنابراین، تخصص و مهارت بیشتری در این کار دارد.

راهکاران ابری همکاران سیستم به‌عنوان نرم‌افزار ERP بر بستر رایانش ابری، شرایطی را فراهم می‌کند که سازمان‌ها درکنار مزایایی مثل دسترسی آسان و هزینه‌ی کمتر، در محیطی امن از نرم‌‌افزاری حرفه‌ای بهره ببرند. همچنین در وضعیت شیوع ویروس کرونا، برای پیاده‌سازی سیستم از‌راه‌دور، همکاران سیستم زیرساخت‌هایی فراهم کرده است که استقرار راهکاران ابری با بهترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن انجام شود. همچنین، این امکان وجود خواهد داشت که با استفاده از دوره‌های آموزشی آنلاین، کارکنان سازمان‌ها آموزش‌های لازم را ببینند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع