امکان عکاسی در تاریکی از بدن انسان به‌دلیل خاصیت بیولومینسانس آن

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

آیا می‌دانستید بدنتان خاصیت بیولومینسانس دارد؟ بدن انسان نور مرئی ساطع می‌کند و با استفاده از دوربین فوق‌حساس، می‌توان در تاریکی مطلق از آن عکس گرفت. گروهی از پژوهشگران ژاپنی به سرپرستی ماساکی کوبایاشی در مؤسسه‌ی فناوری توهوکو و هنگام انجام مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ به این کشف عجیب رسیدند.

در آن مطالعه، پنج داوطلب مرد هر ۳۰ ساعت یک‌بار بین ساعت‌های ۱۰ تا ۲۲، لباس‌هایشان را درمی‌آوردند و پوستشان را تمیز می‌کردند و وارد اتاقکی کاملا تاریک می‌شدند که هیچ نوری به آن وارد نمی‌شد و ۲۰ دقیقه در آنجا می‌ماندند. پژوهشگران با استفاده از دوربینی ویژه و فوق‌حساس از داوطلبان عکس می‌گرفتند که در دمای ۱۲۰- درجه‌ی سانتی‌گراد نگه‌داری می‌شود و می‌تواند فوتون‌های منفرد را شناسایی کند.

اتقاقک تاریک برای عکاسی از بیولومنسانس بدن انسان با دوربین فوق حساس

نتایج به‌دست‌آمده از آن مطالعه نشان می‌دهد بدن داوطلبان در تمام طول روز و در قالب چرخه‌ای منظم، فوتون‌های مرئی ساطع می‌کرده است. براساس این نتایج، پیشانی و گونه‌ها و گردن درحدود ساعت ۱۶، بیشترین نور را ساطع می‌کردند و کمترین فوتون‌ها در شب مشاهده می‌شدند.

اختلال در الگوهای خواب داوطلبان سبب بی‌نظمی تابش بدن آن‌ها می‌شد. براساس این مشاهده، پژوهشگران نتیجه گرفتند ساعت درونی بدن افراد الگوی تابش بدن آن‌ها را کنترل می‌کند. به‌باور این پژوهشگران، واکنش‌های شیمیایی تولیدکننده‌ی رادیکال‌های آزاد منشأ این تابش هستند. وقتی مولکول‌های دخیل در واکنش‌های شیمیایی با ترکیبات شیمیایی دارای قابلیت نشر فوتون، یعنی فلوروفور، واکنش می‌دهند، نور مرئی ایجاد می‌شود.

عکاسی بیولومینسانس از بدن انسان با یک دوربین فوق حساس

در ادامه بخوانید:

موجودات زنده‌ی دارای خاصیت بیولومینسانس، مثل کرم‌های شب‌تاب و بعضی از انواع پلانکتون‌ها، از سوژه‌های محبوب عکاسانی هستند که از دوربین‌های دیجیتال مدرن دارای قابلیت‌های عالی در نور کم استفاده می‌کنند.

شدت بیولومینسانس بدن انسان هزار مرتبه کمتر از حساسیت چشم انسان به نور است؛ اما شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور، حساسیت دوربین‌های معمولی به‌حدی برسد که عکاسان بتوانند از تابش بدن سوژه‌هایشان در اتاقک‌های تاریک عکس بگیرند.             

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع