حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

آموزش استفاده از ویندوز پکیچ منیجر یا دستور winget در ویندوز ۱۰

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مایکروسافت قابلیتی به‌نام Windows Package Manager در ویندوز ۱۰ ارائه می‌کند که با استفاده از آن، می‌توان نرم‌افزارها را با اجرای یک دستور در خط فرمان نصب کرد. این روش که با دستور Winget شناخته می‌شود، پکیج منیجر شبیه به لینوکس دراختیار کاربر قرار می‌دهد و با استفاده از آن، مدیریت اپلیکیشن‌ها بسیار آسان می‌شود. اجرای چنین قابلیت‌هایی در ویندوز برای آینده‌ی این پلتفرم اهمیت زیادی دارد.

ویندوز پکیج منیجر چیست؟

ابزارهای پکیج منیجر در لینوکس مرسوم هستند و با استفاده از آن، می‌توان به‌جای جست‌وجوی طولانی در اینترنت برای پیداکردن اپلیکیشن و سپس دانلود و نصب آن، یک دستور در خط فرمان وارد کرد. با اجرای دستور، سیستم‌عامل اپلیکیشن مدنظر شما را جست‌‌وجو و نصب می‌کند. به‌عنوان نمونه‌ای از استفاده از پکیج منیجر در ویندوز، می‌توان نصب پاورتویز را مثال زد. کاربر می‌تواند با اجرای ترمینال خط فرمان و نوشتن و اجرای دستور Winget Install Powertoys، ابزارهای مذکور را نصب کند. این فرمان به‌صورت خودکار فعالیت‌های جست‌وجو و دانلود و نصب ابزارها را انجام می‌دهد و درواقع، به هیچ دستور دیگری نیاز نیست و فرایند به همین راحتی انجام می‌شود.

پکیج منیجر عملیات جست‌وجو و دانلود و نصب اپلیکیشن را با یک فرمان انجام می‌دهد

در پشت صحنه‌ی ابزارهای پکیج منیجر، مایکروسافت مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای اختصاصی خود را در مخزن مخصوصی نگه‌داری می‌کند و شرکت‌ها و اشخاص دیگر هم می‌توانند مخازن مخصوص خود را در آن نگه‌داری کنند. همین روند تاکنون باعث شده است که بهره‌وری عملیاتی در لینوکس، به‌ویژه برای توسعه‌دهندگان و مدیران سیستم درخورتوجه باشد.

درحال‌حاضر، ویندوز پکیج منیجر با تمرکز روی توسعه‌دهندگان عمل می‌کند؛ البته شاید روزی مایکروسافت یا توسعه‌دهندگان متفرقه ابزاری گرافیکی برای این کار توسعه دهند که دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها را بسیار سریع انجام دهد. ابزار گرافیکی می‌تواند چیزی شبیه به ویندوز استور باشد؛ اما دسترسی به مجموعه‌ی عظیم اپلیکیشن‌های دسکتاپ ویندوز را فراهم کند. ویندوز پکیج منیجر اکنون به‌صورت پروژه‌ا‌ی متن‌باز در گیت‌هاب دردسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

آموزش نصب ویندوز پکیج منیجر

از ۱۹ مه ۲۰۲۰، ویندوز پکیج منیجر به‌صورت پیش‌نمایش دردسترس قرار گرفت و قطعا مایکروسافت روزی این ابزار را به‌صورت یکپارچه در ویندوز ۱۰ عرضه خواهد کرد. تا آن زمان، باید از یکی از روش‌های زیر، ابزار مذکور را نصب کنید:

  • یکی از راه‌ها با ثبت‌نام در برنامه‌ی اینسایدر (آزمایش اولیه‌ی قابلیت‌های ویندوز) و نصب نسخه‌ی اینسایدر ویندوز ۱۰ عملی می‌شود. برای این کار باید در برنامه‌ی ویندوز پکیج منیجر اینسایدر هم ثبت‌نام کنید. سپس ازطریق مایکروسافت استور، نسخه‌ی جدید App Intaller را نصب کنید. در این روش، به‌صورت خودکار به‌روزرسانی‌های پکیج منیجر را دریافت می‌کنید؛ اما فراموش نکنید نسخه‌ی اینسایدر آن‌چنان پایدار نیست.
  • با استفاده از این لینک، ابزار پکیج منیجر را از گیت‌هاب دانلود کنید. با دوبار کلیک روی پکیج دانلودی و انتخاب گزینه‌ی Update، نسخه‌ی جدید دریافت می‌شود. برای دریافت همه‌ی نسخه‌های جدید، باید همین روند را تکرار کنید. درعوض، پکیج منیجر را روی نسخه‌ی پایدار ویندوز خود تجربه خواهید کرد.

همان‌طورکه گفته شد، در آینده هیچ‌یک از مراحل بالا نیاز نخواهد بود و ابزار Winget به‌صورت یکپارچه در تمامی نسخه‌های پایدار ویندوز ۱۰ دردسترس قرار می‌گیرد. فعلا ابزار به‌صورت پیش‌نمایش عرضه می‌شود تا مایکروسافت باگ‌ها و مشکلات جزئی آن را برطرف کند.

آموزش استفاده از ویندوز پکیج منیجر (Winget)

کاربر می‌تواند دستور Winget را از خط فرمان (Command Prompt) مرسوم ویندوز یا بخش پاورشل (PowerShell) اجرا کند. پیشنهاد می‌شود نسخه‌ی جدید ویندوز ترمینال را برای اجرای دستورها دانلود و نصب کنید. فرمان Winget را وارد کنید تا مجموعه‌ای از اطلاعات درباره‌ی ابزار جدید نمایش داده شود.

ویندوز پاورشل درحال اجرای دستور winget

برای جست‌وجوی اپلیکیشن، دستور زیر را بنویسید و تنها به‌جای کلمه‌ی Name، نام اپلیکیشن مدنظر خود را وارد کنید:

Winget search name

winget search

برای نصب اپلیکیشن، دستور زیر را بنویسید و تنها به‌جای کلمه‌ی Name، نام اپلیکیشن مدنظر خود را وارد کنید:

Winget install name

winget install

برای مشاهده‌ی اطلاعات بیشتر درباره‌ی اپلیکیشن، دستور زیر را بنویسید و تنها به‌جای کلمه‌ی Name، نام اپلیکیشن مدنظر خود را وارد کنید:

Winget show name

winget show

برای مشاهده‌ی فهرست کاملی از اپلیکیشن‌های موجود در ویندوز پکیج منیجر، دستور زیر را وارد کنید:

Winget install

مخزن Winget در همین نسخه‌های اولیه مجموعه‌ای عظیم از اپلیکیشن‌های محبوب و مشهور دسکتاپ را شامل می‌شود و در مخزن آن، می‌توانید انواع ابزارها از اپلیکیشن‌های مرسوم تا ابزارهای توسعه‌دهنده را پیدا کنید. از اپلیکیشن‌های مشهور موجود در مخزن می‌توان به گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، زوم، استیم، VLC، اسپاتیفای، ویندوز ترمینال، ویژوال استودیو کد، روبی، مایکروسافت پاورتویز و بسیاری دیگر اشاره کرد. 

winget install

برای مدیریت منابع، می‌توان از دستور Winget source استفاده کرد. مجموعه‌ای از دستورهای زیرشاخه در این دستور وجود دارند. به‌عنوان مثال برای دیدن منابع موجود، دستور زیر را وارد کنید:

Winget source list

در نسخه‌های کنونی Winget، تنها منابع داخلی دیده می‌شوند که مایکروسافت آن‌ها را مدیریت می‌کند و در آدرس Winget.azureedge.net/cache قرار دارند. در آینده، منابع متفرقه را می‌توان با استفاده از دستور Winget source add به منابع مخزن اضافه کرد.

winget source

برای مطالعه‌ی اطلاعات بیشتر درباره‌ی چگونگی استفاده از دستورهای داخلی Winget می‌توانید عبارت ?- را وارد کنید. به‌عنوان مثال، برای مشاهده‌ی گزینه‌های متعددی که در Winget دردسترس قرار دارند، دستور زیر را وارد کنید.

در ادامه بخوانید:

?- Winget search

مایکروسافت قطعا در آینده ابزارها و قابلیت‌های بیشتری به Winget اضافه می‌کند. ردموندی‌ها تصمیم گرفته‌اند مجموعه‌ای کامل را مانند پکیج منیجرهای لینوکس دراختیار کاربران قرار دهند. قبلا ابزاری به‌نام OneGet معرفی شده بود که عملکردی شبیه به ویندوز پکیج منیجر کنونی داشت. اکنون مایکروسافت تمامی نیازهای کاربران از آن ابزار را در اولین نسخه‌های ویندوز پکیج منیجر هم ارائه کرده است.

همان‌طورکه گفته شد، ویندوز پکیج منیجر پروژه‌ای متن‌باز است و اگر توسعه‌دهندگان به‌خوبی از آن پشتیبانی کنند، شاید روزی نسخه‌ی گرافیکی از آن هم دردسترس قرار بگیرد؛ نسخه‌ای که بسیار بهینه‌تر از ویندوز استور خواهد بود و تمامی ابزارهای مدنظر کاربر را در دسکتاپ عرضه می‌کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر