سامسونگ تراشه اختصاصی آرم برای رایانه‌های شخصی می‌سازد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

براساس گزارش‌های تأییدنشده، معرفی و عرضه‌ی نسل بعدی تراشه‌های سری اکسینوس سامسونگ (Samsung Exynos) به‌تأخیر افتاده است؛ بااین‌حال این موضوع باعث نشده سامسونگ از برنامه‌های بزرگ خود برای این خانواده از تراشه‌ها دست بکشد. شایعه‌ای جدید ادعا می‌کند سامسونگ به‌فکر آغاز کار روی مدل جدیدی از اکسینوس برای رایانه‌های شخصی ویندوزی افتاده است. با وجود مشکلات و البته انتقادات همیشگی کاربران به تراشه‌های اکسینوس، سامسونگ شدیدا روی بهبود این خانواده اصرار می‌کند.

سامسونگ گوشی‌های هوشمند خود را با دو نوع تراشه عرضه می‌کنند: ۱. تراشه‌ی اسنپدراگون؛ ۲.تراشه‌ی اکسینوس. کره‌‌ای‌ها می‌گویند تراشه‌های اکسینوس ازلحاظ عملکرد تفاوتی با اسنپدراگون‌های کوالکام ندارد؛ بااین‌حال کاربران این ادعا را خلاف واقعیت قلمداد می‌کنند.

یکی از کاربران توییتر که در آرژانتین حضور دارد، به‌تازگی از ساخت تراشه‌های مبتنی‌بر معماری آرم سامسونگ برای رایانه‌های شخصی خبر داده است. گفته می‌شود تراشه‌ی مذکور سامسونگ برپایه‌ی اکسینوس ۱۰۰۰ و مدل‌های بعدی تراشه ساخته خواهد شد. اکسینوس ۱۰۰۰ احتمالا مدل‌ پیشرفته‌تر تراشه‌ی موردانتظار اکسینوس ۹۹۲ خواهد بود؛ البته فعلا جزئیاتی دقیق در این زمینه نمی‌دانیم.

بنابر شایعه‌ها، سامسونگ می‌خواهد از نام اکسینوس ۱ یا اکسینوس ۱۰۰ برای تراشه‌ی جدید خود استفاده کند که مختص ‌به رایانه‌ها است. سامسونگ پیش‌تر از عدد ۱۰۰ در نام تراشه‌ی iT100 (مخصوص دستگاه‌های حوزه‌ی اینترنت اشیاء) استفاده کرده است. با درنظرگرفتن احتمال ساخت اکسینوس جدید از روی اکسینوس ۱۰۰۰، احتمال می‌دهیم این تراشه‌ی کره‌ای‌ها با لیتوگرافی پنج‌نانومتری EUV ساخته شود و از هسته‌های Cortex-X1 آرم برای پردازنده‌ی مرکزی استفاده کند. هسته‌های ذکرشده بخشی از برنامه‌ی Cortex-X آرم هستند که قرار است تغییراتی محسوس با خود به دنیای اندروید بیاورند.

آرم هسته‌ی جدید Cortex-X1 را مدتی پیش معرفی کرد و مدعی شد که درمقایسه‌با هسته‌های پیشین نظیر کورتکس A77 تقریبا ۳۰ درصد عملکرد بهتری دارد. طبق شایعه‌ای که رسانه‌ی سم‌‌موبایل منتشر کرده، سامسونگ روند تولید نسخه‌ی PC تراشه‌ی اکسینوس ۹۹۰ را به‌اتمام رسانده؛ اما هنوز از عملکردش رضایت ندارد؛ به‌همین‌دلیل، رسما آن را رونمایی نکرده است. 

اکنون زود است بخواهیم به مبحث ویندوز روی آرم برای تراشه‌ی سامسونگ بپردازیم. امروزه، تعداد لپ‌تاپ‌های مبتنی‌بر تراشه‌ی آرم چندان زیاد نیست. این‌گونه لپ‌تاپ‌ها به‌لطف بهره‌مندی از پردازند‌ه‌ی آرم عمر باتری بسیار خوبی دارند و می‌توانند همیشه به اینترنت متصل بمانند. سامسونگ قبلا مدلی از لپ‌تاپ گلکسی بوک S را با تراشه‌ی کوالکام عرضه کرده که عمر باتری‌اش عالی و مدل جدید این لپ‌تاپ با تراشه‌ی لیک‌فیلد اینتل، به‌تازگی عرضه شده است.

استفاده از ویندوز روی آرم در رایانه‌های مجهز به این تراشه‌ی سامسونگ اتفاقی محتمل و مایکروسافت برای آوردن ویندوز آرم به دستگاه‌‌های قابل‌حمل با برخی شرکت‌ها همکاری کرده است. در چند وقت اخیر، همکاری ردموندی‌ها با کوالکام و البته برندهای تولیدکننده‌ی لپ‌تاپ را شاهد بوده‌ایم. لپ‌تاپ Lenovo Mixx 630 از نسل اول ویندوز روی آرم برپایه‌ی تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۰ کوالکام استفاده می‌کرد. سرفیس پرو ایکس مایکروسافت به‌خوبی نشان می‌دهد ویندوز روی آرم قابلیت بسیار زیادی دارد.

کم پیش می‌آید از تراشه‌های اکسینوس در دستگاه‌هایی استفاده شود که خود سامسونگ آن را نساخته است. سامسونگ مدتی پیش قراردادی تجاری با شرکت چینی ویوو امضا کرد تا در دستگاه‌های این شرکت از تراشه‌ی اکسینوس بهره گرفته شود. گوشی ویوو S6 5G که اواسط فروردین امسال رونمایی شد، به تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۰ مجهز است؛ ولی ویوو در مدل‌های بعدی گوشی‌هایش از تراشه‌های غیراکسینوس استفاده کرده است. تراشه‌های تولیدشده‌ی سامسونگ عموما درمقایسه‌با رقبایی نظیر اسنپدراگون، مصرف انرژی بیشتر و قدرت پردازشی کمتر دارند. احتمالا همین موضوع دلیل اصلی استفاده‌نکردن ویوو از تراشه‌ی اکسینوس بوده است.

اگر سامسونگ بخواهد تراشه برای رایانه‌ها بسازد، می‌تواند ابتدا آن‌ها را روی لپ‌تاپ‌های سری گلکسی‌بوک امتحان کند تا درصورت کسب نتایج رضایت‌بخش، روند توسعه‌شان را ادامه دهد و کم‌کم تراشه‌ها را به شرکت‌های دیگر هم بفروشد. امروزه، تراشه‌های 8cx و 7cx کوالکام به‌طور عمده در رایانه‌های مبتنی‌بر معماری آرم استفاده می‌شوند. اگر سامسونگ به هر نحوی بتواند تراشه‌ای قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر از 8cx و 7cx کوالکام بسازد و از همکاری تجاری با AMD برای استفاده از فناوری‌های این شرکت در تراشه‌های جدید خود بهره بگیرد، می‌تواند به آینده‌ای درخشان امیدوار باشد.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی برنامه‌های سامسونگ برای ساخت تراشه‌‌ی PC چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر