اینتل پیش‌نمایشی از پیکربندی پردازنده‌های گرافیکی Xe ارائه کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اینتل نمونه‌هایی اولیه از پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر معماری Xe به نمایش گذاشت که در سه نوع متفاوت عرضه می‌شوند. راجا کادوری، تصاویر این سه نوع پردازنده را در بازدیدی که از آزمایشگاه Xe GPU در فولسوم کالیفرنیا داشت، برای انتشار در رسانه‌ها آماده کرد.

پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر Xe در دسته‌ها و پیکربندی‌های متنوع از Xe LP تا Xe HPC طراحی و ساخته می‌شوند که همه‌ی آن‌ها با هدف شکل‌دهی نسل آتی پردازنده‌های گرافیکی غول دنیای پردازش طراحی و ساخته می‌شوند. در صدر محصولات جدید، پردازنده‌های گرافیکی Xe HP و Xe HPC قرار می‌گیرند که در کامپیوترهایی با قدرت پردازشی در سطح اگزافلاپس کاربرد خواهند داشت. راجا کادوری قبلا در پستی در ارتباط با یک دستاورد مهم در دسامبر ۲۰۱۹، پیش‌نمایشی از پردازنده‌های گرافیکی Xe HP ارائه کرده بود. در آن پست، به ساخته شدن بزرگ‌ترین تراشه‌ی سیلیکونی در بنگلور هند اشاره شده بود.

پردازنده گرافیکی مبتنی بر Xe اینتل

تراشه‌ی عظیم با سطح ۳،۵۰۰ میلی‌متر مربع که راجا کادوری سال گذشته به نمایش گذاشت، در مقایسه با آن‌چه در جدیدترین پیش‌نمایش اینتل دیده می‌شود، حرفی برای گفتن ندارد. راجا سه پردازنده‌ی گرافیکی را به نمایش گذاشت که یکی از آن‌ها همان Xe HP قبلی بود. دو مدل دیگر یکی در ابعاد کوچک‌تر و دیگری در ابعاد بسیار بزرگ‌تر در پیش‌نمایش اخیر دیده می‌شوند.

پردازنده‌های مبتنی بر Xe در سه ریزمعماری متمرکز بر بازارهای گوناگون ساخته می‌شوند

باتوجه‌به گزارش‌های پیشین و اخباری که اینتل پیرامون تراشه‌ی Ponte Vecchio منتشر کرده بود، می‌توان پیش‌بینی کرد که در هر تراشه‌ی به نمایش گذاشته شده، تعدادی پردازنده‌ی گرافیکی مبتنی بر Xe قرار دارند که با اتصال به یکدیگر، یک پردازنده‌ی غول‌آسا را ایجاد می‌‌کنند. تعداد دقیق واحد‌های پردازشی EU در پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر MCM اینتل Xe HP با تعداد احتمالی هسته‌ها و قدرت پردازشی به‌صورت زیر پیش‌بینی می‌شود:

  • Xe HP (12.5) 1-Tile GPU: تعداد ۵۱۲ واحد EU با تعداد هسته‌ی احتمالی ۴،۰۹۶ عدد و قدرت پردازشی ۱۲/۲ ترافلاپس درصورت پیاده‌سازی در فرکانس ۱/۵ گیگاهرتز و توان ۱۵۰ وات
  • Xe HP (12.5) 2-Tile GPU: تعداد ۱۰۲۴ واحد EU با تعداد هسته‌ی احتمالی ۸،۱۹۲ عدد و قدرت پردازشی ۲۰/۴۸ ترافلاپس درصورت پیاده‌سازی در فرکانس ۱/۲۵ گیگاهرتز و توان ۳۰۰ وات
  • Xe HP (12.5) 3-Tile GPU: تعداد ۲۰۴۸ واحد EU با تعداد هسته‌ی احتمالی ۱۶،۳۸۴ عدد و قدرت پردازشی ۳۶ ترافلاپس درصورت پیاده‌سازی در فرکانس ۱/۱ گیگاهرتز و توان ۴۰۰ یا ۵۰۰ وات

پردازنده گرافیکی مبتنی بر Xe اینتل

در تصاویر منتشرشده، می‌توان بردهای آزمایشی واقعی مجهز به پردازنده‌های گرافیکی DG1 مبتنی بر Xe و Xe HPC را مشاهده کرد. همان‌طور که در تصویر می‌بینید، پردازنده‌ی DG1 به‌نام ES1 شناخته می‌شود که نشان‌دهنده‌ی آزمایشی بودن پیکربندی است. همچنین به رقم 12×8 در تصویر دقت کنید که برابر با ۹۶ می‌شود. پردازنده‌‌ی گرافیکی DG1 مبتنی بر ریزمعماری Xe LP مجهز به ۹۶ واحد EU خواهد بود که می‌توان آن را نمونه‌ی پرچم‌دار تحت آزمایش دانست. در تصویر دیگر، قطعه‌ی جذاب‌تری دیده می‌شود که عبارت ATS-4T را می‌توان به خوبی در آن مشاهده کرد. این تراشه، بزرگ‌ترین نمونه در پیش‌نمایش جدید اینتل محسوب می‌شود که فعلا با کد نام Arctic Sound آن را می‌شناسیم. احتمالا 4T هم به‌معنای ساختاری 4Tile MCM خواهد بود.

پردازنده گرافیکی مبتنی بر Xe اینتل

راجا برای نشان دادن مقیاس و ابعاد تراشه‌های گرافیکی، یک باتری AA را درکنار آن‌ها نشان می‌دهد. او همچنین نام جدیدی برای تراشه‌های Xe HP و Xe HPC استفاده می‌کند تا باز هم روی ابعاد بزرگ آن‌ها تأکید شود (BFP یا Big Fabulous Package). اولین سیستمی که از Xe HPC استفاده می‌کند، ابرکامپیوتر Aurora خواهد بود که در سال ۲۰۲۱ به فاز عملیاتی می‌رسد. ابرکامپیوتر مذکور را می‌توان اولین نماینده‌ی حرفه‌ای اینتل در دسته‌ی هفت نانومتری‌ها در دنیای فناوری دانست.

انواع ریزمعماری مبتنی بر Xe اینتل

معماری Xe اینتل برای پردازنده‌های گرافیکی، ساختاری قابل مقیاس‌دهی دارد که برای استفاده در انواع محصولات کاربر پیدا می‌کند. اینال تصمیم دارد تا سه ریزمعماری مشتق از Xe ارائه کند که شامل موارد زیر می‌شود:

در ادامه بخوانید:

  • Intel Xe LP: کاربردهای پردازنده‌ی یکپارچه برای سیستم‌‌‌های پایین‌رده و عادی گیمینگ
  • Intel Xe HP: کاربردهای حرفه‌ای پردازشی برای ورک‌استیشن، دیتاسنتر و هوش مصنوعی
  • Intel Xe HPC: کاربرد در صنایع با نیازهای پردازشی عظیم HPC

همان‌طور که گفته شد، HPC اولین تراشه خواهد بود که از معماری هفت نانومتری گرافیکی بهره می‌برد. ازطرفی محصولات تیم آبی در دسته‌ی ۱۰ نانومتری مبتنی بر Xe به‌زودی و در همین سال ۲۰۲۰ به بازار گیمینگ عرضه می‌شوند که از معماری متمرکز بر مصرف‌کننده‌ی موسوم به Xe LP بهره می‌برند. اینتل اخیرا پیش‌نمایش‌هایی از عملکرد Xe LP GPU در پردازنده‌های تایگر لیک منتشر کرد که بهبود خارق‌العاده‌ی قدرت پردازش گرافیکی را نسبت به نسل‌های قبلی نشان داد. در ادامه و در ماه‌های پیش‌رو می‌توان انتظار اخبار و جزئیات بیشتری را از پردازنده‌های گرافیکی اینتل مبتنی بر معماری Xe داشت.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع