حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

چالش‌های پیش رو در مأموریت آرتمیس

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

ناسا تقریباً در ۵۰ سال گذشته، فضانوردانی به کرات دیگر اعزام نکرده است. اما هدف برنامه آرتمیس انجام همین کار است. از اینرو، ناسا سرگرم ترکیب تجربه آپولو با آن چیزی است که در طی دهه‌ها زندگی و کار در ایستگاه فضایی بین‌المللی آموخته است تا بتواند فضانوردان را برای اعزام به مریخ آماده کند.

به گزارش تک تایمز و به نقل از Space، پرسنل ناسا در مجموعه‌ای از گزارش‌ها که ماه گذشته ارائه شدند، برخی از جزئیات دیدگاه این آژانس را برای چشم‌انداز نوین ماه‌گردی شرح دادند و گفتند در طول این ماموریت، دو فضانورد حدود ۶ روز در سطح ماه خواهند گذراند.

این مدت تقریباً به‌اندازه دو برابر طولانی‌ترین زمان اقامت فضانوردان در طی مأموریت‌های آپولو خواهد بود. کارشناسان ناسا می‌گویند در طی این مدت، فضانوردان حدود چهار فعالیت خارج از سفینه انجام خواهند داد که هر یک از آنها می‌تواند حدود شش ساعت طول بکشد.

از سوی دیگر، مکان‌هایی که برای لباس‌های فضانوردان مشکل ایجاد کند، اکتشافات آنها را محدود خواهد کرد. همه مأموریت‌های آپولو در منطقه استوایی ماه فرود آمدند، اما محل فرود ماموریت‌های آرتمیس در مکانی کاملاً جدید یعنی منطقه قطب جنوب خواهد بود؛ یعنی جایی که درجه حرارت بسیار پایین می‌تواند مشکلاتی برای آنها ایجاد کند.

 

جیک بلاچر (زمین‌شناس و دانشمند اصلی اکتشافات در ناسا) تأیید می‌کند که لباسهای فضایی در لحظه فرود قادر به تحمل چنین درجه حرارتهای پایینی نیستند. حتی در مأموریت‌های بعدی هم، فضانوردان ممکن است به ماندن در مناطق گرم و آفتابی نیاز داشته باشند و کارهای مستقیم در مناطقی با سایه دائم را به دستیارهای روباتیک واگذار کنند.

نخستین لباس فضایی آرتمیس، الگویی به‌نام «واحد تحرک اکتشافی خارج از سفینه» xEMU نام خواهد داشت و بر اساس لباس‌هایی طراحی شده که فضانوردان در حال حاضر در طول گام‌های فضایی خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌پوشند.

دستکش‌هایی که فضانوردان می‌پوشند نیز باید از انعطاف‌پذیری کافی برای فعالیت‌های فضانوردان برخوردار باشند و در عین حال، به‌اندازه کافی استحکام داشته باشند تا برای ایزوله نگه داشتن آنها در برابر شرایط دشوار ماه، مفید واقع شوند.

از سوی دیگر، عدم وجود امکانات حمل و نقل در سطح نیز بر انواع ابزارهایی که فضانوردان می‌توانند استفاده کنند، اثرگذار خواهد بود. از آنجا که فضانوردان در مأموریت آرتمیس ۳ باید خودشان ابزارهای‌شان را حمل کنند، تجهیزات سنگین و پرحجم گزینه مناسبی در این مأموریت نخواهند بود.

البته، هنوز بیش از چهار سال تا زمان پرتاب مأموریت آرتمیس ۳ باقیمانده و بنابراین ناسا فرصت کافی برای برنامه‌ریزی در این خصوص را دارد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع