بررسی گوشی نوکیا ۵.۳ | تکفارس

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

تا زمانی که نسبت به قیمت این گوشی از نوکیا ۵.۳ انتظارات معقولی داشته باشید، این هندست شما را ناامید نمی‌کند. این گوشی یکی از گوشی های هوشمند با ارزش است و حاوی صفحه نمایش روشن و قابلیت تنظیم ماژول دوربین چهارگانه عقب نیز می‌شود.

از بسیاری جهات، نوکیا ۵.۳ انتظارات را برای آنچه یک دستگاه مقرون به صرفه می‌تواند انجام دهد به چالش می‌کشد و یکبار دیگر ثابت می کند که اگر به اطراف خود نگاه کنید، همیشه در دریای تلفن‌های هوشمند بسیار گران قیمت، می‌توانید یک گوهر را در آنجا پیدا کنید.

طراحی

نوکیا ۵.۳ نسبتا سبک است و در حدود ۱۸۵ گرم هم وزن دارد. قاب پشت این گوشی از جنس پلاستیک با رنگ تیره است و مازول دوربین چهارگانه‌ی آن در بالای لوگوی نوکیا و سنسور اثر انگشت قرار گرفته است. در قسمت جلو، صفحه نمایش آن با گوریلا گلس ۳ محافظت می‌شود و در کل می‌توان گفت که این دستگاه حس یک گوشی ارزان قیمت را تداعی نمی‌کند و با اطمینان می‌توان گفت که گوشی مستحکمی است. نوکیا این گوشی را با گزینه‌های رنگ‌های آبی متمایل به سبز (Cyan)، ماسه‌ای (Sand) و رنگ زغال چوبی (Charcoal)، در اختیار مشتریان قرار داده است.

در بالای صفحه نمایش یک بریدگی قطره‌ای شکل وجود دارد که از آن برای دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌گردد و همچنین در قسمت پایین هم آرم دوم نوکیا جای گرفته است. این صفحه نمایش دارای انحناهای ملایمی در اطراف است که ظاهری مدرن به گوشی می‌بخشد.

دکمه‌های صدا و پاور مشابه با اکثر تلفن‌های هوشمند دیگر در سمت راست دستگاه قرار گرفته است. یک چراغ چشمک‌زن هشدار برای اعلان‌ها نیز  صاف و یکنواخت در کلید پاور تعبیه شده است. در سمت چپ این گوشی یک دکمه اضافی است که به دستیار Google اختصاص داده شده است که متأسفانه قابل تنظیم نیست.

جسگر اثر انگشت روی قسمت پشتی گوشی کار خود را انجام می‌دهد، هرچند که از نظر دقت و سرعت عالی نیست. علاوه بر این، می‌توان با کشیدن انگشت به سمت پایین روی آن درجه‌ی رنگ اعلان‌ها را کاهش داد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش این گوشی ۶.۵۵ اینچ و از نوع IPS است و همچنین دارای رزولوشن ۷۲۰*۱۶۰۰ می‌باشد و گرچه اصلا شارپ نیست اما با کنتراست و روشنایی زیاد، بیننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود حتی در نور خورشید نیز به خوبی قابل مشاهده باشد. سایه های سیاه همیشه به طرز شگفت‌آوری خالص به نظر می‌رسند و زاویه دید نیز عالی است. مناسب با بازه قیمتی این دستگاه، صفحه نمایش نوکیا ۵.۳ به طور کلی بسیار خوب است و نسبت ابعاد فوق عریض ۲۰ به ۹ صفحه نمایش باعث شده تا این گوشی هوشمند یک انتخاب مناسب برای تماشای فیلم باشد.

از نقطه نظر فنی، در حالی که صفحه نمایش به دلیل حداکثر روشنایی و کنتراست، امتیازات بالایی کسب کرده است، در بنجمارک‌های دمای رنگ ما عملکرد ضعیفی دارد و به نظر می‌رسد که نسبت به دیگر صفحه نمایش‌های هوشمندِ کلاس متوسط به طرز چشمگیری ته رنگ آبی بیشتری ​​دارد. خبر خوب این است که می‌توان دمای رنگ را از قسمت تنظیمات صفحه نمایش گوشی تغییر داد.

دوربین

ویژگی بارز ظاهر این گوشی هوشمند، ماژول دوربین دایره‌ای آن در پشت دستگاه است که شامل چهار دوربین و یک فلاش است.

به نظر می‌رسد که نوکیا ۵.۳ تمرکز زیادی در عکاسی و روی حالت پرتره دارد. عکس‌های پرتره که با هم دوربین سلفی و هم دوربین های پشتی گرفته شده است، غالباً چشمگیر هستند و پس زمینه‌ها به خوبی تار به نظر می رسند. سوژه‌ها به طور کلی واضح و شارپ به نظر می‌رسند و در صورتی که نور کافی در دسترس باشد، بیشتر طبیعی هستند.

علاوه بر حالت پرتره، برنامه دوربین نوکیا ۵.۳ شامل یک حالت شب (Night Mode) برای عکاسی  در نور کم است که با پردازش عکس و میزان روشنایی را پس از گرفتن عکس افزایش می‌دهد و به طور کلی نتایج مطلوبی را ارائه می‌دهد. حالت شب در نوکیا ۵.۳ در دوربین های اصلی و با زاویه دید عریض وجود دارد.

ضبط ویدئویی از دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی می‌تواند تا ۴K افزایش یابد و وضوح پیش‌فرض آن ۱۰۸۰p است. فیلم‌هایی که دوربین اصلی می‌گیرد به طور خوشایندی شارپ هستند البته کمی متزلزل و گاهی با کنتراست خیلی قوی همراه هستند.

برای عکس‌ها و فیلم‌ها، دوربین الترا-واید ۵ مگاپیکسلی گوشی و دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی نیز در دسترس هستند و به بهبود کیفیت تصاویر کمک زیادی می‌کنند.

صدا و کیفیت مکالمه

برای استفاده از رسانه‌ها، تلفن هوشمند دارای یک بلندگو در قسمت پایین گوشی است. اگرچه از نظر باس یا فرکانس‌های قسمت پایین‌تر بخش میانی صدا خیلی زیاد ارائه نمی‌شود اما بلندگو با داشتن صدای بلند و به حداقل به طور قابل توجهی واضح، تا نقطه‌ای از آن را جبران می‌کند. همچنین یک گزینه‌ی فرعی خوشایند نیز در دسترس است زیرا این گوشی دارای جک هدفون نیز هست.

کیفیت تماس در دستگاه بسیار بالاتر از حد متوسط ​​است و صداها در هر دو سو واضح و شفاف است.

سخت‌افزار و عملکرد

نوکیا ۵.۳ با نسخه‌ی اندروید One از اندروید ۱۰ (و قابلیت به‌روزرسانی به اندروید ۱۱) یک تجربه نرم‌افزاری ناب را ارائه می‌دهد. عرضه ۲ سال بروزرسانی اندرویدی و ۳ سال بروزرسانی امنیتی ماهانه برای این گوشی هوشمند تضمین شده است.

عملکرد پردازنده میان‌رده‌ی اسنپدراگون ۶۶۵ که در این دستگاه مورد استفاده قرار گرفته، نرم و روان است. بازی‌ها، حتی عناوین طاقت‌فرسا هم گاهی اوقات بسیار عالی اجرا می‌شوند و حتی عناوین بزرگی مانند PubG Mobile با تنظیمات متوسط، ​​عملکرد روانی را نشان می‌دهند.

علاوه بر این، ژست ناوبری اندروید ۱۰ در این دستگاه بسیار عالی عمل می‌کند. یک دابل کلیک کردن برای ژست ناوبری، صفحه نمایش نیز می‌تواند فعال شود و به طور قابل اعتمادی کار کند. داشتن گزینه‌ای برای بازگرداندن دکمه اضافی Google Assistant نیز ویژگی خوبی است، اما در حال حاضر، فقط می‌توان آن را به همین شکل استفاده و یا غیرفعال کرد.

عمر باتری

نوکیا وعده داده با یک بار شارژ کردن باتری به مدت دو روز می‌توان به طور کامل از گوشی استفاده نمود. این موضوع در استفاده‌ی نگارنده نیز به اثبات رسیده است. به لطف باتری گوشی ۴ هزار میلی آمپری و استفاده‌ی سبک‌تر، کاربران می‌توانند حتی مدت زمان بیش‌تری و به راحتی از دستگاه استفاده کنند.

نوکیا ۵.۳ مطابق تست‌های بنجمارک ما با یک بار شارژ، می‌توان ۱۱ ساعت و ۵۳ دقیقه مرور مداوم وب، ۹ ساعت و ۴۷ دقیقه پخش یوتیوب یا ۷ ساعت و ۲۷ دقیقه بازی سه بعدی را با آن انجام داد. این نسبت به آیفون ۱۱ پرو، گلکسی S10 پلاس و پیکسل ۳a فراتر است.

بهترین گزینه‌های جایگزین برای نوکیا ۵.۳

گلکسی A20e و A20e سامسونگ از قسمت جلو به طرز عجیب و غریبی با نوکیا ۵.۳ همسان به نظر می‌رسند و همچنین با بودجه‌ای در این حدود، سلفی‌های خوبی می‌گیرند.

موتورولا موتو G8 پاور، گوشی جدید مقرون به صرفه و دارای باتری غول‌پیکری (۵ هزار میلی آمپر ساعتی) است و جایگزین بسیار خوبی برای نوکیا ۵.۳ به خصوص برای افرادی است که بیش از هر چیزی به یک باتری قابل اعتماد نیاز دارند.

گوگل پیکسل ۳a اگرچه از قیمت بالاتری برخوردار است اما این گوشی مقرون به صرفه‌ی گوگل کیفیت دوربین بی‌نظیری را برای گوشی‌های زیر ۴۰۰ دلار ارائه می‌دهد و همچنین از ماندگاری بالای باتری نیز برخوردار است. اگر عکاسی با کیفیت همان چیزی است که بیشتر از همه برای شما مهم است، پس‌انداز پول بیشتری برای این گوشی حرکت درستی است.

نکات مثبت:

  • عملکرد روان
  • کنتراست و شفافیت تحسین‌برانگیز صفحه نمایش
  • حالت عکاسی خوب از پرتره
  • عمر باتری بسیار خوب

نکات منفی:

  • رزولوشن پایین صفحه نمایش
  • حسگر اثر انگشت غیر قابل اعتماد
  • بلندگوی کوچک

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع