اطلاعات جدیدی درباره پردازنده های Tiger Lake و پردازنده گرافیکی Xe منتشر شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

همراه اول در تک تایمز

همراه اول در تک تایمز

رسانه تک تایمز – اینتل به تازگی اطلاعات جدیدی را درباره پردازنده های Tiger Lake و پردازنده گرافیکی Xe منتشر کرده است. این کمپانی خبر از عملکرد بالا و مصرف پایین برق این پردازنده‌ها می‌دهد.

از آن‌جایی که اینتل در چند سال اخیر به خاطر پیشی گرفتن AMD تحت فشار بوده است پردازنده‌های سری Tiger Lake و پردازنده گرافیکی Xe اهمیت فراوانی برای آن دارند. 

به تازگی ARM با رقابت تنگاتنگ اینتل را تهدید می‌کنند. شرکت‌های بزرگی مانند اپل، مایکروسافت و سامسونگ می‌خواهند کامپیوترهایی مبتنی بر ARM عرضه کنند. کمپانی اینتل به تازگی از تاخیر در عرضه پردازنده‌های ۷ نانومتری تا سال ۲۰۲۲ خبر داده است که باعث می‌شود این شرکت در عرصه رقابت عقب‌تر از AMD باشد.

اینتل گفته است پردازنده‌های ۱۰ نانومتری Tiger Lake به دلیل پشتیبانی از فناوری SuperFin سرعت فرکانس بیشتری را ایجاد کرده است و برق کمتری نیز مصرف می‌کند. این سری از پردازنده‌ها از استانداردهای I/O مختلف مانند تاندربولت 4، USB 4، رم DDR5 تا حداکثر سرعت ۵۴۰۰ مگاهرتز و PCIe نسل ۴ پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده های Tiger Lake برای اولین بار توانستند پردازنده گرافیکی مجتمع Xe را وارد بازار کنند. اینتل گفته است پردازنده گرافیکی مجتمع Xe-LP از حداکثر ۹۶ واحد اجرایی (EU) برخوردار است و عملکرد بهتر و مصرف برق پایین‌تری را نسبت به پردازنده گرافیکی Gen11 که در چیپ‌های نسل دهم سری Ice Lake موجودند ارائه می‌کند.

کمپانی اینتل گفته است پردازنده گرافیکی Xe-LP سعی می‌کند عملکرد کامپیوترهایی که برای گیم ساخته نشده‌اند را بهبود دهد و بازی‌هایی مانند Grid، پابجی، Doom Eternal و Battlefield V را با رزولوشن 1080p اجرا کند. این پردازنده از پنل‌های دالبی ویژن، استاندارد HDR10، رزولوشن 8K و ریفرش‌ریت ۳۵۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

کمپانی اینتل اطلاعات دیگری را درباره پردازنده گرافیکی دیگر این شرکت یعنی Xe-HP ارائه کرده است و قدرت بالای آن را در انکودینگ ویدیو نمایش داده است و از عرضه آن در سال ۲۰۲۱ خبر داده است. این شرکت از معماری گرافیکی دیگری به نام Xe-HPG نیز خبر داده است که ویژه بازی طراحی شده است. این کار نشان می‌هد اینتل برای رقابت نزدیک‌تر با پردازنده‌های گرافیکی بازی محور AMD و انویدیا تلاش می‌کند. این شرکت اضافه کرد که شروع به تولید کارت گرافیک ارزان قیمت DG1 کرده است و آن را در پایان سال جاری به بازار عرضه خواهد کرد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر