محققان مایکروسافت هوش مصنوعی با قابلیت ترمیم عکس‌های قدیمی توسعه دادند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

گروه محققان بخش Microsoft Reaserch شامل زیو وان، بو ژانگ و تعدادی از کارشناسان دیگر شرکت، یک الگوریتم هوش مصنوعی توسه دادند که توانایی ترمیم و بازیابی عکس‌های قدیمی را دارد. درواقع عکس‌هایی که در گذر زمان دچار هرگونه عیب ظاهری شده‌اند نیز با رویکرد یادگیری عمیق هوش مصنوعی جدید، قابلیت ترمیم شدن با کیفیتی مناسب خواهند داشت.

برخلاف سایر رویکردهای بازیابی که با تکیه بر یادگیری تحت نظارت نیروی انسانی در هوش مصنوعی قابل انجام هستند، تخریب عکس‌های قدیمی دشواری‌های زیادی را برای ترمیم ایجاد می‌کند. فاصله‌ی دامنه‌ای که بین عکس‌های مصنوعی و عکس‌های واقعی قدیمی وجود دارد، شکل‌گیری شبکه‌ی یادگیری را دشوار و حتی غیرممکن می‌کند.

هوش مصنوعی مایکروسافت با قابلیت ترمیم عکس

روش جدید مایکروسافت از یک شبکه‌ی ترجمه‌ای با دامنه‌ی سه‌گانه استفاده می‌کند و عکس‌های واقعی را در کنار جفت‌های تصویری ساختگی عظیم قرار می‌دهد. محققان، دو خودرمزگذار متغیر (VAE) را آموزش می‌دهند تا تصاویر قدیمی و بی‌عیب را به‌صورت همزمان به دو فضای نهفته منتقل کند. سپس ترجمه و تبدیلی که بین دو فضای جدید صورت می‌گیرد، به کمک داده‌های جفت‌شده‌ی ساختگی جدید آموزش داده می‌شود.

تبدیل عکس‌ها در روش جدید به‌خوبی به دستاورد نهایی تبدیل می‌شود چون فاصله‌ی دامنه‌ای در فضاهای نهفته‌ی جدید به حداقل ممکن می‌رسد. محققان برای بررسی و رفع مشکلات عمیق در عکس‌های قدیمی، یک شاخه‌ی کلی‌تر از الگوریتم را توسعه دادند که شامل بلوک‌هایی با هدف‌گیری مشخص عیوب ساختاری بود. از عیوب ساختاری می‌توان به لکه یا خش روی تصویر اشاره کرد. یک شاخه‌ی محلی نیز برای مدیریت عیوب غیرساختاری مانند نویز در تصویر یا مات‌شدگی تشکیل شد. دو شاخه، در فضای نهفته‌ی نهایی ترکیب می‌شوند و توانایی ترمیم عکس‌ها با عیوب متنوع را در الگوریتم افزایش می‌دهند.

روش جدیدی که محققان مایکروسافت برای ترمیم عکس‌های قدیمی مطرح کردند، روشی کاملا جدید و نوآورانه محسوب می‌شود که در بهبود کیفیت بصری داده‌های قدیمی،‌ کاربرد بسیار زیادی خواهد داشت. متأسفانه مایکروسافت فعلا وب‌سایت دمو یا تست برای آزمایش قابلیت جدید رونمایی نکرده است؛ اما باتوجه به رویکرد قدیمی شرکت در آزمایش‌های هوش مصنوعی می‌توان انتظار داشت که یک نسخه‌ی آزمایشی عرضه شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع