معرفی کتاب بی‌حدومرز اثری از جان ماکسول

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بسیاری از افراد کلمه‌ی ظرفیت را با محدودیت برابر می‌دانند و ظرفیت را قانونی طبیعی برای محدودیت فرض می‌کنند. آن‌ها تصور می‌کنند که ظرفیتشان ازپیش‌تعیین‌شده است؛ بنابراین، از این ایده دست می‌کشند که ظرفیت یا توان بالقوه‌شان می‌تواند افزایش پیدا کند. چه می‌شود اگر ظرفیت ما واقعا محدودیت ما نباشد؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر افراد این‌طور بیندیشند که ظرفیتشان ازپیش‌تعیین‌نشده است و آن‌ها می‌توانند روی ظرفیت‌هایشان کار کنند و آن‌ها را از هرسو افزایش دهند؟

برخی محدودیت‌ها ثابت‌اند و همه‌ی ما محدودیت‌هایی برای ظرفیتمان داریم؛ اما معنایش این نیست که این محدودیت‌ها توان بالقوه‌مان را تعریف می‌کند؛ چراکه بسیاری از ظرفیت‌های ما ثابت نیست و قابلیت رشد دارد. بسیاری از ما ظرفیت حقیقی‌مان را نمی‌بینیم و توانایی‌هایمان را بسیار محدودتر از حد واقعی‌اش می‌بینیم. چارلز شولتز، خالق کمیک‌استریپ بادام‌زمینی می‌گوید: «زندگی مثل دوچرخه‌ای ۱۰ دنده است. بیشتر ما دنده‌هایی داریم که هیچ‌وقت از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم.»

معرفی کتاب بی‌حدومرز

کتاب بی‌حدومرز از خودسازی و توسعه‌ی فردی سخن می‌گوید؛ سفری برای خودآگهی و افزایش ظرفیت‌ها و مجموعه‌ای از ایده‌های بسیار دلگرم‌کننده برای رشد فردی. مضمون اصلی کتاب می‌گوید که برای رشد واقعیِ ظرفیت، باید هشیار و آگاه باشید و توانایی‌هایتان را گسترش دهید و هوشمندانه دست به انتخاب بزنید. چالشی که ارائه می‌شود، بدین‌صورت است: 

ظرفیت = آگاهی + توانایی‌ها + انتخاب

ادعای کتاب این است که چنانچه این چالش را بپذیرید و از فرایند این کتاب تبعیت کنید، زندگی‌تان تغییر خواهد کرد. ظرفیت تعیین‌شده‌ و چهارچوب محدودی وجود ندارد و شما می‌توانید ظرفیتتان را بیشتر کنید. چالش ظرفیت همواره از آگاهی آغاز می‌شود؛ آگاهی از حصاری که برای ظرفیت‌های خود در نظر گرفته‌ایم. به‌دست‌آوردن آگاهی این‌چنینی سبب می‌شود حصارهای ذهنی را درهم بشکنیم و قدم در راه‌هایی بگذاریم که پیش‌از‌این برایمان ناشناخته و گاهی هم وحشت‌آور بوده است. همه‌ی ما برای آگاه‌شدن و افزایش خودآگاهی‌مان به کمک افرادی نیاز داریم که از ما آگاه‌ترند. این کتاب می‌تواند چنین نقشی را برایتان ایفا کند.

در ادامه بخوانید:

در کتاب بی‌حدومرز، ۱۷ ظرفیت اصلی هر انسان مشخص شده است. بعضی از این ظرفیت‌ها توانایی‌هایی هستند که در همه‌ی انسان‌ها وجود دارند و کافی است شکوفا شوند (مانند خلاقیت و انرژی) و برخی دیگر ظرفیت‌هایی هستند که به انتخاب‌های ما بستگی دارند و در کنترل ما هستند (مانند شخصیت و نگرش). آنچه درنهایت باعث افزایش ظرفیت ما می‌شود، انتخاب‌هایمان است؛ اما پیش‌از‌آن باید خودآگاهی‌مان را تقویت کنیم و بر توانایی‌هاییمان واقف و مسلط شویم. این مسئله به رشد ظرفیت‌ها منجر می‌شود و آن‌گاه می‌بینید که در زندگی روزمره‌تان هرروز موفق‌تر از دیروز هستید. این مسیر انتهایی ندارد.

3_No_limits_book_review_john_maxwell

جان ماکسول در کتابش چه می‌گوید؟

توانمندسازی فردی با محقق‌کردن ظرفیت وجودی خود موضوعی است که جان ماکسول در کتاب بی‌حدومرز به آن اشاره کرده است. مکسول اصولا به محدودیت فردی برای رشد و توسعه اعتقادی ندارد. او می‌گوید دامنه‌ی انتخاب‌های افراد بسیار گسترده است و اگر کسی از توانایی‌هایش آگاهی پیدا کند و روی توانایی‌هایش کار کند، ظرفیت بی‌حدومرزی برای توسعه و خودسازی دارد؛ توسعه‌ای که شاید در ذهنش هم نمی‌گنجد. او زندگی رهبران و افراد حرفه‌ای را با الهام‌بخشی‌هایش غنی می‌کند و برای هرکس که می‌خواهد به رشد شخصی و موفقیت دست پیدا کند، راهنمایی‌های بسیار خوبی دارد.

جان ماکسول می‌گوید توسعه و بهبود فردی خودش و کمک به دیگران در رشد فردی، بیشترین لذت را به او می‌دهد؛ به‌همین‌دلیل، هم تصمیم گرفته است چنین کتابی بنویسد. او برای نوشتن این کتاب، سوالاتی از کشیشان موفق آمریکا می‌کند و به کشفی درباره‌ی دلیل موفقیت آن‌ها می‌رسد. او متوجه می‌شود که این کشیشان به‌جای نصیحت‌کردن مردم، آنان را مجهز می‌کنند. تجهیز افراد به آنان کمک می‌کند روی قوت‌هایشان کار کنند؛ درحالی‌که نصیحت‌کردن تمرکز روی ضعف‌های افراد است.

نویسنده‌ی کتاب داستانی را درباره‌ی سه پسربچه نقل می‌کند که هرروز از کنار دیوار بلندی به مدرسه می‌رفتند. آن‌ها همیشه برایشان این سؤال مطرح بوده که آن‌سوی دیوار چه چیزی هست. عاقبت روزی یکی از آن‌ها کلاهش را به آن‌طرف دیوار می‌اندازد و می‌گوید حالا مجبورم از دیوار بالا بروم و ببینم آن‌طرف دیوار چیست. دو پسر دیگر هم به او ملحق می‌شوند و کلاه‌هایشان را آن‌طرف دیوار می‌اندازند. جان درادامه می‌گوید:

من ‌هم اگر جای آن‌ها بودم، کلاهم را به آن طرف دیوار می‌انداختم. می‌خواستم به جاهای جدید بروم و اکتشافات جدیدی کنم و به خودم فشار بیاورم تا کاری بیشتر از حد توانم انجام دهم. هنوزهم همین‌گونه‌ام. بعضی وقت‌ها دستیابی به این آرزوها مستلزم تعهدی جسورانه است. بارها بعد از شنیدن این داستان، کلاهم را آن‌طرف دیوار انداخته‌ام تا خودم را به اکتشافات رشددهنده متعهد کنم. امروز از شما هم می‌خواهم که کلاهتان را آن‌طرف دیوار بیندازید.

هدف جان ماکسول از نوشتن کتاب بی‌حدومرز این است که الهام‌بخش خوانندگانش باشد تا حصارهایی را درهم بشکنند که مانع از حرکتشان می‌شود (شبیه آن دیوار) و قابلیت‌هایشان را محدود می‌کند. او از مخاطبانش می‌خواهد چالش زندگی را بپذیرند و زندگی‌شان را تغییر دهند. فرایند تغییر و بهبود زندگی از آگاهی آغاز می‌شود. جان می‌گوید تا وقتی ندانید چه چیزی محدودتان می‌کند و از آن مانع محدودکننده آگاه نباشید، چطور می‌خواهید برطرفش کنید؟

جان ماکسول با ارائه‌ی راه‌هایی عملی برای بهبود ظرفیت خویش، به شما در رشد خودتان کمک می‌کند تا بدین‌ترتیب بتوانید زندگی غنی‌تر و موفق‌تری را تجربه کنید. نوشته‌های او صرفا انگیزه‌دهنده و الهام بخش نیستند؛ بلکه کاملا کاربردی و عملی‌اند.

جان ماکسول: هزینه‌ی عالی‌بودن مسئولیت‌پذیری است

بخش‌های کتاب

کتاب بی‌حدومرز شامل سه بخش است که هر بخش زیرمجموعه‌ای از چند فصل را در خود دارد.

  • بخش اول با عنوان آگاهی، به این موضوع می‌پردازد که آگاه‌شدن از عوامل محدودکننده باعث می‌شود حصارهایی را درهم بشکنید که شما را محدود می‌کند. جان ماکسول آگاهی را مهم‌ترین قسمت از این سفر خودیاری می‌داند.
  • بخش دوم با عنوان توانایی، به شما کمک می‌کند انواع ظرفیت‌های خود را اعم از انرژی، عاطفی، تفکر، ارتباطی خلاقیت، تولید و رهبری بشناسید و آن‌ها را بالنده کنید.
  • بخش سوم با عنوان انتخاب‌ها، به شما یاد می‌دهد چطور کارهایی را انجام دهید که ظرفیتتان را به‌حداکثر برساند.
  • در بخش نتیجه‌گیری نیز، درباره‌ی شکل و شمایل زندگی بی‌حدومرز، صحبت‌هایی به‌میان آمده است.

در پایان هر فصل، سؤالاتی برای فکرکردن و عمیق‌ترشدن وجود دارد. این سؤالات به شما کمک می‌کند وضعیت خودتان را درزمینه‌ی ظرفیت‌هایتان بشناسید و سپس اقدام مناسب را انجام دهید. همچنین در بخش توانایی، برای هریک از ظرفیت‌ها فصلی جداگانه وجود دارد. به‌طور مثال، اگر فکر می‌کنید در حوزه‌ی خلاقیت ضعیف عمل می‌کنید، یک فصل کامل از این بخش به خلاقیت اختصاص یافته است یا اگر احساس می‌کنید برای انجام کارهایتان انرژی ندارید، می‌توانید فصل مربوط به انرژی را دنبال کنید یا برای بهبود ظرفیت خود درزمینه‌ی تفکر عمیق، فصل مربوط به تفکر عمیق را مطالعه کنید.

3_No_limits_book_review_john_maxwell

درباره‌ی کتاب

در سال ۲۰۱۷، انتشارات Center street کتاب No limits را در آمریکا به زبان انگلیسی منتشر کرد. این کتاب با عناوین مختلفی به زبان فارسی چاپ و منتشر شده است. برای مثال، عنوان «بدون محدودیت: سرپوش‌ها را از روی قابلیت‌های خود بردارید» را انتشارات آرایان برای این کتاب برگزید که با ترجمه‌ی سیدیحیی برخوردار و ویراستاری الناز خجسته در سال ۱۳۹۶ فیپا گرفت و اولین‌بار منتشر شد. انتشارات نسل نواندیش این کتاب را با عنوان «به پیش بروید محدودیتی در کار نیست: به محدودیت‌ها توجه نکنید و توانمندی‌های خود را آشکار کنید» در سال ۱۳۹۷ با ترجمه‌ی مهدی قراچه‌داغی روانه‌ی بازار نشر کرد. پیش‌تر، همین نشر کتاب یادشده را با عنوان «نه به محدودیت» با ترجمه‌ی حسام امامی و طناز شمس‌آبادی و ویراستاری لیلا امیرخانی در همان سال منتشر کرده بود.

انتشارات آریانا قلم در سال ۱۳۹۷ کتاب حاضر را با عنوان «بی‌حد‌و‌مرز: حصار ظرفیت‌های خود را درهم بشکنید» و با ترجمه‌ی رضا رایان‌راد و سیدطاهر شریعت‌پناهی و به سفارش شرکت پیش‌گامان فن‌اندیش چاپ کرد. ناگفته نماند این کتاب در سال ۱۳۹۸ بازنشر شده است. درواقع، کتاب بی‌حدومرز سومین کتاب از یک دوره‌ی خودآموز مدیریت کسب‌وکار است که موضوعاتی چون خودسازی و ابراز وجود و عملکرد را دربر می‌گیرد. این کتاب در وب‌سایت انتشارات آریاناقلم و اپلیکیشن طاقچه نیز دردسترس شما قرار دارد.

درباره‌ی نویسنده

جان ماکسول John C. Maxwell متولد سال ۱۹۴۷ در میشیگان آمریکا و نویسنده‌ی پرفروش نیویورک‌تایمز، کتاب‌های متعددی درزمینه‌ی توسعه‌ی فردی و خودسازی نوشته است و کتاب‌هایش به‌ویژه برای موفقیت در کسب‌وکار و رهبری و مدیریت کاربرد فراوانی دارد. برخی از کتاب‌های او عبارت‌اند از: «افراد موفق چگونه فکر می‌کنند؟»، «۱۷ اصل کار تیمی، درجازدن ممنوع!»، «اصول رهبری و مجموعه کتاب‌های ۱۰۱ راه برای خودسازی»، «قوانین مدیریت، نگرش مثبت و موفقیت». او تاکنون بیش از ۲۴ میلیون نسخه از کتاب‌هایش را در بیش از ۵۰ زبان زنده‌ی دنیا فروخته است.

2_No_limits_book_review_john_maxwell

سال ۲۰۱۴، مجله‌ی Inc جان ماکسول را به‌عنوان محبوب‌ترین فرد در حوزه‌ی رهبری جهان معرفی کرد. او تأثیرگذارترین متخصص رهبری در سطح جهانی به انتخاب مجله‌ی بیزینس اینسایدر نیز بوده است. افزون‌براین، وی مربی و سخنران پرطرفداری است که شرکتی به‌نام جان ماکسول تیم را تأسیس کرد. این شرکت تاکنون به بیش از پنج‌میلیون رهبر و مدیر در ۱۸۰ کشور دنیا آموزش‌های مفید و مؤثری ارائه داده است. افتخارات و تلاش‌های او درزمینه‌ی رهبری و کسب‌وکار بی‌شمار و او یکی از ۱۰ نویسنده‌ی برتر آمازون است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی این رهبر و نویسنده‌ی بزرگ، به وب‌سایت شخصی جان مکسول مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و افتخارات کتاب بی‌حدومرز

جان کالیپری، سرمربی بین‌المللی مسابقات قهرمانی بسکتبال درباره‌ی کتاب بی‌حدومرز جان ماکسول می‌گوید:

هدایت و تمرکز و تعهد سه موضوعی است که آن را برای بازیکنانم در زمین مسابقه ضروری می‌دانم. در زندگی ذهنی، جان ماکسول نشان می‌دهد که چطور این سه عامل برای موفقیت در زندگی هم لازم و ضروری است. جان مکسول این توانایی را دارد که با اشتراک‌گذاری تجربیاتش، به خوانندگان کتاب این انگیزه و الهام را ببخشد که می‌توانند زندگی ارزشمند و معناداری را تجربه کنند. او به خوانندگانش ابزارهایی می‌دهد که رؤیاهایشان را به واقعیت تبدیل کنند.

این کتاب توانسته ۴/۷ ستاره از ۵ ستاره را در آمازون ازآنِ خود کند. خوانندگان کتاب در آمازون از تأثیرگذاری این کتاب و راهنمایی‌های مفیدش بسیار سخن گفته‌اند. همچنین، خوانندگان کتاب در گودریدز به آن ۴/۳ از ۵ ستاره داده‌اند. بسیاری از خوانندگان معتقدند که این کتابی آموزشی و راهنمایی‌کننده و عملی است. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر