الفت‌نسب: فیلتر شدن استارتا‍‌پ‌های سلامت محور دور از ذهن نیست

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

همراه اول در تک تایمز

همراه اول در تک تایمز

رسانه تک تایمز – رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در نامه‌ای به برخی از استارتاپ‌ها و سامانه‌های اینترنتی فعال در حوزه خدمات پزشکی اعلام کرده این سامانه‌ها اجازه تبلیغات و انجام آزمایش کرونا را ندارند و باید این کارمتوقف شود.

در این نامه با تاکید بر اینکه تبلیغات اینترنتی در سامانه‌هایی چون اسنپ‌دکتر یا آپ موجب ایجاد تقاضای القایی در میان مردم خواهد شد این موضوع در تقابل با تصمیم‌ها و سیاست‌های کنترلی ستاد ملی کرونا عنوان شده و از این کسب‌وکارهای اینترنتی خواسته شده فعالیت‌های خود در ارتباط با آزمایش کرونا را متوقف کنند.
در بخشی از این نامه آمده است: «احتراما پیرو پاسخ به استعلام اداره کل آزمایشگاه مرجع سلامت در خصوص تبلیغ و انجام نمونه‌گیری برای آزمایش‌های تشخیصی کرونا ویروس جدید؛ با در نظر گرفتن تمهیدات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص مبارزه و مهار آن، ارائه این خدمت مجاز نمی‌باشد.» دلیل این ممنوعیت هم اینگونه عنوان شده است:

«فعالیت تبلیغاتی کسب‌و‌کارها به جهت نمونه‌گیری در منزل و هر محلی خارج از مراکز منتخب و آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در خصوص کرونا ویروس جدید و پیشنهاد مستقیم آزمایش به بیماران و مردم، مصداق ایجاد اختلال در برنامه کلان ملی تشخیص، پایش و مهار زنجیره انتقال ویروس و ایجاد تقاضای القایی می‌باشد که در شرایط خاص و بحرانی فعلی و با توجه به سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا مجاز نمی‌باشد.»

در این نامه هشدار داده شده که کسب‌وکارهای اینترنتی که در میان آن‌ها نام اسنپ و آپ و آسان‌آزمایش هم دیده می‌شود باید ظرف مدت ۴۸ ساعت هم تبلیغات آزمایش کرونا را متوقف کنند.

«امیر ناظمی» معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات نیز اخیراً در صدا و سیما با انتقاد از نامه‌ای که اخیرا توسط وزارت بهداشت صادر شده، اعلام کرد که در بسیاری از کشورهای دنیا این روند جریان دارد. او رویکرد سلبی وزارت بهداشت را زیر سوال برد و گفت باید دستورالعمل برای فعالیت این استارتاپ‌ها تهیه شود: «البته که باید پروتکل‌هایی برای این روند در نظر گرفته شود اما بستن راه‌حل نیست تا به افزایش و رفاه سلامت عمومی کمک کند. این مساله در توزیع کالای بهداشتی نیز می‌توانست صورت بگیرد که انجام نشد در حالیکه می‌شد ماسک و الکل کمیاب را به ازای هر کد ملی به مقداری مشخص به مردم داد تا هم از مراجعه کردن آنها کمتر شود هم این بازار کنترل شود.» ناظمی تاکید کرده بود که از ایده‌های نو هیچ حداقل پذیرایی از سوی مسئولین امر صورت نگرفته است.

فیلتر شدن استارتا‍‌پ‌های سلامت محور دور از ذهن نیست

«رضا الفت نسب» عضو هیات مدیره‌ی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی نیز اعلام کرده است که فعالیت‌های استارتاپ‌های سلامت محور قابل تقدیر است اما وزارت بهداشت رویه دیگری در پیش گرفت. او اعتقاد دارد که می‌توان صدور نسخه آنلاین را راه‌اندازی کرد و مردم به داروخانه‌ها نیز مراجعه نکنند. وزارت بهداشت سال‌هاست که در حال تدوین آیین نامه است و اقدامی در راستای بهبود اوضاع نمی‌کند و نمی‌خواهد نگاه فناورانه را وارد این جریان سازد.
الفت نسب در ادامه فیلتر این استارتاپ‌ها را دور از ذهن ندید و گفت: «هیچ بعید نیست که دوستان امروز به دادگاه بروند در حالی که طبق قانون اگر شکایتی هم وجود داشته باشد باید ابتدا به ما ابلاغ شود. دولتی‌ها اگر بخواهند از استارتاپ‌ها شکایت کنند باید اول به کارگروه معاونت حقوقی مراجعه کنند و اگر غیر از این مساله رخ دهد، تخلف صورت گرفته است؛ تخلفی که البته چندین بار توسط ارگان‌های دولتی صورت گرفته است. البته بعید می‌دانم وزارت بهداشت در این شرایط که نیاز مردم به استارتاپ‌های سلامت‌محور بسیار زیاد شده کار را به شکایت بکشاند.»
الفت نسب می‌گوید که وزارت بهداشت دائما از کلیدواژه «جان مردم» در این راه استفاده می‌کند و با پناه گرفتن پشت این عبارت، حساسیت ایجاد می‌کند: «آنها می‌گویند مساله جان مردم است و ما نگران هستیم در حالیکه اقداماتشان چندان به نفع جان مردم نیست.»
علی مروج، نماینده حوزه کسب‌وکارهای نوپا و سلامت الکترونیک در مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، می‌گوید که نباید پلتفرم‌ها سرخود تست کرونا را برای مردم صادر کنند چرا که ایجاد تقاضای واهی می‌کند. همچنین تعرفه‌گذاری قیمت‌ها بسیار نامنظم و ناهمگون است و اجازه به کاربران می‌دهند که بدون نسخه پزشک تست کرونا دهند؛ موضوعی که مخالفت وزارت بهداشت، اداره کل آزمایشگاه مرجع سلامت نیز مقبول نیست.» او همچنین تاکید می‌کند که هیچ‌یک از این پلتفرم‌ها «مجوز تبلیغات در فضای مجازی از سازمان نظام پزشکی کشور» را در اختیار ندارند.

وزارت بهداشت: به اسم استارتاپ و نوآوری به دنبال سود خود هستند

مروج می‌گوید تعداد معدودی آزمایشگاه از وزارت بهداشت مجوز دارند که کیت‌های استاندارد در اختیارشان قرار گرفته و از همه مهم‌تر اینکه دیتای افراد را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهند تا بتوانند نسبت به آمارسنجی و تحقیقات از آن استفاده نمایند: «در حالی که آزمایشگاه‌های مختلفی در پلتفرم‌ها هستند که مجوز ندارند و پاسخ‌هایشان مورد تایید وزارت بهداشت نیست.
او در ادامه اظهار کرده است که «ما نمی‌توانیم به خاطر مسائلی چون کارآفرینی و اشتغالزایی و کمک به فناوری با جان مردم بازی کنیم. در تمام دنیا این رویه پیش گرفته شده و در آمریکا نیز سختگیری بسیار بیشتری صورت می‌گیرد و FDA در قبال شرکت‌های فناورانه سختگیرتر عمل می‌کند.»
مروج می‌گوید تا به امروز اکثر استارتاپ‌ها این خدمات را از مجموعه خود حذف کرده‌اند و موارد معدودی مانند اسنپ دکتر کماکان این خدمات را انجام می‌دهند: «آنها به اسم استارتاپ و نوآوری در این شرایط پاندمی و بحرانی کرونا دنبال سود خودشان هستند.» او می‌گوید آنها بیانیه‌ای برای جوابیه اسنپ دکتر آماده کردند که امروز به اداره کل حقوقی و قوه قضاییه ارسال شده است: «در بیانیه خودمان شفافسازی کرده‌ایم که جوابیه آنها غلط است، استعلام ای‌نماد اسنپ دکتر از مرکز IT وزارت بهداشت بوده و ای‌نماد را از ما درخواست دادند و به همین دلیل هم اگر درمورد کارشان وزارت بهداشت ابلاغیه‌ای صادر می‌کند یک فصل‌الخطاب است و باید اجرا شود.»
مروج: اگر تست کرونا رو متوقف نکنند ضمن لغو ای‌نماد و مسدود سازی درگاه پرداخت آنها، موضوع را به اداره حقوقی وزارت بهداشت ارجاع می‌دهیم
مروج معتقد است که وزارت بهداشت می‌تواند با استارتاپ‌ها همکاری کند و از آنها در این شرایط شیوع کمک بگیرد: «قصد داریم به زودی در هفته آتی با تمامی این بازیگران جلسه‌ای در وزارت بهداشت برگزار کنیم و ماجرا را واکاوی کنیم و امکان فرصت‌های همکاری را نیز بررسی کنیم. ولی اگر استارتاپی قلدرمابانه و با طرز تفکر اینکه یک برند پشتش است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌تواند از آن حمایت کند از دستورات سرپیچی کند، این موضوع به مشکل خواهد خورد.»
مروج می‌گوید به هیچ‌عنوان نمی‌توان از این موضع در حال حاضر گذشت کرد چرا که مساله جان مردم بسیار مهم است: «با مدیر سامانه ۴۰۳۰ و معاون درمان وزارت بهداشت صحبت کردیم تا با همکاری سازمان فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با استارتاپ‌های سلامت محور جلسات متعددی داشته باشیم تا کمکشان کنیم به حیاتشان ادامه دهند و به پتانسیل خود برسند.»

استارتاپ‌ها چه رویه‌ایی در پیش گرفته‌اند؟

گلرخ داوران، مدیرعامل اسنپ‌دکتر؛ اعلام کرده است که این پلتفرم تنها یک پلی بین مردم و آزمایشگاه‌هایی است که مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند. او می‌گوید که نقش اسنپ‌دکتر در این میان تسهیل‌گری است و کمک می‌کند که از رفت‌وآمدهای غیرضروری کاسته شود. در نهایت این رویکرد در جهت حفظ سلامت مردم است و نقش مهمی در بحث کنترل شیوع کرونا خواهد داشت.
آزمایش آنلاین به عنوان اولین پلتفرمی که خدمات مربوط به کرونا را شروع کرده است نیز به گفته شقایق خلیلی، هم‌بنیان‌گذار آزمایش آنلاین؛ با توجه به مشکلاتی که با وزرات بهداشت داشتند ترجیح دادند که این خدمات را حذف کنند.‌
امین دولتی، هم‌بنیان‌گذار مشورپ که همکاری گسترده‌ای با آپ در این زمینه دارد نیز تاکید کرد که این خدمات مانند نوبت‌دهی آنلاین می‌ماند و در کشور آمریکا بدون هیچ مانعی در حال انجام است. او اعتقاد دارد که نامه وزارت بهداشت به‌صورت هوشمندانه نوشته شده است و بدون اینکه به مشکل خاصی اشاره کند دستور به قطع فعالیت همه پلتفرم‌ها داده شده است.
آنی‌آزما یکی دیگر از استارتاپ‌های فعال در آزمایشگاه آنلاین می‌گوید با توجه به گذشته‌ایی که با وزارت بهداشت داشته‌اند دیگر توان مخالفت ندارند و حاضر به همکاری هستند. او علت موافقت با خواسته جدید وزارت بهداشت را امنیت فعالیت شغلی می‌داند و اظهار می‌کند که فیلتر کردن یک کسب‌وکار و به خطر انداختن سرمایه چند جوان کار عقلانی نیست.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر