مقایسه‌ دو گوشی وان پلاس ۸ با وان پلاس ۸ پرو

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

تلفن‌های وان‌ پلاس ۸ و وان‌ پلاس ۸ پرو به طرز باورنکردنی گوشی‌هایی مشابه با صفحه نمایش‌های زیبا، سخت‌افزار رده بالا و عملکردی بسیار سریع هستند. تفاوت اصلی این دو، جدا از اندازه، عملکرد دوربین است. همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، مدل ۸ پرو دارای دوربین بهتر و صفحه نمایش بزرگتری است.

اما آیا گوشی ۸ پرو ارزش آن را دارد تا ۲۰۰ دلار گران‌تر باشد؟ این موضوع بیشتر به نظر فرد بستگی دارد اما به نظر نگارنده، نباید کسی گوشی خوش‌ ظاهر و خوش ترکیب وان‌ پلاس ۸ را کنار بگذارد و یک‌راست سراغ وان‌ پلاس ۸ پرو برود. برادر مشابه آن هم می‌تواند کاملا روی پای خود بایستد و علاوه بر این، داشتن گوشه‌هایی صیقل خورده و قیمت رقابتی آن باعث شده است که به راستی یک پیشنهاد بسیار سودمند باشد.

طراحی و صفحه نمایش

وان‌ پلاس ۸ پرو دارای یک صفحه نمایش بزرگ ۶.۸ اینچی از نوع آمولد (AMOLED) است. یک کاربر حرفه‌ای می‌تواند اینطور فکر کند که: «بله، این همان چیزی است که به آن نیاز دارم!» اما، در واقعیت، نمایشگر وان‌ پلاس ۸ معمولی که از اندازه‌ی ۶.۵ اینچی برخوردار است، فقط کمی از نسخه پرو کوچکتر است.

فراتر از اندازه آن‌ها، همچنین در نحوه خمیدگی طرفین این دستگاه‌ها به سمت لبه‌های گوشی نیز تفاوت وجود دارد. وان‌ پلاس ۸ پرو از یک منحنی بسیار برجسته و چشمگیر برخوردار است، در حالیکه وان‌ پلاس ۸ دارای مقدار انحنای کمتری است. به عبارت دیگر، اگر شما طرفدار استفاده از لبه‌های قوسی نیستید، وان پلاس ۸ بیشتر متناسب با سلیقه‌ی شما است.

صفحه نمایش‌ها به یک اندازه زیبا هستند، وان‌ پلاس ۸ در این‌جا به هیچ‌وجه چیزی کم ندارد. هر دو دارای پنل آمولد با رنگ‌های دقیق و قابلیت‌های روشنایی بالا هستند. وان‌ پلاس ۸ می‌تواند به سرعت تازه‌سازی ۹۰ هرتز برسد، این در حالی‌ست که مدل پرو می‌تواند از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز هم پشتیبانی نماید.

اگر به چشمان خود فشار آورده و روی جزئیات دقت کنید، شاید کمی متوجه تفاوت نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز شوید. اما، اگر بخواهیم صادقانه بگوئیم، زمانیکه از نرخ تازه‌سازی بالای ۶۰ هرتز استفاده می‌کنید، شاهد «نرم و روان ‌بودن» آن هستید بنابراین احتمالاً ممکن است کاملاً از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز رضایت داشته باشید.

هر دو نمایشگر دارای هزاران پروفایل رنگی و کشویی هستند تا به دلخواه شما تنظیم شوند، اما وان‌ پلاس ۸ پرو دارای یک گزینه اضافی «Comfort Tone» است. این دقیقا مانند «True Tone» در آیفون است که محدوده‌ی روشنایی محیط پیرامون شما را تجزیه و تحلیل نموده و دمای رنگ صفحه نمایش را برای وضعیتی مناسب‌تر، در سطح خوشایندی قرار می‌دهد.

وان‌ پلاس ۸ پرو حاوی یک ماژول دوربین پیشرفته‌ و یک باتری بزرگ است. همه این موارد باعث می‌شود تا حجم و وزن بدنه‌ی این گوشی مقداری افزایش پیدا نماید. این گوشی اساسا این طور احساس می‌شود که دستگاهی‌ست که برای استفاده، به «هر دو دست» نیاز دارد تا اینکه همچون وان‌ پلاس ۸ باشد. وان پلاس ۸ بیشتر مناسب کاربرانی‌ست که دوست دارند بتوانند فقط با یک دست با گوشی خود کار کنند.

دوربین و صدا

مشخصات دوربین و عملکرد همان نقطه‌ای است که بیشترین تفاوت‌ها را در بین دو گوشی شاهد هستیم. وان‌ پلاس ۸ پرو دارای یک دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، یک دوربین فوق عریض ۴۸ مگاپیکسلی و یک دوربین تله فوتو ۸ مگاپیکسلی با زوم ۳ برابری و یک منحنی عجیب و غریب به نام دوربین فوتو کروم (یا فیلتر رنگی) است. وان‌ پلاس ۸ نیز سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی دارد اما سنسور فوق عریض آن یک لنز با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل است و از لنز تله فوتو در این دوربین خبری نیست. در عوض، ما یک لنز ماکرو با کیفیت ۲ مگاپیکسل در اختیار داریم.

وقتی صحبت از کیفیت تصویر می‌شود – بله، کیفیت عکس‌های وان‌ پلاس ۸ پرو به طور کلی بهتر است. در طول روز، وان‌ پلاس ۸ معمولی گاهی اوقات رنگ‌ها را اشباع می کند یا کمی دچار انحراف رنگ می‌شود. در طول شب، وان‌ پلاس ۸ پرو به طور مداوم عملکرد بهتری را عرضه می‌دارد.

دوربین تله فوتو در وان‌ پلاس ۸ پرو باعث می‌شود تا پرتره‌های بهتری داشته باشید. شما با در اختیار داشتن زوم نوری، در واقع می‌توانید به سوژه نزدیکتر شوید و ضمن این که هیچ‌گونه تحریفی در تصویر لنز مشاهده نمی‌شود بلکه از جزئیات عالی نیز برخوردار می‌شوید. البته این امر به برخی از تنظیمات برای کنتراست و نوردهی نیاز دارد. امیدواریم وان‌ پلاس نرم‌افزار دوربین خود را به‌روزرسانی نماید. وان پلاس ۸ از زوم دیجیتالی ۲ برابری برای عکس‌های پرتره استفاده می‌کند و به طور متوسط، با رنگ‌های نامتقارن و تفکیک پس‌زمینه که چندان جالب نیست، آن عکس‌ها را زیباتر از آب در می‌آورد.

با این حال، برای عکس‌های سلفی، این طور به نظر می‌رسد که هر دو گوشی از یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی یکسان استفاده می‌کنند. آنها تقریباً یکسان عمل می‌کنند، عالی، جزئیات دقیق، نوردهی و شفافیت بسیار خوب و همچنین استفاده از HDR، اما گاهی اوقات از طیف رنگ مناسب برای پوست استفاده نمی‌کنند.

به عبارت دیگر، اگر دوربین، گزینه‌ و تمرکز اصلی شما باشد، شاید هزینه اضافی ۲۰۰ دلار برای وان‌ پلاس ۸ پرو برای شما قابل درک باشد اما اگر به یک دوربین «نسبتا خوب» راضی می‌شوید، همین گوشی وان‌ پلاس ۸ بسیار مناسب شما خواهد بود.

هر دو تلفن دارای تنظیمات بلندگوهای استریو هستند و از هدفون نیز پشتیبانی می‌کنند و همچنین یک درایور در قسمت پایین دستگاه قرار دارد. صدای هر دو یکسان به نظر می‌رسد. بلندگوها دارای صدایی بسیار بلند، بسیار دقیق هستند و فرکانس‌های صدا را تحریف نمی‌کنند و در یک کلام، صدا عالی است.دوست داشتیم صدای باس آن‌ها مقداری «غنی‌تر» می‌بود.

نرم‌افزار و عملکرد

شما در هر دو گوشی تقریبا تجربه‌ی کاربری یکسانی را به دست می‌آورید. هر دو گوشی دارای اندروید ۱۰ با رابط کاربری اختصاصی «OxygenOS» وان‌ پلاس عرضه می‌شوند. این یک رابط کاربری بسیار سودمند است که نه تنها متورم و سنگین نیست بلکه بسیار سبک و سریع است و عملکرد بسیار خوشایندی دارد.

هر دو گوشی وان‌ پلاس از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ بهره می‌برند و در پایین‌ترین مدل دارای ۸ گیگ حافظه‌ی رم هستند. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که وان‌ پلاس ۸ دارای تراشه‌ی LPDDR4 بوده در حالیکه وان‌ پلاس ۸ پرو مجهز به تراشه‌ای از نوع LPDDR5 است. سرعت این دو گوشی تقریباً برابر است و متوجه تفاوت آن‌ها نخواهید شد.

اسکنر اثر انگشت موجود در روی صفحه نمایش هم در هر دو گوشی از سرعتی یکسان برخوردار است. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری نیز نزدیک به هم انجام می‌شود و همچنین گزینه‌های حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی نیز برای هر دو دستگاه یکسان است یعنی ۱۲۸ گیگابایت یا ۲۵۶ گیگابایت. پس نگران نباشید، وان پلاس ۸ در این‌جا نسبت به پرو چندان دست و پا بسته نیست.

همچنین هر دو گوشی برای استفاده از ارتباطات ۵G در مناطق تحت پوشش نیز قابل استفاده هستند.

عمر باتری

حتی از نظر مدت زمان شارژدهی باتری هم هر دو گوشی به طور مشابه عمل می‌کنند. وان پلاس ۸ معمولی دارای یک باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی‌ست و مدل پرو هم، باتری آن اندکی بزرگتر و با گنجایش ۴۵۱۰ میلی‌آمپر ساعت است. با این حال، باتری بزرگتر نیاز دارد تا به صفحه نمایش بزرگتری نیرو بدهد، پس در پایان می‌توان گفت که تقریبا اکثر موارد در دو گوشی شبیه به هم هستند. از طریق تست‌های مختلف ما، وان‌ پلاس ۸ در بعضی از کارها مانند وب‌گردی، عملکرد بهتری نشان می‌داد در حالیکه مدل ۸ پرو هنگام بازی بهتر عمل می‌کرد.

به طور کلی، در این زمینه نیازی به نگرانی نیست چراکه هر دو گوشی از فناوری Warp Charging پشتیبانی می‌کنند که قادر تا در مدت زمان ۲۰ دقیقه حدود ۴۰ درصد باتری شما را شارژ نماید و یا شارژ کامل و ۱۰۰ درصد نیز حدود یک ساعت به طول می‌انجامد.

یکی از برتری‌های وان‌ پلاس ۸ پرو نسبت به دیگر برادر کوچکتر آن پشتیبانی از شارژ بی‌سیم است که شما می‌توانید از هر نوع شارژر بی‌سیم Qi استفاده نمایید یا با استفاده از دستگاه شارژر بی‌سیم اختصاصی Warp Charge 30 وان‌ پلاس، آن را شارژ نمایید. از طریق این شارژر، می‌توانید حدود ۵۰ درصد از انرژی باتری را تنها در مدت زمان نیم ساعت به دست آورید که بسیار تحسین‌برانگیز است.

مزایای وان‌ پلاس ۸

  • کوچکتر، سبک‌تر، راحت‌تر برای استفاده با یک دست
  • صفحه نمایش با لبه‌های خمیده‌ی کمتر، تپ‌های تصادفی کمتر در صفحه نمایش رخ می‌دهد

مزایای وان‌ پلاس ۸ پرو

  • در کل دوربین بهتر
  • شارژ بی‌سیم سریع

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع