اپل پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیکی AMD را از macOS ARM64 حذف می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اپل در رویداد WWDC 2020 به‌صورت رسمی خبر مهاجرت از پردازنده‌های اینتل را به پردازنده‌های اختصاصی سری A مبتنی بر آرم اعلام کرد. این خبر نشان می‌دهد که غول دنیای فناوری، به‌مرور قدم‌های محکمی را برای مهاجرت به سخت‌افزار اختصاصی در کامپیوترهای مک بر می‌دارد. ظاهرا کوپرتینویی‌ها تصمیم دارند تا کل ساختار را به‌سمت سخت‌افزارهای اختصاصی ببرند. برخی از منابع ادعا می‌کنند که توسعه‌ی پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی هم در دستور کار اپل قرار دارد.

شاید در اولین کامپیوترهای مک مجهز به پردازنده‌ی آرم، شاهد استفاده از Apple GPU نیز باشیم

یک کاربر توییتر به‌نام Longhorn تصویری را به اشتراک گذاشت که اطلاعاتی کلی از پردازنده‌ی گرافیکی کامپیوترهای مک آتی نمایش می‌دهد. ظاهرا این کامپیوترها از پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی اپل (Apple GPU) بهره می‌برند. اگر اطلاعات صحیح باشند، یعنی اپل در بخش پردازش گرافیکی نیز تنها از پردازنده‌های اختصاصی خود استفاده خواهد کرد. اپل از سه نسل قبل و از پردازنده‌ A11 Bionic، ریزمعماری اختصاصی خود را در طراحی پردازنده‌های گرافیکی به‌کار گرفت و استفاده از راهکار PowerVR شرکت Imagination Technologies را متوقف کرد. شاید همین رویکرد در کامپیوترهای شخصی شرکت هم اجرا شود.

اطلاعات کلی از قدرت و بهره‌وری پردازشی پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی اپل، در اخبار اخیر دیده شده‌اند. بنچمارکی از OpenCL منتسب به پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه در پردازنده‌ی هشت هسته‌ای A12Z Bionc اپل نشان داد که تراشه‌ی کوپرتینویی‌ها، توانایی شکست پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه‌ی موجود در Ryzen 5 4500U و همچنین Core i7-1065G7 را دارد. البته اختلاف پردازنده‌ها آن‌چنان زیاد نبود.

وحود نام Apple GPU در فهرست مشخصات مک جدید

در ادامه بخوانید:

برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند امتیازهای پایین پردازنده‌ی اختصاصی اپل در برخی از آزمایش‌ها، به‌خاطر استفاده از لایه‌ی مترجم دستورالعمل و شبیه‌ساز روزتا ۲ بوده است. برخی دیگر هم می‌گویند که در بنچمارک‌های اخیر تنها از هسته‌های قدرتمند استفاده شده و هسته‌های افزایش بازدهی، آزمایش نشدند. به‌هرحال پردازنده‌ی A12Z Bionic در کامپیوتر مک مخصوص مصرف‌کننده استفاده نخواهد شد و کوپرتینویی‌ها آن را مخصوص مک مینی و آزمایش‌های اختصاصی توسعه‌دهنده‌ها عرضه می‌کنند.

اولین کامپیوترهای مک مبتنی بر آرم احتمالا تا پایان سال جاری به بازار عرضه می‌شوند. گزارش‌های متعدد ادعا می‌کنند که باید منتظر یک SoC با ۱۲ هسته‌ی پردازشی باشیم که هشت هسته‌ی قدرتمند و چهار هسته‌ی متمرکز بر افزایش بازدهی دارد. پردازنده‌ی اختصاصی ۱۲ هسته‌ای بی‌نام اول، شاید از پردازنده‌ای گرافیکی بهره ببرد که قدرتی بیش از پردازنده‌ی گرافیکی A14 Bionc (پردازنده‌ی احتمالی آیفون ۱۲) ارائه می‌کند.

درنهایت هنوز نمی‌توان هیچ اظهارنظر قطعی پیرامون قطع پشتیبانی از AMD و استفاده از پردازنده‌‌های گرافیکی اختصاصی در کامپیوترهای مک آتی داشت. باید منتظر اخبار و رویدادهای آتی و عرضه‌ی اولین کامپیوترها با پردازنده‌ای اختصاصی اپل باشیم که شاید از GPU اختصاصی هم بهره ببرند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع