حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

تیک تاک قدمی دیگر به مسدودشدن در آمریکا نزدیک شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

تنش‌های بین چین و ایالات متحده طی سال‌های اخیر بیش از پیش بالا گرفته و در جدیدترین برگ از این کتاب، ظاهرا آمریکا قصد دارد اپلیکیشن چینی تیک‌تاک (TikTok) را که از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است مسدود کند. درحالی که در ابتدا شایعه‌ها ضدونقیض بودند، به‌تازگی احتمال مسدودسازی تیک‌تاک در ایالات متحده مجددا قوت گرفته است. ظاهرا اخیرا در بین اعضای مجلس نمایندگان آمریکا رأی‌گیری برگزار و به محدودسازی دسترسی به تیک‌تاک رأی داده شده است.

رسانه‌ی Politico در گزارشی اختصاصی می‌نویسد مجلس نمایندگان ایالات متحده ۳۳۶ رأی موافق دربرابر ۷۱ رأی مخالف به لایحه‌ی صلاح‌دید حقوقی دفاع ملی داده است. در بخشی از این لایحه آمده که دولت باید به مسدودسازی تیک‌تاک روی تمامی دستگاه‌های فدرال فرمان دهد. 

کن باک، نماینده‌ی ایالت کلرادو در مجلس نمایندگان ایالات متحده، از تیک‌تاک به‌عنوان «تهدیدی جدی برای امنیت ملی» آمریکا یاد کرد و درخواست داد این اپلیکیشن مسدود شود. تیک‌تاک اپلیکیشنی ویدئومحور است که در آمریکا طرفداران بسیار زیادی دارد و در دوران دنیاگیری ویروس کرونا به‌دلیل قرنطینه‌ی خانگی مردم، به‌شدت موردتوجه قرار گرفت.

ایالات متحده، تیک‌تاک را تهدیدی برای امنیت ملی قلمداد می‌کند

آن‌طور که مقامات ایالات متحده ادعا می‌کنند ازلحاظ تئوری می‌توان از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تیک‌تاک از آمریکایی‌ها، برای حمله‌ی سایبری استفاده کرد. آمریکایی‌ها به ارتباط بین تیک‌تاک با دولت چین اشاره کرده و گفته‌اند این دولت با داده‌های تیک‌تاک پتانسیل حمله‌ی سایبری علیه ایالات متحده را پیدا می‌کند. بسیاری از بخش‌های نظامی آمریکا بنابه‌دلایل مشابه، استفاده از تیک‌تاک را ممنوع اعلام کرده‌اند.

مسدودسازی تیک‌تاک هنوز تبدیل به قانون نشده است و هیچ تضمینی وجود ندارد که این اتفاق رنگ حقیقت به‌خود بگیرد. مجلس سنای آمریکا طی روزهای آینده باید نسخه‌ی ویژه‌ی خود را از لایحه‌ی صلاح‌دید حقوقی دفاع ملی ارائه دهد. به‌علاوه هر دو طرف کنگره یعنی مجلس نمایندگان و مجلس سنا پیش از این‌که امضای ریاست‌جمهوری را دریافت کنند باید بر سر جزئیات قانونی که در پی وضع آن هستند به‌توافق برسند. احتمال دارد دستور مسدودسازی تیک‌تاک در طی روند کار روی این پرونده دچار تغییر شود یا این‌که به‌طور کلی لغو شود. 

اگر لایحه‌ی موردبحث به‌مرحله‌ی اجرایی برسد و جلوی دسترسی به تیک‌تاک در آمریکا گرفته شود، احتمالا این دولت قوانین سرسختانه‌ی بیشتری نیز علیه تیک‌تاک وضع خواهد کرد تا به‌شکلی گسترده‌تر آن را مسدود کند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده در سخنان جدید خود گفته مقامات رسمی گزینه‌ی مسدودسازی دسترسی عمومی به شبکه‌های اجتماعی چینی را در آمریکا در نظر داشته‌اند. به‌علاوه وضع قانونی جدید در سطح فدرال علیه تیک‌تاک می‌تواند انگیزه‌ی مقامات آمریکا را برای مسدودسازی تمامی شبکه‌های اجتماعی چینی دوچندان کند. 

در ادامه بخوانید:

با وجود تمامی ادعاهایی که آمریکا درمورد ارتباط تیک‌تاک با دولت چین مطرح می‌کند، مقامات این شبکه‌ی اجتماعی بارها گفته‌اند ادعاهای آمریکا کذب است. تیک‌تاک به‌وضوح می‌گوید داده‌هایی را که از کاربران جمع می‌کند در اختیار دولت چین قرار نمی‌دهد. شرکت مادر تیک‌تاک یعنی بایت‌دنس (ByteDance) اپلیکیشن دیگری با نام Douyin دارد که دقیقا مشابه تیک‌تاک است، اما صرفا در چین مورداستفاده قرار می‌گیرد. تیک‌تاک برای جداسازی خود از فعالیت‌های بایت‌دنس در چین، سابقه‌ی استخدام مدیر آمریکایی را هم دارد. 

هر اتفاقی که در نهایت رخ دهد یک نتیجه‌ی مشابه در پی دارد و آن، افزایش فشار بر تیک‌تاک است. هند در پی تنش‌های اخیر با چین، مدتی پیش دسترسی به تیک‌تاک و ۵۹ اپلیکیشن دیگر را که توسعه‌دهنده‌ی چینی دارند مسدود کرد. هند دلیل اصلی این اتفاق را ملاحظات امنیتی اعلام کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تیک‌تاک به‌دلیل مسدود شدن در هند تاکنون میلیاردها دلار ضرر کرده است و اگر در آمریکا هم مسدود شود، قطعا متحمل ضرر بیشتری خواهد شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر