معرفی کتاب «بازیکن تیمی ایدئال» نوشته پاتریک لنچونی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

کار تیمی یکی از بخش‌های مشکل هر کسب‌و‌کار است و هرچه کسب‌و‌کار بزرگ تر شود، هماهنگی و یکپارچه‌کردن افراد سخت‌تر هم خواهد شد؛ اما نکته‌ی مهم این است که چه کسانی را برای کار تیمی انتخاب کنیم؟ افرادی که قرار است در تیم حاضر شوند و جای خود را پیدا کنند، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟ کتاب «بازیکن تیمی ایدئال» قصد دارد این موضوع را بررسی کند.

توجه کنید در این کتاب، مقصود آن نیست که کارمندی ایدئال پیدا کنید؛ بلکه همان‌طورکه از نام کتاب پیدا است، به‌دنبال یافتن بازیکن هستیم؛ بازیکنی که بتواند نقش خود را در تیم به خوبی ایفا کند و کل تیم را با خود ارتقا دهد. در اینجا، نکته‌ی ظریفی وجود دارد: بین تیم و گروه تفاوت وجود دارد. گروه مجموعه‌ای از افراد است که همگی تخصصی واحد دارند؛ اما تیم مجموعه‌ای از افراد است که هرکدام از آن‌ها تخصص متفاوتی با دیگری دارد. حال با دانستن این تفاوت‌ها مشخص می‌شود داشتن بازیکنان تیمی ایدئال چقدر مهم است.

خلاصه‌ی کتاب

کتاب درکنار داستان‌های زیبا و خواندنی‌اش، سه خصیصه مهم را برای بازیکن تیمی ایدئال نام می‌برد:

۱. ولع

افرادی که ولع کارکردن دارند، به‌نوعی به کارکردن معتاد هستند. البته آن‌ها صرفا برای انجام وظیفه کار نمی‌کنند و به‌دنبال پیشرفت و ترقی نیز هستند. نیازی نیست به آن‌ها گفته شود چه کار انجام دهند، آن‌ها خود به‌دنبال مشکلات می‌گردند و مشکلات را می‌یابند و برای حلشان اقدام می‌کنند. افراد پُرولع از شکست نمی‌ترسند و به خوبی توانایی مدیریتِ خود را دارند. نیازی نیست برای ایجاد انگیزه روی این افراد فشار وارد کنید. این افراد خود احیاگر هستند و می‌توانند به اطرافیان خود نیز کمک کنند تا بهتر و بهتر شوند. البته درمقابل افراد بدون ولع نیز افراد تنبلی نیستند و وظایف منطقی و محول‌شده را به‌خوبی انجام می‌دهند؛ اما تصویر بزرگ‌تر را نمی‌توانند درک کنند؛ به‌همین‌دلیل، به‌ندرت به‌دنبال یافتن راه‌حل‌های جدید یا حل مشکلات می‌روند.

کار تیمی

۲. باهوش‌بودن

باید توجه کرد در اینجا باهوش‌بودن به‌معنای فکری نیست. البته مهم است انسان‌ها ازنظر فکری کنجکاو باشند؛ اما این باهوش‌بودن متفاوت است. در این کتاب، نویسنده واژه‌ای به‌کار می‌برد که جالب است: هوش مردمی (People-Smarts). افراد باهوش ازنظر اجتماعی فعال هستند و رویکردهای اجتماعی را دنبال می‌کنند که دیگران به‌راحتی نمی‌توانند با آن‌ها همراه شوند یا با آن‌ها همدلی کنند. همچنین، افراد باهوش روابط مستحکم‌تری با سایر هم‌تیمی‌های خود می‌سازند؛ چراکه آن‌ها می‌توانند پیچیدگی‌های مکالمه را درک کنند؛ در‌حالی‌که افراد «کمتر باهوش» چنین توانایی‌هایی ندارند.

به‌طور‌کلی، مردم از بودن درکنار افراد عادی خوشحال می‌شوند. در‌مقابل، افرادی که باهوش نیستند، در ایجاد روابط بی‌دست‌و‌پا یا مخرب هستند و در برقراری ارتباط با دیگران مشکلات زیادی دارند و به‌طور‌کلی در درک نیازها و خواسته‌های همکاران خود ناتوان‌اند. در‌نهایت نیز، به‌دلیل ناتوانی در مدیریت روابط خود با دیگران، سعی می‌کنند مشکلات شخصی در محل کار ایجاد کنند.

۳. فروتنی

مهم‌ترین ویژگی برای بازیکن تیمی ایدئال فروتنی است. افراد فروتن کسانی هستند که بیشترین زحمت را متحمل می‌شوند و کمترین تمجید را قبول می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، افراد فروتن موفقیت را با اعضای تیم شریک می‌شوند و مسئولیت شکست‌ها را به‌عهده می‌گیرند. افراد فروتن به‌سرعت دیگران را تشویق می‌کنند؛ اما کمتر خواهان تشویق‌شدن هستند. البته فروتن‌بودن به‌معنای این نیست که خود را فراموش کنیم و در تیم حل شویم؛ بلکه به‌قول سی.اس.لویس (C. S. Lewis)، فروتنی یعنی کمتر به خود فکر‌کردن، نه کمتر به فکر خود بودن.

درمقابل، افرادی که فروتنی ندارند، به‌دنبال غلو درباره‌ی موفقیت‌های خود و کم‌رنگ جلوه‌دادن کمک‌های دیگران هستند. آن‌ها تمایل دارند مسئولیت‌هایی را با هدف تقویت جایگاه خود به‌عهده بگیرند. چنین رویکردی می‌تواند در تیم مشکل‌ساز شود. این دسته از افراد ممکن است باعث از‌بین‌رفتن اعتماد‌به‌نفس یا حتی ایجاد سرخوردگی در سایر اعضای تیم شوند.

بازیکن تیمی ایدئال

بدیهی است که این خصوصیت‌ها صفر و یکی نیست؛ بلکه یک طیف است. شما نمی‌توانید از افراد انتظار داشته باشید تمام این سه خصوصیت را در حد کمال داشته باشند؛ اما درعین‌حال، نکته‌ی مهم این است که بازیکن حتما از هر سه خصوصیت داشته باشد. نداشتن هریک از این خصوصیت‌ها می‌تواند باعث ناکامی فرد در تیم باشد. به‌عنوان مثال، اگر بازیکنی ولع داشته، اما فروتنی و هوشمندی نداشته باشد، مانند بولدوزر عمل می‌کند؛ کسی که فقط کار می‌کند و دیگران باید مدام مواظب وی باشند تا خراب‌کاری به‌بار نیاورد.

این کتاب علاوه‌بر مدیران و مربیان، برای افرادی می‌تواند مفید باشد که قصد دارند در تیم موفقیت شوند. اگر قصد دارید جایگاه خود را در تیمی افزایش دهید، باید بدانید چه کارهایی از شما بازیکن تیمی ایدئال می‌سازد. همان‌طور‌که پیش‌تر گفته شد، تیم فقط مختص کسب‌و‌کار نیست. اگر بازیکن فوتبال یا مشغول انجام پروژه‌ی دانشجویی هستید یا اگر قصد دارید سازمانی مردم‌نهاد راه‌اندازی کنید، باید توانایی کار تیمی را داشته باشید؛ موضوعی که این کتاب آن را به شما آموزش می‌دهد.

درباره‌ی نویسنده

پاتریک لنچونی (Patrick Lencioni) نویسنده‌ای آمریکایی در حوزه‌ی مدیریت کار تیمی و فرهنگ سازمانی است. ازجمله تألیفات وی می‌توان به کتاب‌های پنج دشمن کار تیمی، بازیکن تیمی ایدئال، سه سؤال بزرگ برای یک خانواده‌ی سرخورده،‌ مزیت، سیلوها، سیاست‌ها و جنگ چمن‌زن‌ها و آخرین کتاب وی، یعنی انگیزه‌ها اشاره کرد. همچنین در سال ۱۹۹۷، لنچونی شرکت Table Group را تأسیس کرد که در‌زمینه‌ی توسعه‌ی اجرایی تیم و سلامت سازمانی به شرکت‌ها و مؤسسه‌های دیگر مشاوره می‌دهد. تاکنون، این شرکت با بسیاری از استارتاپ‌های بزرگ و شرکت‌های فهرست Fortune 500 همکاری‌های زیادی کرده است. CNN Money در سال ۲۰۰۸ لنچونی را به‌عنوان یکی از «۱۰ گورویی (مرشد) که باید بشناسید» قرار داده است. همچنین، لنچونی سابقه‌ی فعالیت در شرکت‌هایی مانند Oracle و Sybase را در کارنامه دارد.

درباره‌ی کتاب

در سال ۲۰۱۶، کتاب حاضر با نام کامل The Ideal Team Player: How to Recognize and Cultivate The Three Essential Virtues منتشر شد. در سال ۱۳۹۷ و در ایران، نشر آریانا قلم این کتاب را با ترجمه‌ی رضا رایان‌راد وارد بازار کرد. پاتریک لنچونی نویسنده‌ی کتاب در رویداد تدتاک درباره‌ی این کتاب و خصوصیات بازیکن تیمی ایدئال صحبت کرده است که در اینجا می‌تواند این ویدئو را مشاهده کنید.

دیدگاه شما درباره‌ی این ویدئو چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع