حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

مروری بر گزارش سال ۹۸ دیجی‌کالا: ۲۶ میلیون بازدید ماهانه

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

همراه اول

رسانه تک تایمز – گزارش سال ۹۸ دیجی‌کالا امروز (۳۰ تیر ۹۹) در ۶ فصل رفتار کاربران، بازخورد مشتریان، بازارگاه و کسب‌وکارهای ایرانی، زیرساخت تکنولوژی، محصولات و برندها و دیجی کالا در سال ۹۸ منتشر شد.

 با توجه به سهم قابل توجه دیجی‌کالا از بازار خرده‌فروشی آنلاین کشور، گستردگی فروش، تنوع بیش از ۲ میلیون کالا، مشارکت ده‌هاهزار کسب‌وکار ایرانی و ۲۶ میلیون بازدیدکننده ماهانه از سایت و اپلیکیشن دیجی‌کالا، می‌توان این گزارش را گزیده‌ گویایی از کل بازار خرده‌فروشی آنلاین تلقی کرد.

آنطور که در این گزارش آمده دیجی‌کالا در ماه ۲۶ میلیون بازدیدکننده و بیش از ۲ میلیون تنوع کالایی دارد. همچنین این مارکت پلیس ایرانی موفق به تولید بیش از ۴۰۰۰ فرصت شغلی مستقیم شده و بیش از ۶۱ هزار کسب‌وکار ایرانی با دیجی‌کالا همکاری می‌کنند.

بر این اساس تعداد بازدید از اپلیکیشن و وب‌سایت دیجی‌کالا در روز برابر است با ۵.۴ میلیون که هر بازدید از وب‌سایت به طور متوسط ۴ دقیقه و ۵۴ ثانیه و هر بازدید از اپلیکیشن ۸ دقیقه و ۳۵ ثانیه به طول می‌انجامد.تعداد کالای سفارش داده شده در دیجی‌کالا در سال ۹۸ ۳۰۰ هزار کالا بوده و در سال گذشته در روز ۱۲۰۰۰ مشتری و ۳۱۵۴ کالای جدید به دیجی‌کالا اضافه شده است.

براساس گزارش دیجی‌کالا سهم خرده‌فروشی آنلاین از بازار خرده فروشی ایران تنها ۲ درصد است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به شیوع کرونا این خرده فروشی آنلاین رشد فزاینده‌ای داشته باشد. در این گزارش با توجه به رشد تعداد کاربران اینترنت موبایل در ایران از ۲۱.۲ میلیون در سال ۹۲ به ۷۵.۳ میلیون در سال ۹۸ و همچنین رشد تعداد تراکنش‌های انلاین در ایران از ۵۷ میلیون در سال ۹۲ به ۱.۴۵۷ میلیون در سال ۹۸ ، بستر برای خرده‌فروشی آنلاین مهیا قلمداد شده است. سهم خرده‌فروشی انلاین در ایران در حالی محدود به ۱ تا ۲ درصد می‌شود که این عدد در چین، کره‌جنوبی، بریتانیا، آمریکا، کانادا و فرانسه به ترتیب ۲۵، ۲۲، ۲۲، ۱۱، ۱۱ و ۱۰ درصد است.

طبق گزارش دیجی کالا  فروش خالص ریالی درجی‌کالا در ۸ سال گذشته به طور متوسط هر سال ۱۱۲ درصد رشد داشته است. این عدد در در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ ۱۵۶ درصد بوده است.

تنوع کالایی در دیجی‌کالا ۲.۲۳۸.۲۸۷ کالا است که ۱.۱۵۳.۰۰۰ کالا از کل تنوع کالایی دیجی‌کالا در سال ۹۸ به این مراکت پلیس اضافه شده است. براساس نموداری که از رشد تنوع کالایی دیجی‌کالا در سال‌های ۹۲ تا ۹۸ رسم شده است، اضافه شدن مدل مارکت پلیس به دیجی‌کالا در سال ۹۶ جهش بزرگی را در تنوع کالایی آن در سال ۹۷ و ۹۸ به همراه داشته است. به طوری که تنوع کالایی دیجی کالا تا قبل از تبدیل شدن به مارکت پلیس زیر ۵۰۰ هزار کالا بوده و این عدد در سال ۰۷ به بالای ۱ میلیون و در سال ۹۸ به ۲.۲۳۸.۲۸۷ کالا رسیده است. برای قیاس این اعداد به تنوع کالایی فروشگاه‌های آفلاین می‌توان به ۲۰ هزار قلم کالایی که در هایپرمارکت‌ها ارائه می‌شود، اشاره کرد.

 آیا همه ایرانیان از خرید آنلاین بهره‌مند هستند؟

دیجی کالا براساس داده‌های خود در سال ۹۸ اعلام کرده که همه ایرانیان در هر نقطه از کشور امکان خرید همه کالاها را با قیمتی یکسان و فازغ از مکان زندگی خود دارند. ایرانیان در سال ۹۸ از ۱۲.۲۳۰ روستای کشور از دیجی‌کالا خرید کرده‌اند و طولانی‌ترین میر تحویل سفارش دیجی‌کالا مربوط به دسته بازی خریداری شده از پسابندر در سیستان و بلوچستان بوده است. در ۳۵ مرکز دیجی‌کالا ۴۰۳۷ نیروی تمام وقت تا پایان ۱۳۹۸ در ۲۶ استان ایران مشغول به کار هستند.

راه‌اندازی انبارها و مراکز جدید در ۹ استان 

در بخش دیگری از این گزارش به مراکز زیرساختی این مارکت‌پلس در سطح کشور پرداخته شده است. آنطور که دیجی‌کالا اعلام کرده این مارکت‌پلیس تا پایان سال ۹۸ دارای ۳۱ مرکز برای پردازش کالا، توزیع کالا، خدمات پس از فروش و جمع‌آوری کالای فروشندگان در سراسر کشور بوده است. علاوه بر این دیجی‌کالا برای افزایش سرعت پرداش سفارش‌ها و کاهش هزینه تامین و ارسال کالاها، انبارها و مراکز جدیدی را در ۹ استان کشور راه‌اندازی کرده است. مساحت کل مراکز زیرساختیدیجی کالا برابر با ۱۹ کشتی تایتانیک معادل ۱۴۶.۸۰۰ متر مربع است و این مارکت‌پلیس به پشتوانه این مراکز در روز توانایی پردازش ۶۰۰.۰۰۰ کالا را دارد.

رفتار کاربران دیجی‌کالا در سال ۹۸

دیجی‌کالا در بخش دیگری از گزارش سالانه خود به رفتار کاربرانش در سال ۹۸ پرداخته است. براساس این گزارش رکورد بیشترین تعداد سفارش‌های سال ۹۸ در هشتم آذرماه همزمان با جشنواره «این جمعه لازمت میشه» بوده است. همچنین در روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر ۹۸ همزمان با «جشنواره یلدا» افزایش چشمگیری در تعداد سفارش‌های مشتریان دیجی‌کالا دیده می‌شود. با نیم نگاهی به نمودارهای تعداد سفارشان در ۱۲ ماه سال ۹۸ می‌توان دریافت که کاربران در نیمه دوم سال ۹۸ بیش از نیمه اول آن از دیجی‌کالا خرید کرده‌اند. داده‌کاوری‌های دیجی‌کالا نشان می‌دهد روزهای آغازین هفته برای خرید روزهای پرطرفداری بوده‌اند و تمایل به خرید در انتهای هفته کاهش داشته است. همچین کاربران بیشتر تمایل دارند تا در نیمه دوم روز خرید اینترنتی خود را انجام دهند.

داده‌های دیجی‌کالا نشان می‌دهد که کاربران در سال ۹۸ بیشتر به دنبال موبایل، هدفون، هدست و هندزفزری و کنسول و لوازم جانبی بوده اند. کفش، اسباب‌بازی، ماسک تنفسی، ساعت مچی، لپ‎تاپ، دستکش، مودم و تبلبت به ترتیب جایگاه‌های بعدی را از منظر میزان سفارش در سال ۹۸ به خود اختصاص داده‌اند.

 64 درصد از کاربران دیجی کالا آقا هستند

 آنطور که دیجی‌کالا اعلام کرده آقایان ۶۴ درصد از کاربران دیجی‌کالا را تشکیل می‌دهند و از این رو به نظر می‌رسد مردان بیشتر از زنان از دیجی‌کالا خرید می‌کنند. بیشتر کاربران دیجی‌کالا دهه هفتادی‌ها و دهه هشتادی‌ها هستند.افراد با بازی سنی بین ۲۵ تا ۳۴ با ۴۰ درصدبیشترین سهم را از کاربران دیجی‌کالا دارند. این درحالی است که افراد ۶۵ سال به بالا با کمتر از ۱۰ درصد کمترین سهم را در دایره کاربران دیجی‌کالا دارند.

دیجی کالا مشتریانی را که دو بار در سال ۹۸ از آن‌ها خرید کرده‌اند را مشتری وفادار خود می‌داند. آنطور که دیجی‌کالا اعلام کرده ۶۰ درصد مشتریان دیجی‌کالا بین دو خرید خود بیش از ۲ ماه فاصله نمی‌گذارند. همچنین ۳۵ درصد از مشتریان در ماه حداقل یکبار از دیجی‌کالا خرید می‌کنند.

تراکم مشتریان دیجی‌کالا نسبت به جمعیت هر استان در استان‌های تهران، البرز و یزد از سایر استان‌ها بیشتر است. همچنین تراکم مشتریان در استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان و خراسان شمالی از سایر استان‌ها کمتر است.

پرخریدترین مشتری دیجی‌کالا در سال ۹۸

پرخریدترین مشتری دیجی‌کالا در سال ۹۸ از نظر تعداد کالا، جمعا ۱۵.۹۷۱ قلم کالا به ارزش ۱۳۹ میلیون تومان خرید کرده است. پرخریدترین مشتری دیجی‌کالا در سال ۹۸ از نظر مبلغ کالا، در مجموع ۱۰.۶۰۷ قلم کالا معادل ۳۵۰ میلیون تومان خرید کرده است.

۵۲درصد از سفراش‌های دیجی‌کالا با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی و ۴۷.۵ درصد با کارتخوان سیار پرداخت می‌شود. با این حال سهم ریالی پرداخت از درگاه اینترنتی نزدیک به ۶۳درصد از کل مبالغ خرید دیجی کالا است.

گفتنی است، دیجی‌کالا در سال ۹۸ شروع به کار کرد و در حال حاضر فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا، فروشگاه کتاب الکترونیک و صوتی فیدیبو، فروشگاه اینترنتی پوشاک دیجی‌استایل، سوپرمارکت آنلاین (Digikala fresh)، زیرساخت پرداخت الکترونیکی دیجی‌پی، مرکز نوآوری دیجی‌کالا نکست، سرویس‌های تبلیغات آنلاین و آفلاین، لجستیک، سرویس‌های ابری، کلان‌داده‌ها، سرویس‌های محتوایی و دیجی‌کالا مگ زیر مجموعه آن هستند.

کالاهای تقلبی آزار دهنده

قطعا گسترش بازار با ایجاد مارکت پلیس در کنار مزیت‌های خود می‌تواند به وجود مشکلاتی هم دامن بزند؛ از جمله افزایش فروش کالاهای تقلبی. در گزارش دیجی‌کالا با اشاره به نگرانی این سرویس از ارائه کالاهای تقلبی با اضافه شدن مدل مارکت پلیس به دیجی‌کالا، به این نکته اشاره شده که از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ۰.۰۱۶ درصد از کالاهای عرضه شده از طریق این پلتفرم تقلبی بوده است یعنی ۱۶ کالا از ۱۰۰ هزار کالا. دیجی‌کالا می‌گوید چون کالای تقلبی خط قرمز آنهاست با فروشندگان این کالاها قطع همکاری کرده است.

متوسط رضایت از کیفیت کالا خریداری شده از فروشندگان دیجی‌کالا رقم ۸۰ درصد را نشان می‌دهد. دیجی‌کالا می‌گوید در صورت شناسایی کالای تقلبی بدون درج برچسب «غیراصل» محصول بلافاصله از سایت خارج شده و فروشنده کالا تا ۱۰ برابر ارزش فروش محصول جریمه می‌شود. همچنین در صورتی که فروشنده بار دیگر اقدام به فروش کالای تقلبی کند، علاوه بر جریمه نقدی، دسترسی فروشنده به گروه محصول گرفته می‌شود و در صورت تکرار این موضوع با فروشنده قطع همکاری می‌شود. دیجی‌کالا اعلام می‌کند که در همه این شرایط مسئولیت کامل خدمات جبرانی برای مشتریانی که تحت تاثیر این تخلف قرار گرفته‌اند با دیجی‌کالا خواهد بود. راهکار دیجی‌کالا در این مورد هم مرجوع شدن کالای تقلبی و بازگشت اصل مبلغ به حساب مشتری است.

293 میلیون تومان کد هدیه دیجی کالا

از سوی دیگر در کنار این سیاست دیجی‌کالا سعی کرده که نظارت دقیق‌تری بر قیمت و کیفیت محصولات فروشندگان خود نیز داشته باشد. در گزارش عملکرد سال ۹۸ دیجی‌کالا آمده است که در سال ۹۸ به صورت متوسط ماهانه ۲۹۳ میلیون تومان کد هدیه به مشتریانی که تحت تاثیر خطاهای فروشندگان مارکت پلیس قرار گرفته‌اند پرداخت شده است. این خطاها هم شامل تاخیر در ارسال کالاها، لغو کردن سفارش‌ها و کالاهای تقلبی است. براساس ادعای دیجی‌کالا مجموع این خطاها ۱.۱۶ درصد از کل سفارش‌ها را شامل می‌شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر