هرآنچه باید از هوش مصنوعی هواوی P40 پرو بدانید

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

از سال گذشته‌ی میلادی و با تبعیت شرکت‌های مختلف آمریکایی از تحریم‌های دولت آمریکا، شرکت‌هایی چون گوگل همکاری با هواوی را قطع کردند و از این‌رو هواوی دیگر قادر نیست تا در گوشی‌های هوشمندش از Google Play Services استفاده کند. اما هواوی بیکار ننشست و با توسعه‌ی Huawei Mobile Services که به اختصار HMS خوانده می‌شود، سعی کرده تا جای حالی سرویس‌های موبایلی گوگل را پر کند. هرچند هواوی در ابتدای راه برای توسعه‌ی این سرویس با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو است، اما عزم خود را جزم کرده تا به خوبی به ارائه‌ی سرویس به کاربران گوشی‌هایش بپردازد. 

با نگاهی به گوشی‌های هوشمند جدید هواوی، می‌توان تلاش هواوی را به روشنی دید. هواوی در آخرین نسل از گوشی‌هوشمند پرچمدارش که پی ۴۰ پرو است، درکنار سرویس HMS، قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز گنجانده است. ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در پی ۴۰ پرو ترکیبی از قابلیت‌های سخت‌افزاری مربوط به پردازنده‌ی قدرتمند مجهز به ماژول پردازشی هوش مصنوعی و همچنین ویژگی‌های نرم‌افزاری می‌شوند. 

هوش مصنوعی P40 پرو به بهبود زیادی در فرایند عکاسی منجر می‌شود

هواوی P40 پرو برای پردازش کارهایی که به آن محول می‌شود، متکی‌بر تراشه‌ای قدرتمند با نام کرین ۹۹۰ است که طبق ادعای هواوی، اولین تراشه‌ی 5G پرچم‌دار دنیا به‌حساب می‌آید که بر پایه‌ی لیتوگرافی ۷ نانومترپلاس EUV ساخته شده است. مدل 5G تراشه میزبان مجموعا ۱۰٫۳ میلیارد ترانزیستور است و از هسته‌های کورتکس A76 بهره می‌گیرد. سیستم-روی-چیپ کرین ۹۹۰ متشکل‌از بخش‌های مختلف است. یکی از این واحدهای پردازشی با نام NPU شناخته می‌شود که در حقیقت واحد پردازشی مبتنی‌بر شبکه‌ی عصبی است.

پردازنده‌ی مبتنی بر شبکه‌ی عصبی کرین ۹۹۰ متکی‌بر نوعی معماری اختصاصی است که نسبت‌به نسل قبل مصرف انرژی کمتری دارد و به قابلیت‌های بیشتری مجهز شده است. این پردازنده‌ی عصبی از هسته‌های قدرتمند موسوم‌به Big-Core با هسته‌‌ی کم‌مصرف موسوم‌به Tiny-Core بهره می‌گیرد که درکنار یکدیگر، در پردازش‌های هوش‌مصنوعی عملکردی به مراتب بهتر را ارائه می‌کنند. بنابراین P40 پرو توانایی‌های هوش مصنوعی خود را تا حد زیادی مدیون واحد پردازشی مبتنی‌بر شبکه‌ی عصبی است. خود هوش مصنوعی روی عکاسی اثر مثبت زیادی می‌گذرد؛ بنابراین NPU به‌صورت غیرمستقیم عکاسی را متأثر می‌کند. قدرت عکاسی این گوشی توسط پردازنده‌ی سیگنال تصویر فراهم می‌شود که بهبودهایی درخورتوجه نسبت‌به نسل قبل به‌خود دیده است.

آن‌طور که هواوی اعلام می‌کند، نرم‌افزار دوربین P40 پرو توانایی تشخیص چهره‌ی کاربر را دارد. به‌هنگام شناسایی چهره با هوش مصنوعی، هسته‌‌ی Tiny-Core به‌کار گرفته می‌شود که مصرف انرژی بسیار کمتری نسبت‌به هسته‌های Big-Core دارد و قدرت پردازشی‌‌اش برای آن وظیفه‌ی به‌خصوص، کاملا کافی است. هواوی می‌گوید پردازنده‌ی عصبی کرین ۹۹۰ با استفاده از دو هسته‌ی Big-Core و یک هسته‌ی Tiny-Core، آماده است تا «دسترسی به جادوی آینده را فراهم کند». البته در نظر داشته باشید نسخه‌ی 4G کرین ۹۹۰ یک هسته‌ی Big-Core کمتر نسبت‌به نسخه‌ی 5G دارد.

قابلیت شناسایی چهره در هواوی پی 40 پرو

عکاسی ازطریق P40 پرو به‌لطف بهره‌مندی این گوشی از دوربین‌هایی قدرتمند به کاری سرگرم‌کننده تبدیل می‌شود. هواوی برای بهبود تجربه‌ی عکاسی تا حد زیادی به نرم‌افزار هم متکی شده است. نرم‌افزار دوربین حالت‌های متنوعی را برای عکاسی ارائه می‌دهد. یکی از قابلیت‌های بسیار جالبی که به‌لطف استفاده از هوش مصنوعی به گوشی هواوی آمده، امکان حذف رهگذرانی است که در اطراف سوژه‌ی اصلی حضور دارند. به‌لطف این قابلیت، پس از ثبت عکس می‌توانید در مدت‌زمانی کوتاه، رهگذران را حذف کنید تا بیننده‌ی تصویر به‌طور کامل روی سوژه‌ی اصلی متمرکز شود. 

مقاله‌ی مرتبط:

بهره‌مندی پی ۴۰ پرو از حسگری بزرگ و باکیفیت باعث می‌شود این گوشی هوشمند تصاویر پرتره را باکیفیت بسیار خوب ثبت کند. به‌لطف وجود حسگر عمق‌سنج و البته هوش مصنوعی، پرتره‌هایی که پی ۴۰ پرو ثبت می‌کند از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این گوشی هوشمند همچنین برای ثبت تصاویر در محیط‌های کم‌نور به هوش مصنوعی اتکا می‌کند. هوش مصنوعی به‌طور کلی در قابلیت‌های تصویربرداری پی ۴۰ پرو نقش مهمی ایفا می‌کند. هواوی P40 پرو با استفاده از حسگر توانمند دوربین اصلی، نوعی حسگر ویژه برای سنجش دمای رنگ و البته الگوریتمی خاص تحت عنوان AI AWB تصاویری ثبت می‌کند که دقت رنگ آن‌ها به‌میزان ۴۵ درصد نسبت‌به نسل قبل بهتر شده است. این دوربین همچنین با کمک الگوریتم‌های هوش منصوعی به تحلیل موشکفانه‌ و البته تقسیم‌بندی محیط و افراد می‌پردازد.

هواوی در P40 پرو تلاش کرده است نه‌تنها ازلحاظ سخت‌افزاری بلکه ازلحاظ نرم‌افزاری بهبود را در سطح پیکسل‌ها اعمال کند. همین موضوع باعث شده است تصاویری که این پرچم‌دار ثبت می‌کند دارای نوردهی عالی، رنگ طبیعی و جزئیاتی با وضوح بالا باشد. همکاری مداوم سخت‌افزار و هوش مصنوعی، کاربران پی ۴۰ پرو را قادر می‌سازد در هر زمان و مکان به ثبت تصاویری باکیفیت مشغول شوند؛ به‌خصوص تصاویر پرتره (نمونه‌ی پرتره را می‌توانید در اینجا ببینید). 

هواوی پی ۴۰ پرو / Huawei P40 Pro درحال عکاسی از دوربین پاناسونیک لومیکس

در پرچم‌دار جدید هواوی برای تصویربرداری از هوش مصنوعی ویژه‌ای با نام Master AI بهره گرفته می‌شود. این هوش مصنوعی با بررسی معیارهای متعدد توانایی تشخیص بیش از ۱٬۵۰۰ صحنه‌ی مختلف را دارد. این هوش مصنوعی پس از شناسایی نوع صحنه، تنظیماتی پیش‌فرض روی کار می‌آورد تا باکیفیت‌ترین عکس ممکن را از آن صحنه ثبت کنید.

دوربین گوشی با اتکا بر الگوریتم‌های پیچیده‌ی هوش مصنوعی می‌تواند بزرگ‌نمایی کارآمدتری ارائه دهد. آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، هوش مصنوعی در تصاویری از P40 پرو که بزرگ‌نمایی شده‌اند برای پر کردن نواحی خالی‌ لبه‌ها که توسط دوربین تله‌فوتو ثبت نشده‌اند استفاده می‌کند. امکان فعال یا غیرفعال‌سازی هوش مصنوعی توسط کاربر وجود دارد. هواوی در گوشی جدید خود از موتوری ویژه تحت عنوان XD Fusion استفاده می‌کند که از توانایی‌های بهبودیافته‌ی پردازنده‌ی عصبی و پردازنده‌ی سیگنال تصویر تراشه‌ی کرین ۹۹۰ بهره می‌گیرد. این موتور قدرتمند می‌تواند در زمانی سریع،‌ حجم عظیمی از داده‌های مربوط به هوش مصنوعی را پردازش کند و روی بالا رفتن کیفیت عکاسی آثار مثبت محسوسی بگذارد. 

الگوریتم‌های حرکتی هوش مصنوعی به‌حدی باهوش هستند که می‌توانند تغییرات حالت چهره را تشخیص دهند. به‌هنگام تصویربرداری، می‌توانید به استفاده از حالتی جدید با نام Golden Snap روی بیاورید. به‌لطف قابلیت Golden Snap می‌توانید پس از ثبت تصاویر متحرک، بهترین عکس را در بین عکس‌های ثبت‌شده انتخاب و ذخیره کنید. هواوی می‌گوید این قابلیت به‌لطف هوش مصنوعی پیشرفته‌ی دستگاه ارائه می‌شود. یکی دیگر از قابلیت‌هایی که هوش مصنوعی ارائه می‌دهد، حذف انعکاس نور از آیتم‌های داخل تصویر است.

هوش مصنوعی P40 پرو روی شارژدهی بهتر باتری اثر مثبت می‌گذارد

هواوی در گوشی جدیدش سرویسی تحت عنوان MeeTime دارد که امکان برقراری تماس ویدئویی را فراهم می‌کند. می‌تایم هواوی با اتکا بر هوش مصنوعی می‌تواند در محیط‌های کم‌نور، کیفیت تماس بهتری را ارائه دهد. در پرچم‌دار جدید هواوی از دستیاری صوتی با نام سیلیا (Celia) استفاده می‌شود که به کاربر برای انجام کارهایی مثل برقراری تماس، تعیین رویدادهای تقویم، پاسخ‌دادن به تماس‌ها و… کمک می‌کند. این دستیار صوتی با بهره‌گیری از قدرت فناوری هوش مصنوعی تلاش می‌کند تجربه‌ی کاربری گوشی را بهبود بخشد. این دستیار صوتی به‌لطف هوش مصنوعی توانایی دیدن محیط اطراف شما و تشخیص چیزهایی مثل گیاهان را دارد. سیلیا همچنین کارهای دیگری مثل ترجمه‌ی منوهای مختلف و بررسی کالری غذا را ارائه می‌دهد. 

یکی دیگر از قابلیت‌های مهمی که به‌لطف هوش مصنوعی به P40 پرو آمده، سیستم لرزش‌گیر مبتنی‌بر هوش مصنوعی است که در دوربین‌های عریض و فوق عریض پنل پشتی به استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال و لرزش‌گیر الکترونیکی روی می‌آورد تا نتایجی چشم‌نواز خلق کند. هوش مصنوعی دستگاه همچنین می‌تواند نرخ ۱٬۹۲۰ فریم‌بر‌ثانیه‌ی ویدئوهای HD را به ۷٬۶۸۰ فریم‌برثانیه ارتقا دهد. تمامی این موارد نشان می‌دهند که هوش مصنوعی پیشرفته در اصل برای بهبود تجربه‌ی تصویربرداری به P40 پرو اضافه شده است.

بااین‌حال مزیت‌هایی که هوش مصنوعی ارائه می‌دهد، صرفا به موارد یادشده محدود نمی‌شود. چینی‌ها در پرچم‌دار جدید خود به استفاده از باتری ۴٬۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی روی آورده‌اند. هواوی می‌گوید باتری موردبحث به‌لطف لیتوگرافی بهینه‌ی ۷ نانومترپلاس و البته هوش مصنوعی، شارژدهی بسیار خوبی ارائه می‌دهد. شارژدهی خوب را در نسل‌های پیشین پرچمداران هواوی هم دیده بودیم و این روند در P40 پرو به‌شکلی مؤثر ادامه پیدا کرده است.

مدیریت باتری با هوش مصنوعی در پی 40 پرو

در ادامه بخوانید:

هواوی P40 پرو درکنار تمامی این موارد، از هوش مصنوعی برای ارائه‌ی قابلیتی بسیار جالب هم استفاده می‌کند. کاربر درصورتت مایل می‌تواند به‌جای لمس گوشی، به کار با آن ازطریق ژست‌های حرکتی مشغول شود. به‌لطف این ژست‌ها می‌توان کارهایی مثل اسکرول به سمت بالا یا پایین انجام داد، بدون اینکه نیاز باشد به گوشی دست بزنید. همچنین اگر کف دست خود را روبه‌روی پنل جلویی بگیرید و سپس دست را مشت کنید، گوشی به‌صورت خودکار اسکرین‌شات می‌گیرد. دوربین‌ ToF که در پنل جلویی تعبیه شده‌ است در همکاری با هوش مصنوعی، چنین امکانی را فراهم می‌سازد. 

تأکید شرکت‌های گوشی‌ساز روی استفاده از سخت‌افزار قدرتمند طی چند سال اخیر به بیشترین حد خود رسیده و امروزه در بازار شاهد گوشی‌هایی هستیم که تا ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم دارند. درحالی‌که داشتن گوشی مجهز به سخت‌افزار قوی در نگاه اول هیجان‌انگیز است، اما گاهی اوقات از تمامی پتانسیل این سخت‌افزار بهره گرفته نمی‌شود. استراتژی هواوی برای تولید گوشی‌هایش به ما نشان می‌دهد این شرکت درکنار سخت‌افزار، اهمیتی ویژه برای نرم‌افزار هم قائل است. ترکیب سخت‌افزار قوی و نرم‌افزار کارآمد درنهایت باعث می‌شود تجربه‌ی کار با گوشی لذت‌بخش‌تر باشد. P40 پرو از همه‌لحاظ در قامت پرچمداری لایق ظاهر می‌شود. بااین‌حال نبود پلی استور، اتفاقی آزاردهنده است. آیا سخت‌افزار قوی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به‌مرور زمان باعث شوند کاربران، نبود پلی استور را حس نکنند؟ گذر زمان همه‌چیز را مشخص خواهد کرد.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درمورد هواوی پی ۴۰ پرو چیست؟ 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر