بهترین گوشی‌ های سال ۲۰۲۰ از نظر دوربین

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

این روزها پیدا کردن بهترین دوربین تلفن هوشمند کار آسانی نیست. در حال حاضر بیشتر پرچمداران با برخی از فناوری‌ها و نرم‌افزارهای جدی دوربین همراه هستند و گرچه برخی از برندها و مدل‌های خاص ممکن است در مناطق خاصی سرآمد باشند، اما تقریباً یک مسابقه پایاپای و شانه به شانه را ارائه می‌دهند.

برخی از گوشی ها در نور کم عملکرد بهتری دارند، برخی دیگر برای حالت شبانه (Night Mode) اختصاص داده شده‌اند که در رقابت پیشی گرفته‌اند و همچنین گوشی‌هایی وجود دارند که گرچه برای عکس گرفتن، بیشتر در حد وسط قرار دارند اما برای فیلم گرفتن عالی هستند. انتخاب یکی به عنوان بهترین مورد از میان بهترین‌ها کار ساده‌ای نیست، به خصوص اگر فرصتی برای امتحان کردن بسیاری از گوشی‌های مختلف برای شما موجود نبوده باشد. اگر بهترین دوربین گوشی هوشمند را می‌خواهید، با وجود این همه گزینه برای انتخاب، باید دنبال چه چیزی بگردید؟

ما بهترین دوربین گوشی هوشمند را چگونه انتخاب می‌کنیم؟

این روزها قضاوت برای یک دوربین با عملکرد بالا روی یک گوشی بسیار مشکل است. برای رقابتی بودن یک دستگاه، باید از لنزها و سنسورهای خوبی استفاده کرد که توسط نرم‌افزار پشتیبانی شود تا بتوان بهترین بهره را از آن‌ها به دست آورد. نتیجه نهایی باید عکسی باشد که دارای وضوح، تعادل رنگی مناسب، نوردهی کافی، اشباع واقع‌گرایانه و آکنده از جزئیات بسیار زیادی باشد.

همچنین مهم است که دوربین چگونه سناریوهایی را کنترل می‌کند که HDR آن را تست می‌کند – لکه‌های بسیار روشن نباید فقط دارای لکه‌های سفید باشند و سایه‌های تیره باید حاوی جزئیات باشند. برای صحبت درباره‌ی تاریکی، عکاسی با نور کم جایی است که بیشتر دوربین‌های پایین‌تر از حد متوسط می‌جنگند و هنگامی که صحبت از بهترین دوربین‌های گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۰ می‌شود، ما نمی‌توانیم هیچکدام از آن‌ها را داشته باشیم. این موضوع که کدام تلفن می‌تواند درخشان‌ترین عکس را در نور کم یا بدون وجود منبع نور در آن اطراف بگیرد، هدف نیست بلکه یک عکس، مهمتر از هر چیزی باید زیبا باشد.

ما (وب‌سایت فون‌آرنا) تمام گوشی های هوشمندی را که در این مقاله گردآوری کرده‌ایم، به طور کامل آزمایش کرده‌ایم و به نظر ما  آنها در حال حاضر به داشتن بهترین عملکرد دوربین‌های موجود در بازار به خود می‌بالند.

 یک فهرست خلاصه از بهترین دوربین‌های گوشی

  • آیفون ۱۱ پرو و آیفون پرو مکس اپل
  • پیکسل ۴ و پیکسل XL۴ گوگل
  • گلکسی S20 الترا سامسونگ
  • وان‌ پلاس ۸ پرو
  • اپو فایند X2 پرو
  • P40 پرو پلاس هواوی
  • اکسپریا ۱ مارک II
  • ریلمی X3 سوپر زوم

حال بیایید تا با هم نگاهی عمیق‌تر به این گوشی‌ها بیندازیم!

آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس

دوربین جدید سه گانه هنوز هم بهترین کارایی را در آیفون دارد. دوربین فوق عریضی که در هر یک شات، عکس‌های بیشتری را ثبت می‌کند. البته این گوشی پیشرفت‌های بزرگی داشته که در مشخصات آن ذکر نشده است: دوربین اصلی تصاویری بسیار واضح‌تر می‌گیرد، از حالت شب پشتیبانی می‌کند و فیلم نیز دارای بهترین کیفیتی است که می‌توان با هر آیفونی ضبط کرد.

وقتی صحبت از کیفیت دوربین به میان می‌آید، در طی چند سال گذشته، آیفون در رابطه با کیفیت دوربین، رقابت جدی داشته است. از گوگل تا سامسونگ و تا هوآوی، دنیای اندروید در رابطه با انتخاب دوربین‌های عالی هیچگونه کمبودی ندارد. آیفون ۱۱ پرو در بسیاری از موارد واکنش اپل به بسیاری از چیزهایی است که رقیبان او سال‌ها از آن‌ها برخوردار بوده‌اند: اپل سرانجام دوربین سوم یعنی التراواید را به این مجموعه اضافه کرد و همچنین در نهایت Night Mode را نیز معرفی نمود که در وضعیت‌های نور کم به طرز شگفت‌انگیزی کار می‌کند و این شرکت همچنین کیفیت عکس و ویدیوها را افزایش داده که شما نمی‌توانید آن را در برگه‌ی مشخصات این گوشی مشاهده کنید.

نمونه عکس‌های آیفون ۱۱ پرو اپل

گوگل پیکسل ۴ و پیکسل ۴ XL

بعضی‌ها ممکن است بگویند که گوشی پیکسل ۴ گوگل یک دستگاه عالی نیست و حتی کم ارزش‌ترین گوشی سال ۲۰۱۹ نیز به حساب می‌آید اما نمی‌توان این صحبت‌ها را جدی و درست خواند.

هنگامی که صحبت از طراحی و عمر باتری می‌شود، گوگل پیکسل ۴ به طرز عجیبی قدیمی است و با این رده قیمتی، نمی‌توان آن را به علاقه‌مندان پیشنهاد داد، اما در بخشی که پیکسل ۴ در آن برتری دارد، می‌توان به دوربین و قدرت عکاسی آن اشاره کرد. اگرچه این گوشی دارای دو دوربین است اما این در حالی‌ست که اکثر گوشی‌های رده بالا اکنون از سه دوربین بهره می‌برند.

با استفاده از پلتفرم هوش مصنوعی گوگل و الگوریتم‌های پیشرفته عکاسی محاسباتی، گوگل پیکسل ۴ و پیکسل ۴ XL قادر به ارائه نتایج شگفت‌انگیزی هستند. از Night Sight گرفته تا Super Res Zoom تا کنترل‌های Live HDR و Dual Exposure، پیکسل ۴ در عین حال که روی یک خط ظریف بین دسترسی و کنترل خوب گام می‌گذارد، ویژگی‌های دوربین زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد اما وضعیت روشنایی و شرایط مهم نیست زیرا به ندرت عکسی تولید می‌کند که حتی از راه دور نیز بتوان آن را «بد» توصیف نمود.

نمونه عکس‌های گوگل پیکسل ۴

سامسونگ گلکسی S20 الترا

امسال سامسونگ با تولید سری S خود و با عرضه‌ی مدل‌های جدیدی که تمام مشخصات آن‌ها از جمله بخش دوربین تقویت شده‌اند، همه را هیجان‌زده کرد. سنسور اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی از فناوری Nona سامسونگ بهره می‌برد که برای بهبود کارایی در نور کم، می‌تواند ۹ پیکسل را در یک پیکسل ترکیب نماید. البته، شما می‌توانید با استفاده از حالت اختصاصی برنامه دوربین، عکس‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی نیز بگیرید، اما مزایای آن‌ها محدود است.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه دوربین گلکسی S20 الترا، دوربین پریسکوپ ۴۸ مگاپیکسلی آن است که دارای زوم ترکیبی تا ۱۰۰ برابر است. به جرات می‌توان گفت که زوم ۱۰۰X یک جنجال بازاریابی و تبلیغاتی است، اما در زوم ۳۰ برابری، کیفیت عکس‌ها عالی هستند هرچند که احتمالا ممکن است زیاد از آن استفاده نکنید.

گلکسی S20 الترا مملو از بهترین و آخرین ویژگی‌های تاپ است اما اگرچه تمام این ویژگی‌های عالی با قیمت ۱۴۰۰ دلاری برای مدل پایه‌ی این گوشی همراه است که هزینه‌ بسیار زیادی است، اما این تلفن همراه ویژگی‌های بسیار زیادی را ارائه می‌دهد.

نمونه عکس‌های سامسونگ گلکسی S20 الترا

وان‌ پلاس ۸ پرو

مورد بعدی در لیست بهترین دوربین‌های گوشی‌های هوشمند ما وان‌ پلاس ۸ پرو است که یکی از تلفن‌های مقرون به صرفه در این فهرست محسوب می‌شود که البته اگر بتوان قیمت ۹۰۰ دلار آن را مقرون به صرفه توصیف کرد. این گوشی دارای یک ماژول دوربین سه گانه است که دوربین اصلی آن ۴۸ مگاپیکسل می‌باشد که چهار پیکسل را در یک پیکسل ترکیب می‌نماید که در نتیجه عکس نهایی دارای کیفیت ۱۲ مگاپیکسلی است که از کیفیت عالی نیز برخوردار هست و همچنین دارای یک سنسور تله فوتو با زوم ۳ برابری است و از دوربین التراواید نیز بهره می‌برد و حتی دارای یک فیلتر رنگ عجیب و غریب هم هست که موضوع بحثی جداگانه است. آنچه شما نیاز دارید تا بدانید این است که وان‌ پلاس ۸ پرو سرانجام یک دوربین بزرگ با کیفیت را به کار گرفته که عکس‌هایی که می‌گیرد چه در روز و چه در شب از کیفیت خوبی برخوردار هستند. ویدیو به شدت کراپ شده‌ است، اما این کراپ کردن باعث ایجاد ثبات بسیار نرم و روان در این صنعت می‌شود و کیفیت ویدیوهای ۴K نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

نمونه عکس‌های وان‌ پلاس ۸ پرو

اوپو فایند X2 پرو

شرکت چینی هواوی سال گذشته در فهرست تحریم دولت ایالات متحده قرار گرفت که به سرعت باعث سقوط آن در بازارهای غربی شد زیرا تلفن‌های جدید آن از اجرای برنامه‌های گوگل ممنوع شدند. در سال ۲۰۲۰، شرکت چینی اوپو به سرعت از این فرصت استفاده کرد و آخرین پرچمدار آن یعنی اوپو فایند X2 پرو اکنون در سراسر اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر در دسترس قرار دارد. فایند X2 پرو با داشتن یک لنز پریسکوپ با زوم ۵ برابری که بسیار برجسته است، یکی از بهترین سیستم‌های زوم گوشی را در اختیار دارد که شما می‌توانید آن را تهیه کنید و در تمام طول روز و شب عکس‌های بسیار چشم‌نوازی با آن بگیرید.

نمونه عکس‌های فایند X2 پرو اپو

هواوی P40 پرو پلاس

پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم که در حال حاضر نمی‌توانیم گوشی‌ های هواوی را بدون دارا بودن برنامه‌های سرویس‌های موبایل گوگل (GMS) به کاربران پیشنهاد بدهیم اما باید  در مورد این گوشی صحبت کنیم زیرا این دستگاه تا حد زیادی یک شاهکار فناوری است. این نخستین بار در جهان است که یک گوشی دارای ویژگی یک لنز یا زوم واقعی ۱۰ برابری  از نوع پریسکوپ است که کیفیت زوم بی‌نظیری را به شما عرضه می‌دارد. علاوه بر این مورد، دارای یک لنز زوم ۳ برابری ثانویه برای کسانی است که هنوز خواهان وضوح عالی عکس در سطوح بالاتر زوم هستند. وای!… شما احتمالا می‌توانید از دوربین این گوشی به جای یک دوربین شکاری استفاده نمایید! تلاش هواوی برای ساختن بهترین دوربین گوشی یقینا ارائه دادن بهترین نتیجه است اما حیف که موضوع نرم افزار، باعث می‌گردد تا این گوشی از دست بسیاری از مردم دور بماند. این P40 پرو پلاس یک دوربین کمی تعجب‌آور دارد که به عنوان یک نمونه خوب از آنچه گوشی‌ های آینده برای ما به ارمغان خواهند آورد، به ما خدمت می‌کند.

نمونه عکس‌های هواوی P40 پرو

سونی اکسپریا ۱ مارک II

بله، یک گوشی هوشمند از سونی در سال ۲۰۲۰! کمپانی ژاپنی در طی چند سال گذشته خیلی خوب عمل نکرده است، اما اکسپریا ۱ II دوربینی عالی دارد که دارای ویژگی‌های فاخری در آستین خود است که هیچ گوشی دیگری در این لیست آن‌ ویژگی‌ها را ندارد. به عنوان مثال، سونی از فناوری چشمگیر ردیابی اشیاء که در سری دوربین‌های حرفه‌ای آلفا قرار دارد، در این گوشی استفاده می‌کند، بنابراین می‌توانید روی یک شی در منظره‌یاب ضربه بزنید و فوکوس روی آن موضوع قفل خواهد شد. اگر زیاد اتفاق می‌افتد که فیلم‌های متعددی از اسکیت یا فعالیت‌های ورزشی سرعتی دیگر ثبت می‌کنید، این ویژگی فوق‌العاده عالی است. دوربین اصلی در اینجا یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی است و همچنین باید بگوییم که سونی برای بسیاری از تلفن‌های موجود در این فهرست سنسور دوربین می‌سازد، بنابراین می‌توانید انتظار برتری فاحشی از آن داشته باشید و آن هم نه به مقدار کم. تصاویر دارای جزئیات کامل به نظر می‌رسند، رنگ‌ها بدون این‌که بالای سطح قرار بگیرند، متعادل به نظر می‌رسند و در کل، دوربین گوشی اکسپریا ۱ مارک II را یک دوربین عالی در نظر بگیرید.

ریلمی X3 سوپر زوم

و اما آخرین مورد، تلفنی‌ست از برند آینده‌ی ریلمی که یک شاخه‌ی جدید از شرکت اوپو است و قطعا گوشی کم اهمیتی هم نیست. ریلمی X3 سوپر زوم دارد. صحبت از یک نام  است که با یک دوربین تله فوتو دارای زوم ۵ برابری از نوع پریسکوپ، برای شما تصاویری مطبوع و کاملا پرطراوت ارائه می‌دهد و در کل، از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است. بهترین بخش؟ این گوشی به اندازه‌ی نیمی از قیمت اکثر گوشی‌ های این فهرست قیمت دارد و فقط با ۵۰۰ دلار یا یورو در اروپا عرضه می‌گردد. این یک گوشی قاتل ارزشمند در بازی کیفیت دوربین است، با عملکرد خوب دوربین اصلی که ۶۴ مگاپیکسل است و همچنین دارای سنسور التراواید نیز هست و حتی یک لنز دوربین ماکرو را نیز شاهد هستیم.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر