گلکسی نوت ۲۰ اوج خطاهای استراتژیک سامسونگ است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

آیا شما هم مطلع هستید که وقتی دولت دونالد ترامپ روابط تجاری هوآوی را با شرکت‌ها و موسسات آمریکایی تحریم کرد، چطور همه انتظار داشتند تا فروش گوشی‌های این شرکت به دلیل این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها، با افت بسیار زیادی مواجه شود؟ البته با اطمینان می‌توان گفت که هوآوی در سه ماهه‌ی اول سال با وضعیت اسفناکی مواجه شد اما این شرکت به لطف مدیریت توانمند خود توانست اوضاع را به قدری خوب مدیریت کند که حتی عدم صدور جواز برای استفاده از نرم‌افزارهای گوگل هم نه تنها باعث افت فروش گوشی‌های آن نشد، بلکه حتی موفق شد تا در ماه آوریل در زمینه میزان فروش، سامسونگ را که در رتبه‌ی بالاتری قرار داشت، به زیر بکشد و خود جای آن را بگیرد.

بدون شک آنطور که چین توانست در هنگام همه‌گیری کرونا نقش مهم یک رهبر جدید را برای احیا سریع بازار ایفا کند، سامسونگ نتوانست و این شرکت نمی‌تواند همه‌ی کاستی‌های سیاست‌گذاری‌های نادرست خود را بر گردن تاثیر مخرب کرونا به عنوان عامل اصلی رکود در بازار کشورهای غربی بیندازد. از سوی دیگر، باید اذعان کرد که گوشی‌های جدید سامسونگ و به خصوص خانواده‌ی گلکسی S20 به آن اندازه هیجان‌انگیز نبودند تا بتواند شور و حال را بر بازار بدمد و از کاهش فروش گوشی‌های پرچمدار این شرکت جلوگیری نماید و در نقش یک برگ برنده و منجی برای این شرکت کره‌ای ظاهر شود.

شاید مهم‌تر از همه، دوربین سه گانه S20 است که به اندازه‌ی کافی به آن توجه نشان داده نشده است تا ساختار قیمتی عجیب و غریب این گوشی را توجیه کند. به خصوص ماژول بسیار زشت دوربین در پشت مدل الترا، که به شکلی مایوس‌کننده‌ای توی ذوق می‌زند. ضمن اینکه شماری از ایرادات و اشکالات فنی نیز وجود دارند که روی تجربه‌ی استفاده‌ی کاربران تاثیر نامطلوب می‌گذارند. فهرستی از ویژگی‌های الترا که بالاترین هندست پرچمدار سامسونگ محسوب می‌شود، در اوایل سال ۲۰۲۰ منتشر شد که نشان از یک گجت ناموفق داشت. از آنجایی که صنعت گوشی‌های هوشمند با سرعتی دیوانه‌وار در حال پیشرفت است، لذا سامسونگ فقط مدت زمان اندکی را در اختیار داشت تا این ایرادات و اشکالات را رفع نماید.

کم، گاهی خیلی زیاد است

اینطور که به نظر می‌رسد، سامسونگ به جای اینکه از این فرصت طلایی بیشترین بهره را ببرد و ایرادات موجود در خانواده‌ی S20 را بر طرف نماید، انگار به دلیل تمرکز روی بسیاری از محصولات و بخش‌های بازار، نتوانست برای این موضوع ارزش و اهمیتی قائل شود. از نظر تئوری، هرچند که برای غول‌های فناوری و تکنولوژی احتمال بیشتری وجود دارد که به چنین مواردی توجه نکنند اما اتخاذ این راهبرد اشتباه برای فرصت‌سوزی، در دراز‌مدت به زیان آن‌ها تمام خواهد شد.

زمانی ناگهان سیلاب پیشرفت صنعتی همچون تندباد شروع به وزیدن می‌کند و شما نیز با خود فکر می‌کنید که سنگ مفت و گنجشک هم مفت، یا به هدف می‌خورد یا نمی‌خورد، لذا ایده‌های خود را به شکل محصولی درآورده و به بازار روانه می‌کنید اما در خلال یک بیماری همه‌گیری جهانی که زنجیره‌ی تامین قطعات را فلج می‌کند، هر قدم در روند تولید دستگاه‌هایی مانند گلکسی نوت ۲۰ و فولد ۲، به خصوص هنگامی که چیزی به آن صورت در چنته موجود نیست و از این آزمودن‌ها خیری حاصل نمی‌شود، احتمالا آزمایش‌های بیش از حد، کاری خردمندانه نیست.

رندرهای فاش شده گلکسی نوت ۲۰

به عنوان مثال، گوشی «معمولی» نوت ۲۰ را در نظر بگیرید. این طور که از شواهد پیداست، سامسونگ قصد دارد مدل ساده‌تر آن را با عنوان نوت ۲۰ لایت یا نوت ۲۰e به بازار عرضه کند. بر اساس شایعات، این هندست دارای یک صفحه نمایش مسطح و به قطر ۶.۴ اینچ خواهد بود که از نرخ نوسازی ۶۰ هرتز هم پشتیبانی خواهد کرد. سامسونگ اگر بتواند راهی پیدا کند تا آن را با یک قیمت معقول عرضه سازد، دیگر از هر نظر عالی به نظر می‌رسد و اما پاسخ به این سوال که چرا این شرکت به خط و مشی معرفی دو مدل از یک گوشی متمسک می‌شود، برای ما معلوم نیست.

با اینکه اکنون ما می‌داینم که گوشی نوت ۲۰ پلاس و نوت ۲۰ الترا از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی برای عکاسی استفاده خواهند کرد و همچنین بزرگنمایی ۱۰۰ برابری «زوم فضایی» نیز از دیگر مشخصات آن خواهد بود که کاملا یک ترفند تبلیغاتی است، اما از برچسب قیمتی آن هیچ اطلاعی نداریم. در واقع هنگام استفاده از قابلیت‌های زوم ۱۰۰ برابری، وقتی جزئیات عکس بدون کم و کاست و افت کیفت جزئیات و به صورت تمام و کمال انجام نمی‌شود، پس دقیقا چه چیزی این دستگاه را به «الترا» یعنی فوق‌العاده تبدیل کرده است؟

نیازی به معرفی محصولات متعدد نیست

بدون شک، آنچه گفته شد تمام دستگاه‌هایی نیست که سامسونگ قصد دارد فردا رونمایی کند و ما نیز همچون یک شخص آینده‌نگر عاشق فناوری و تکنولوژی، برای معرفی گلکسی فولد ۲ هیجان‌زده هستیم اما از شنیدن این خبر که مقدار موجودی این گوشی برای عرضه تا سال ۲۰۲۱ ممکن است محدود باشد واقعا مایوس شدیم. یک بار دیگر نظر ما به سوی مقصر اصلی این موضوع یعنی ویروس کووید ۱۹ جلب شد اما باز فکر می‌کنیم که خیلی هم نباید این موضوع را دخیل دانست بلکه باید شرکت‌هایی را که تا حدی مسئول تمام این تاخیرها و محدودیت‌ها هستند، مورد بازخواست قرار دهیم.

این که انتظار داشته باشیم واکسن کرونا به همین زودی آماده شود یا این ویروس از بین برود، خوش ‌خیالی محض است، بنابراین، سامسونگ باید فکر چنین روزی را می‌کرد و با تلاش و برنامه‌ریزی از وقوع چنین وضعیتی جلوگیری می‌کرد. حال با رخ دادن چنین موضوعی باز نمی‌دانیم چرا سامسونگ سعی بر تولید دو مدل گلکسی فولد ۲ و Z فلیپ دارد، در حالیکه این شرکت می‌تواند با عدم تولید مدل دوم و همچنین گلکسی نوت ۲۰ که درباره‌اش توضیح دادیم، تولید سایر محصولات خود را سر و سامان بخشد.

رندرهای فاش شده از گلکسی نوت ۲۰ پلاس، ملقب به نوت ۲۰ الترا

این را تصور کنید که در رویداد آنلاین آنپکد فردا، فقط از یک مدل گلکسی نوت ۲۰ که دارای همان طراحی‌ست که در شایعات اعلام شده و مشخصات گلکسی نوت ۲۰ الترا رونمایی شود و سپس چند هفته پس از آن گلکسی فولد جدید معرفی گردد.

آیا سامسونگ می‌تواند با وجود مشکلات موجود، با موفقیت به کار خود ادامه دهد؟ ما کاملا اینطوری فکر می‌کنیم. آیا ممکن است شاهد عرضه‌ی مدل‌های نوت ۲۰ کم قدرت‌تر و آن مدل از Z فلیپ را که از شبکه‌‌ی ۵G پشتیبانی می‌کند و به تراشه‌ی سریع‌تری مجهز شده است، نباشیم؟ تقریبا به طور یقین نمی‌توان اطمینان داشت. صادقانه بگوییم، آیا شما هرگز شنیده‌اید که کسی از قدرت «متوسط» و یا شبکه‌ی ۴G LTE موجود در گلکسی Z فلیپ شکایت کند؟ ما که این طور فکر نمی‌کنیم.

چیزهای زیادی وجود دارد

ما انتظار داریم که سامسونگ در آینده‌ی نزدیک محصولات زیادی را معرفی نماید که از جمله می‌توان به دو نسخه‌ی متفاوت از دستگاه تبلت گلکسی تب S7 (بنا به دلایلی) و یک جفت ایرباد بی‌سیم عجیب و غریب نیز معرفی کند. این درست نیست که اینطور تصور شود ما نمی‌دانیم سامسونگ نیاز دارد که رقیب مستقیمی برای  ایرپادز پرو با قابلیت حذف نویز در دسترس کاربران قرار دهد اما واقعا این را نمی‌توانیم هضم کنیم که چرا گلکسی بادز لایو باید دارای چنین وضعیتی باشد. علاوه بر این که گلکسی باد پلاس (Buds+) حتی بدون داشتن ANC هم تقریبا عالی هستند پس این شرکت می‌توانست وقت خود را برای طراحی و تولید نسل بعدی صرف نماید.

بله، شرکت سامسونگ می‌تواند گاه به گاه نفسی تازه کند و برای بهبود و اصلاح طراحی، روی دستگاه‌های خود زمان بیشتری وقت بگذارد. این موضوع شامل حال تب S7 و تب S7+ نیز می‌شود که بسیار زیاد و عینا با گلکسی تب S6 یکسان هستند و باز هم بله، این موضوع حتی درباره‌ی گلکسی واچ ۳ نیز صدق می‌کند.

گلکسی بادز لایو به دلایل کاملاً واضحی به اسم رمز «لوبیا» شناخته می‌شود

فقط به این دلیل که آیپدهای پرو اپل در دو اندازه وجود دارند، به معنی آن نیست که بهترین راه برای تهدید تسلط بر بازار اپل، فداکردن کیفیت به خاطر کمیت است، یعنی تولید مدل‌های زیاد بدون توجه کامل بر کیفیت آن. در عین حال، نام گلکسی واچ ۳ نمی‌تواند کسی را فریب دهد. این دستگاه هم مانند گلکسی واچ ۱ ناخوشایند به نظر می‌رسد و در صورتی که دارای قابلیت ‌ECG نباشد و از ویژگی قابل ردیابی بودن نیز برخوردار نباشد، خرید آن کار بیهوده‌ای است.

روی هم رفته، رفتاری که از سامسونگ می‌بینیم به طرز غیرقابل‌باوری ناراحت‌کننده است. این شرکت به صورت خودکار آماده است تا به صورت سیل‌آسا قفسه‌های فروشگاه‌ها را از محصولات خود پر نماید و هدف آن نیز این است تا تولید و عرضه‌ی محصولات این شرکت طبق برنامه و جدول زمانی از پیش تعیین‌شده پیش برود و این استراتژی آن که به خواسته‌های مصرف‌کنندگان که به طور سریع نیز در حال تغییر است به هیچ عنوان توجه ندارد، از نظر سلامتی و بحران اقتصادی هم آزار‌دهنده است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر