سطح مواد رادیواکتیو در اروپا افزایش یافته است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

سطح مواد رادیواکتیو در اروپا به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است و منشا آن را نیز زیردریایی هسته ای روسیه اعلام کرده اند. سنسورهای سنجش مواد رادیواکتیو نشان می دهند که سطح ذرات پرتوزا در هوا در منطقه استکهلم به شدت افزایش یافته است. بسیاری احتمال می دهند که منشاء آن نیز به غرب روسیه مربوط می شود. این ذرات هسته‌ای احتمالاً در جایی نزدیک به دریای بالتیک منتشر شده است. برخی محققان نیز علت این افزایش سطح مواد را زیردریایی هسته‌ای و یخ شکن روسیه اعلام کرده‌اند که سوخت مصرفی آن به علت صدمه دیدن راکتور در آب این دریا منتشر شده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، سازمان منع جامع آزمایش هسته ای که وظیفه نظارت بر ایستگاه های فناوری های مختلف آزمایش سلاح های هسته ای در سراسر دنیا را بر عهده دارد، اعلام کرده است که مواد رادیو اکتیو در صورت انتشار قادرند مسافت های طولانی در هوا را طی کنند. اخیراً نیز سطح این مواد من جمله ایزوتوپهای پرتوزا مانند سزیم، کبالت و روتنیوم در فنلاند و سوئد بسیار بیشتر از سطح عادی گزارش شده است.

با توجه به نوع مواد منتشر شده می توان نتیجه گرفت که علت آن آسیب مدار اصلی راکتور یا سلول سوختی یک نیروگاه برق هسته‌ای است. برخی دیگر از فعالان صلح سبز نیز احتمال می دهند که مواد از خرابی راکتور یا سلول سوختی زیردریایی هسته ای روسیه منتشر شده باشد. مرکز ملی بهداشت و محیط زیست هلند در بررسی های دقیق تر اعلام کرده است منشا ذرات پرتوزا از غرب روسیه بوده اما مکان دقیق آن هنوز مشخص نشده است. احتمال دیگر نیز مربوط به رآکتور هسته‌ای فعال در نیروگاه برق سن پترزبورگ است. البته روس‌ها هرگونه احتمال خرابی و یا نشتی در نیروگاه پترزبورگ و مورمانسک را رد کرده اند.

امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید، برای خواندن مطالب بیشتر به تکنا مراجعه کنید. نوشته %%POSTLINK%% اولین بار در %%BLOGLINK%% پدیدار شد.

منبع خبر سطح مواد رادیواکتیو در اروپا افزایش یافته است پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع : پایگاه خبری تکنا